• Anonym

Hjälp Förskolan har anmält oss till Socialkontoret

Sitter på jobbet & gråter.
    Fick för en timme sedan ett samtal från Socialkontoret att de fått en anmälan från förskolan gällande mitt ena barn. Vi ska infinna oss ¨på ett möte på kontoret om ca 1h nu.

Varför har de gjort en anmälan?
    Vet inte ens vad det handlar om.
    Hur kan de inte gett oss någon hint om vad det gäller från förskolan?

Marken under mina fötter är borta.

Har någon varit med om liknade?
    Jag vet inte ens varför vilka orsaker man gör en anmäla.

Någon som jobbar på förskola som kan berätta det för mig?´

Snälla försök få mig att förstå....

• Svar på tråden Hjälp Förskolan har anmält oss till Socialkontoret
  • Anonym (Det)

Det är nog ingen här som vet vad du/ni blivit anmälda till soc för.Du får avvakta o se

• Anonym

Så klart att ni inte vet det! 
    Men har ingen annan någon erfarehet av detta?
    Det är det jag vill få.
    Någon som kan berätta mer om anmälningr.

Jag är ledsen & orolig & behöver ingen som skriver "dumma" saker!

• MissStrawberry

Förskolan är skyldiga att anmäla vid misstanke om att något inte står rätt till och det kan bero på flera olika sakr, kanske har erat barn pratat om något som fröknarna uppfattat som väldigt misstänksamt och oroväckande. Kaske har de noterat att barnet har ovanligt många blåmärken eller kanske är det något helt annat.

Om du vet att ni är bra föräldrar och inte har gjort något fel behöver du inte oroa dig! Gå på mötet så får ni veta vad det hela handlar om och ni kan tillsammans försöka reda ut det hela. Jag förstår at du just nu är otroligt ledsen och orolig men va inte det uta vänta och se vad det handlar om!!

Kompisen min fick panik när hon kallades till möte efter en anmälan från förskolan, det viade sig att flickan hade råkat se en ganska olämplig film (hennes halvbror på 15 år hade lämnat tvn på..) och hon hade sedan beskrivit filmen på förskolan men då talat som att de hade hänt henne... Klart förskolan blev orolig men allt ordnade sig när de alla träffades. Oroa dig inte ännu!

• Anonym (soc.)

Om det blir ett såhär snabbt möte, utan förvarning, så gäller anmälan med all sannolikhet nåt allvarligt. Misstanke om övergrepp misshandel etc. Om det vore nåt "mindre allvarligt" så som att man tycker barnen har dåliga kläder, inte verkar få sova ordentligt eller äta ordentligt hemma, så skulle ni blivit kallade till socialkontoret med längre varsel och antagligen fått information om vad saken gällde redan på förhandö

• Anonym (Det)
    Anonym skrev 2013-03-22 11:50:02 följande:
    Så klart att ni inte vet det! 
    Men har ingen annan någon erfarehet av detta?
    Det är det jag vill få.
    Någon som kan berätta mer om anmälningr.

Jag är ledsen & orolig & behöver ingen som skriver "dumma" saker!

Dumma saker..?
    Du bad om åsikter o du har fått det.Vi vet inte vad de anmält er till soc för 
  • Anonym

TAck för dina ord Miss Strawberry.
    JAg är så orolig att jag håller på att gå sönder.

Mina barn är det viktigaste jag har & jag oroar mig konstant för dem.
    Detta känns som fruktansvärt för mig.
    1 h till mötet känns som ett helvete

• BeanBag
    Anonym (soc.) skrev 2013-03-22 11:53:24 följande:
    Om det blir ett såhär snabbt möte, utan förvarning, så gäller anmälan med all sannolikhet nåt allvarligt. Misstanke om övergrepp misshandel etc. Om det vore nåt "mindre allvarligt" så som att man tycker barnen har dåliga kläder, inte verkar få sova ordentligt eller äta ordentligt hemma, så skulle ni blivit kallade till socialkontoret med längre varsel och antagligen fått information om vad saken gällde redan på förhandö
    När det gäller "mindre allvarliga" saker så informeras föräldrarna oftast av förskolan att en en anmälan kommer att ske innan förskolechefen gör anmälan till soc.
  • Anonym

Tänker också om att det finns en misstanke om våld eller övergrepp riktat mot barnet. Och att de inte ger "hintar" är ju ganska självklart, de vill kunna bedöma er reaktion. (Kan ju vara till er fördel, om ni blir genuint chockade så visste ni sannolikt inget innan). Är det någon av er som är misstänkt, så vill de inte att ni ska hinna förbereda ett försvar/bortförklaring...

• Skogstrollet

Vänta och se vad som kommer fram när ni är där innan är det ganska dumt att oroa sig om man inte kan gissa själv så ta några andetag och ta det lugnt snart vet du

Svar på tråden Hjälp Förskolan har anmält oss till Socialkontoret