aysn skrev 2013-03-26 16:08:07 följande:
Barn kan inte avgöra om de skadar sig eller kanske kommer att skada sig. Barn kan inte bestämma helt själv över sina kroppar, de saknar konsekvenstänkande. Och de som tycker det är ok att 13-åringar har sex, är det ok för 11-åringar med? 10-åringar?
Jag kommer att avråda mina barn mycket starkt från att ha sex i så ung ålder och kommer absolut ta upp alla risker etc. Sova över hos eventuell pojk- eller flickvän får de göra när de flyttat hemifrån.
Det är klart att en elvaåring som vill experimentera sexuellt med en jämnårig får göra det om hen vill. Hur skulle hen kunna skada sig så länge det är på egna villkor, menar du?
Man blir inte skadad genom att leka, prova och undersöka så länge man mår bra av det. Dessutom får man ju göra misstag i nästan alla andra områden man skall lära sig under uppväxten, så varför inte inom sex? Måste det verkligen vara en stor grej? Vad är det för fel på att prova någonting, inse att "det där var inte roligt" och sedan ha koll på det, när det gäller det sexuella?
Varför vill man föra vidare en traumatiserad inställning till detta? (Ja, det är vad jag menar att det resonemang du för är sprunget ur).