• annaba

Ka man bli äggdonator om man har lindrig pco

Vet inte statusen för de svenska klinikerna som sysslar med ÄD, enklaste är förmodligen att kontakta någon av dem för direkt information.

Vet dock att den klinik vi använder i Riga i sin egen bedömning av donatorer säger att PCO är diskvalifierande och gör att en kvinna kan lämna ägg för donation. Anledningen som jag förstått det på vår läkare är att en kvinna med PCO visserligen kan lämna ett stort antal ägg vid stimulering, men att risken för sämre äggkvalitet är större än hos en kvinna utan PCO.

• annaba

...gör att en kvinna inte kan lämna ägg... ska det naturligtvis stå i mitt inlägg ovan (att FL saknar editeringsfunktion för gjorda inlägg är irriterande).

Har ingen personlig kunskap om kvaliteten på äggen hos en kvinna med PCO (vet dock att de ofta har fungerande ägg kvar upp i högre åldrar, vilket gör att de svarar bättre än "normalkvinnan" på IVF-stimulering vid 40+), utan återger bara som jag uppfattade från det resonemang läkaren i Riga förde med oss då han berättade om urvalskriterierna de har för sina donatorer. Sen är det mycket möjligt (kanske till och med troligt) att jag missuppfattat honom på vissa punkter.

Svar på tråden Ka man bli äggdonator om man har lindrig pco