När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?
Jag tror (hoppas) att det där ger sig när det är dags. Sex lär ju ungdomarna ha när de känner sig mogna, oavsett tid på dygnet. Där gäller det väl att ha en pågående dialog om sex, relationer, att lyssna till sig själv, sin partner och att använda skydd.
Det jag har tänkt på en del är att jag i min egen ungdom såg en del vänner (samt ett av mina syskon) som träffade en väldigt seriös pojkvän/flickvän väldigt tidigt och som gick upp oerhört mycket i den andre, tappade (mer eller mindre) kontakten med de bästa vännerna och blev väldigt beroende av sin partner. Där har jag ibland tänkt att man som förälder kanske borde markera att barnet också behöver egen tid, tid själva med sin familj, osv, så att sonen/dotern inte stannar hos sin första pojkvän/flickvän för att man liksom har blivit beroende, har tappat bort andra sociala arenor, osv. Man kanske som förälder skall markera att de inte behöver ha all tid tillsammans och sova på samma ställe hela tiden, utan att de kan ha några nätter i veckan då de sover isär.
Å andra sidan så är det långt kvar tills mina barn är tonåringar. Det brukar ju aldrig bli som man på förhand tror, det där med föräldraskap. Man får se hur det blir att ha tonåringar när man väl är där...