Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?

Vad är det som säger att tonåringar som sover tillsammans kommer ha sex?

Vad är det som säger att tonåringar inte kan ha sex vid andra tillfällen än när de sover över?

• lykantrophona
    aysn skrev 2013-03-27 07:39:22 följande:

Hur många tror du håller sig till petting när de väl kommit igång?
    Ja du, jag och min första pojkvän hade aldrig vaginalt samlag. Med min andra tog det över ett halvår, trots gott om oralsex och bdsm.

Varför skulle folk rusa till vaginala samlag om det inte vore just för ett synsätt bland vuxna som menar att det är "det mest riktiga sexet"?

Berätta gärna för barn om alla risker som finns med sex. Berätta att du helst vill att de väntar, berätta om skydd. Men ett förbud hjälper inte särsilt långt, skulle jag tro. Vi kan se att i områden i USA där sexualundervisningen bara går ut på att "säga nej till sex", så finns det ändå höga abortsiffror etc. Man hjälper ungdomar till en säker sexualitet genom dialog, information om skydd... inte genom förbud.

Är man orolig för att en tonåring ska dras med i grupptryck, ska man ta upp det. Inte fokusera på sexet. Grupptryck i sig kan ju leda till dåliga saker, som att man börjar röka, mobbar, inte vågar vara ärlig etc. Detta avhjälps bäst med en trygg miljö, stark självkänsla och gott om pratstunder.
  • lykantrophona
    aysn skrev 2013-03-28 08:12:31 följande:
    Att jag endast refererar till vaginalt sex var PolyPonds interpretation. Jag hoppas lika innerligt att mina barn inte kommer att hålla på med oralsex och bdsm när de fortfarande är barn. Graviditet tog jag upp som en av riskerna eftersom det är så uppenbart att det hör till vuxenvärlden. Man får heller inte glömma att våra barn inte kommer att växa upp som vi. Saker och ting förändras. Vi var inte alls som dagens unga (och nej, jag är inte 70 år gammal).

Och förbud var det heller aldrig tal om, då det inte är praktiskt genomförbart. Men jag är helt emot den rådande "låt barnen få göra vad de vill"- attityden. Det gäller nu när de är små och det gäller när de kommer in i tonåren. Jag skulle känna att jag lämnade dem i sticket om jag lät dem göra som de ville.
    När tycker du då att tonåringar ska få ha sex då? Jag tänker att efter 15 så man inte hindra dem längre, bara försöka övertyga dem om att ha säkert sex. Sen så sjunker ju inte sexdebutsåldern så mycket som folk kanske tror, den har stått nästan still i decennier.

Hur gammal är du? Jag är 23. Jag har regelbundet kontakt med tonåringar, och de är faktiskt inte särskilt annorlunda från mig när jag var i den åldern. Största skillnaden är att jag hängde på Lunarstorm och spelade Neopets, medan de hänger på facebook och spelar farmville.
  • lykantrophona
    fluu skrev 2013-03-27 19:39:21 följande:
    Drar min fråga igen...

Ni som säger att era barn får sova över med kompisar av samma kön är väl medvetna om att de lika gärna kan ha sex med dem?
    Absolut relevant. Heteronormen styr igen.

Även min mor, som var medveten om att jag var bisexuell, kunde ofta fråga sådant som "Sminkar du dig så för att det finns killar på festen?", "Kommer det även att sova över killar på festen?" osv. Även rätt så många i min bekantskapskrets var queera på ett eller annat sätt. Väldigt märkligt, att min mor (som ändå själv är pansexuell) hade det så hårt inprogrammerat i henne att ställa sådana frågor, som om killar automatiskt innebar sexuellt intresse.
  • lykantrophona
    aysn skrev 2013-03-29 12:00:24 följande:

Jag är nästan 10 år äldre än du och upplever verkligen att "allt" verkar börja tidigare. Utseendefixeringen, grupptryck, alkohol, vilda fester, sex, porr på internet - sådant var faktiskt inte del av vår vardag när jag var 13/14/15. Nu växte jag visserligen inte upp i Sverige, men har svårt för att tro att det var så annorlunda här.   
    Jag tycker inte att sex är jämförtbart med saker som alkohol, utseendefixering etc, som ju är skadligt i sig. Sex är oftast ganska nyttigt, så länge man utför det säkert (ungefär som sport alltså).

Det är också vanligt att man alltid har förskräckt sig över ungdomars vanor, redan de gamla grekerna tyckte att ungdomarna betedde sig fasligt.

Om man kollar på statistik från RFSL, så har sexdebutsåldern för kvinnor sjunkit med nästan 3 år på ungefär 50 år  ( fram till 1996: www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sex-i-Sverige/ ) och sen dess har snittet fortfarande legat på drygt 16 år som vanligaste ålden för samlagsdebut ( hd.se/mer/2008/12/09/myt-eller-sanning-om-sex-haer-aer/ )

Personligen tror jag att jag hade mått bra om jag börjat ha sex tidigare. Min sexuella frustration gjorde mig bitter och irriterande gentemot mina kamrater. Jag önskar också att jag inte hade varit så fullmatad med idéer om "hur fina flickor beter sig", som gjorde att jag inte vågade flirta så mycket som jag velat.
  • lykantrophona
    aysn skrev 2013-03-29 15:40:34 följande:

Att sex är så särskilt nyttigt för så unga människor (vi talar alltså om nedre tonåren) betvivlar jag starkt. De är för unga för att ens kunna skydda sig på ett ansvarsfullt sätt. Och man har kunnat visa samband mellan tidig sexdebut och annat riskbeteende, vilket tyder på att det oftast är unga med problem - utan vägledning? - som har sex tidigt. Har även läst att det oftare leder till en negativ inställning till sex senare i livet än hos dem som har haft en senare sexdebut.  
    Att lära ungdomar om skydd ingår ju dels i skolans, men också familjens, ansvarsområden. Det är inget statiskt att ungdomar är dåliga på att skydda sig - det är tydligt att billigare p-piller och bra sexualundervisning minskar risken för tonårsgraviditeter, och att kampanjer om könssjukdomar gör folk försiktigare.

Jag skulle tro att om sex inte sågs som ett sätt att göra uppror skulle färre ungdomar göra uppror på det sättet. T ex en kursare jag pratade med, som hävdade att "man efter att haft sex första gången även börjar röka, för man tror att man är så vuxen". Detta kände jag inte alls igen mig i. Enda logiken jag kan se är att ifall man bryter mot en "regel", och inget farligt händer, så börjar man bryta mot fler regler. Jag hade fått lära mig att sex var något fint och hälsosamt så länge man tyckte om personen man gjorde det med, men att kondom var viktigt. Därmed kände jag mig inte alls rebellisk när jag började ha sex. Så det där handlar nog också om uppfostran.

Jag menar inte att man aldrig ska prata om värderingar när det gäller sex. All diskussion är nog bra, skulle jag tro! Men att förbjuda någon från att sova över hos en pojk/flickvän i hopp om att på så sätt hindra dem från att ha sex är naivt och ineffektivt. Skolungdomar kommer ju ofta hem före deras föräldrar, och dessutom finns det skoltoaletter, skogar, kompisars hem, etc. Att vakta över en tonårings sexdebut känns lite hedersförtryck.
    fluu skrev 2013-03-29 20:17:46 följande:
    Ja,absolut. Jag kan ju inte veta något om mitt barns sexualitet nu,inget går att bestämma i förväg.

Jag frågade mest eftersom att det låter på vissa här i tråden som att de bara oroar sig för att barnet ska sova över och ha sex med en person av motsatt kön,är det då enbart graviditet de är oroliga för?
    Könssjukdommar då? Det kan ju smitta mellan två av samma kön.
    Jag tror väldigt många utgår från att deras barn är hetero, och att barnens kompisar är hetero också. Åtminstone om man själv är det.

Svar på tråden När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?