aysn skrev 2013-03-29 15:40:34 följande:
Att sex är så särskilt nyttigt för så unga människor (vi talar alltså om nedre tonåren) betvivlar jag starkt. De är för unga för att ens kunna skydda sig på ett ansvarsfullt sätt. Och man har kunnat visa samband mellan tidig sexdebut och annat riskbeteende, vilket tyder på att det oftast är unga med problem - utan vägledning? - som har sex tidigt. Har även läst att det oftare leder till en negativ inställning till sex senare i livet än hos dem som har haft en senare sexdebut.
Att lära ungdomar om skydd ingår ju dels i skolans, men också familjens, ansvarsområden. Det är inget statiskt att ungdomar är dåliga på att skydda sig - det är tydligt att billigare p-piller och bra sexualundervisning minskar risken för tonårsgraviditeter, och att kampanjer om könssjukdomar gör folk försiktigare.
Jag skulle tro att om sex inte sågs som ett sätt att göra uppror skulle färre ungdomar göra uppror på det sättet. T ex en kursare jag pratade med, som hävdade att "man efter att haft sex första gången även börjar röka, för man tror att man är så vuxen". Detta kände jag inte alls igen mig i. Enda logiken jag kan se är att ifall man bryter mot en "regel", och inget farligt händer, så börjar man bryta mot fler regler. Jag hade fått lära mig att sex var något fint och hälsosamt så länge man tyckte om personen man gjorde det med, men att kondom var viktigt. Därmed kände jag mig inte alls rebellisk när jag började ha sex. Så det där handlar nog också om uppfostran.
Jag menar inte att man aldrig ska prata om värderingar när det gäller sex. All diskussion är nog bra, skulle jag tro! Men att förbjuda någon från att sova över hos en pojk/flickvän i hopp om att på så sätt hindra dem från att ha sex är naivt och ineffektivt. Skolungdomar kommer ju ofta hem före deras föräldrar, och dessutom finns det skoltoaletter, skogar, kompisars hem, etc. Att vakta över en tonårings sexdebut känns lite hedersförtryck.
fluu skrev 2013-03-29 20:17:46 följande:
Ja,absolut. Jag kan ju inte veta något om mitt barns sexualitet nu,inget går att bestämma i förväg.
Jag frågade mest eftersom att det låter på vissa här i tråden som att de bara oroar sig för att barnet ska sova över och ha sex med en person av motsatt kön,är det då enbart graviditet de är oroliga för?
Könssjukdommar då? Det kan ju smitta mellan två av samma kön.
Jag tror väldigt många utgår från att deras barn är hetero, och att barnens kompisar är hetero också. Åtminstone om man själv är det.