• CaCC

E-handel i mindre omfattning, vad har ni för fraktavgit?

Jag håller på att starta upp en typ av e-handel där jag kommer skicka beställningar med post. Men jag tycker det är svårt hur jag ska lägga upp fraktavgift. Måste ju få betalt för fraktkostnad och emballage och så vidare.
    Hur har ni gjort? 

• Svar på tråden E-handel i mindre omfattning, vad har ni för fraktavgit?
  • tyfg

Hur man lägger upp frakt beror på vad som skickas, värdet på en normalorder och antal.

• CaCC

Självklart är det så. Men det hade varit kul att få lite "inspiration" liksom Skrattande

Mina varor kommer inte ha så hög vikt, men jag har ju inte en aning om hur mycket som kommer skickas och vad genomsnittsorderna kommer hamna på. 

• Kjell2

Tycker förutsägbarhet och viss valfrihet är viktigt när jag beställer. Jag ska veta hur stor frakten blir och eventuellt kunna välja mellan snabbt-dyrt, långsamt-billigt.

• cattus

I vår webbhandel tar vi på 98% av leveranserna en enhetlig frakt på 49:-, vissa tunga varor som körs direkt hem och dessutom aviseras tar vi 250:- för.

I vår branch är det mycket vanligt med fri frakt, vilket jag ställer mig helt emot. Vi går med vinst i våran webbshop och jag tror faktiskt att det till stor del beror på att vi tar ut den fraktavgiften, de flesta andra stora i branchen visar minussiffror.

Jag har räknat på kostnaderna för frakterna och i genomsnitt kostar varje leverans oss ca 100:-, så det är ändå en förlust på själva frakten. Men tack vara hyfsat genomsnittsvärde på ca 650:- och en marginal på varorna på ca 30-60% så går det ihop ändå. Våra leveranser väger i snitt ett par kilo och levereras till utlämningsställe med DHL.
    Mindre ordrar skickas som brev och kostar oss mindre än de 49:- så där får vi igen några kronor istället.

Allt beror ju lite på hur du kan skicka varorna och hur mycket de väger vad frakten borde ligga på men som Kjell2 påpekade vill kunden gärna veta vad frakten kommer att kosta när de beställer.  

• CaCC

Ja man vill ju inte gå back pågrund av fraktkostnader direkt. 
    Jag kommer inte vara återförsäljare utan kommer tillverka egna produkter och i många fall även specialtillverkade och kommer då ha en tät kontakt med kunden. Kommer dessutom inte ha någon webbshop. Jag har tänkt att börja med att ta betalt för frakten efter vikten på paketet och då skriva ut ca vikt på varje produkt. Kommer använda Posten varubrev.  
    Ett alternativ är ju att man har fri frakt och bakar in den kostnaden i varorna istället. Men jag är lite negativ till just fri frakt eftersom det faktiskt kostar väldigt mycket att skicka brev och paket.

• myway

Vi har fast frakt på 69:- för dhl service point och 99:- för hempaket. Vissa paket går vi plus på. Andra minus. Fraktfritt på order över 900:- sen tar vi extra om dom vill få paketet aviserat. Annars ställer dom bara av det vid dörren när det är hempaket.

Svar på tråden E-handel i mindre omfattning, vad har ni för fraktavgit?