Inlägg från: Ragnar |Visa alla inlägg
  • Ragnar

Island

Numera finns det två flygbolag som flyger hit från Sverige och Danmark och det är Icelandair och Wowair. Wowair är ofta lite billigare men då ingår ju inte bagage och annat som vanligen kostar extra med lågprisflyg.

Var det är bäst att bo och vad jag skulle rekomendera beror helt och hållet på vad man är intresserad av, tex naturen, historia eller äventyr. Om det är dyrt eller billigt vet jag inte. För mig som bor här är Sverige rätt så dyrt i alla fall. Men priserna går upp väldigt fort här och bara på ett år har matpriserna höjts med flera %. Fast å andra sidan har kronan blivit svagare så i Svenska kronor har det inte gått upp lika mycket. Man kan betala med kort nästan överallt och det är inga problem att ta ut pengar på plats. Det går även att betala med evrur på alla ställe där det finns mycket turister men då läggs det på 7% på priset så det är inget att rekomendera.
    Ska ni på arrangerade turer rekomenderar jag de mindre företagen. De kostar oftast inte mer än de större och guidning och allt blir mer personligt.
    Annat att ha i åtanke vid reseplaneringen är hur pass länge man stannar. Ett vanligt misstag turister gör är att tro att landet är mindre än det egentligen är, det är heller inga motorvägar man kör på utan små, ofta smala, landsvägar. Man kan förvisso köra runt ön på 3-4 dagar men det är i princip utan stopp och man ser inte mer än hotellen där man övernattar. Vill man se lite och ta avstickare från huvudvägen tar allt betydligt längre tid. Runt Reykjavík finns det dock mycket att se och i alla fall på sommaren går det direktflyg till Akureyri om man vill tillbringa tiden på nordlandet.

• Ragnar

Om ni inte är särskilt intressrade av Reykjavík, shopping och nattlivet rekomenderar jag att istället bo utanför stan. Det finns många bra ställen. Det räcker att ta sig 30 km utanför stan tex. till Hveragerði där man är närmare naturen och det finns massor att se. Där finns både lite dyrare hotel, med egen heitapott utanför rummet, och ett större billigare hotel. Vill ni bo lite lyxigare men ändå utanför stan finns Hotel Rangá. Ett fyrstjärnigt romantiskt hotel som ligger mellan Hella och Hvolsvöllur. Har ni barn med finns ett litet hotel utanför Selfoss som ligger på en bondgård där det bland annat finns möjlighet att se djuren.
    Kom ihåg att ta med badkläder. Det är ett måste att ta ett bad i en av det många poolerna. Då menar jag inte Blå Lagunen som är full med turister, utan något av de mindre badhusen. Varenda liten by har sitt eget badhus med utomhuspool och heita pott.

Svar på tråden Island