• aysn

När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?

PolyPond skrev 2013-03-26 16:03:03 följande:
    Jag anser att det är omoraliskt att försöka lära barn att det är dumt att de får göra som de vill med sina egna kroppar, så länge de inte skadar sig.

Barn kan inte avgöra om de skadar sig eller kanske kommer att skada sig. Barn kan inte bestämma helt själv över sina kroppar, de saknar konsekvenstänkande. Och de som tycker det är ok att 13-åringar har sex, är det ok för 11-åringar med? 10-åringar?

Jag kommer att avråda mina barn mycket starkt från att ha sex i så ung ålder och kommer absolut ta upp alla risker etc. Sova över hos eventuell pojk- eller flickvän får de göra när de flyttat hemifrån.   
  • aysn
    PolyPond skrev 2013-03-26 16:16:22 följande:
    Det är klart att en elvaåring som vill experimentera sexuellt med en jämnårig får göra det om hen vill. Hur skulle hen kunna skada sig så länge det är på egna villkor, menar du?
    Man blir inte skadad genom att leka, prova och undersöka så länge man mår bra av det. Dessutom får man ju göra misstag i nästan alla andra områden man skall lära sig under uppväxten, så varför inte inom sex? Måste det verkligen vara en stor grej? Vad är det för fel på att prova någonting, inse att "det där var inte roligt" och sedan ha koll på det, när det gäller det sexuella?

Varför vill man föra vidare en traumatiserad inställning till detta? (Ja, det är vad jag menar att det resonemang du för är sprunget ur).
     Jag anser att man endast ska ha sex om man kan hantera alla möjliga konsekvenser (graviditet, eventuell abort, eventuellt föräldraskap, att man blir utnyttjad, etc). Inte allt man lär sig under uppväxten kan ha så allvarliga konsekvenser. För mig hör sex till vuxenvärlden och tonåringar kan leka och testa genom att först utforska sin egen kropp och sedan andras genom kyssar och smek etc. Varför måste man direkt ligga med varandra?
  • aysn

Du vet ju hur tonåringar är. Man ska passa in, vara omtyckt, helst vara lite "före" de andra. Hur många känner sig pressade att ha sex? Hur många gör det för att behaga? För att känna sig vuxna? Jag hoppas att uppfostra mina barn till att vänta och vara stolta över detta. Inte gå med på något bara för att "alla andra har redan gjort det". Det tror jag bäddar för en mer positiv bild av sex och av sin egen integritet.

• aysn
    PolyPond skrev 2013-03-27 07:29:50 följande:
    Det finns hur mycket som helst att göra inom sex utan att det kan leda till graviditet. Sex är SÅ mycket mer än "kuk i fitta". Jag blir förvånad varje gång jag hör dessa trångsynta argument om vad det innebär att ligga.

Hur många tror du håller sig till petting när de väl kommit igång?
  • aysn
    PolyPond skrev 2013-03-27 09:59:21 följande:
    Det heter inte petting längre, allt är sex. Och ungdomar som är trygga i sig själva och sitt eget utforskande gör det i den takt som passar dem själva.
    Om de vill stoppa in snoppen i snippan så är de förstås redo för det. Det som man förälder bör göra är att tillhandahålla kunskap och skydd.

Oj, är inte det där lite naivt? Ungdomar är otroligt sällan trygga i sig själv och det har inte med uppfostran etc att göra utan med puberteten/frigörselen/identitetssökandet/hormonerna. Det är en period av sökande och osäkerhet och jag kan tycka att det är lite ansvarslöst att bara släppa dem lösa och säga "lycka till nu!". Jag har mycket mer livserfarenhet än mina barn och ser det som mitt ansvar att vägleda dem. Visst hade det varit härligt om alla ungdomar som har sex verkligen vore redo för det, men verkligenheten ser tyvärr inte så ut. 
  • aysn
    PolyPond skrev 2013-03-27 18:07:42 följande:
    Så varför får de inte göra fel när det gäller sex? Varför är det ett område där man inte får "misslyckas", "göra om och göra rätt" och "testa och sedan inse att man inte var redo"?
    Varför är just sex ett område där man inte får göra fel?

Att inte säga "nej" som vuxen är inte samma sak som att lämna ungarna vind för våg. Det är fullt möjligt (och antagligen enklare) att utbilda dem i ämnet sex utan att komma med moralkakor.

För att det kan gå så fruktansvärt fel. Det verkar som om sex för dig är något väldigt vardagligt, typ som att nysa. Det är det inte för mig. Jag kan knappt tänka mig ett område där man kan bli djupare sårad än just vid sex (och det kan hålla i sig ett helt liv), likaså som det knappt finns ett område som kan få en att känna sig bättre. Och jag vill gärna att mina barn får uppleva den där bästa känslan och tror att chansen är störst om de är känslomässigt mogna när de börjar ha sex med andra. Nyfikenhet innebär inte att man är känslomässigt mogen.

Det är en interessant fråga och interessant att man kan tycka och göra så olika. 
  • aysn
    PolyPond skrev 2013-03-27 18:40:47 följande:
    Ja, det är mycket vardagligt och behöver verkligen inte vara mer än så. Jag anser inte att sex bör mystifieras.
    Jag kan komma på många områden som man kan bli betydligt mera sårad inom.

Nyfikenhet är en förutsättning för att söka den kunskap som gör en person mogen och kunnig.

"...och behöver verkligen inte vara mer än så" - men det kan vara mer än så och det vill jag gärna att mina barn ska få uppleva. Låter nästan lite ledsamt att se det som något så vardagligt.

• aysn
    lykantrophona skrev 2013-03-27 20:22:43 följande:
    Ja du, jag och min första pojkvän hade aldrig vaginalt samlag. Med min andra tog det över ett halvår, trots gott om oralsex och bdsm.

Varför skulle folk rusa till vaginala samlag om det inte vore just för ett synsätt bland vuxna som menar att det är "det mest riktiga sexet"?

Berätta gärna för barn om alla risker som finns med sex. Berätta att du helst vill att de väntar, berätta om skydd. Men ett förbud hjälper inte särsilt långt, skulle jag tro. Vi kan se att i områden i USA där sexualundervisningen bara går ut på att "säga nej till sex", så finns det ändå höga abortsiffror etc. Man hjälper ungdomar till en säker sexualitet genom dialog, information om skydd... inte genom förbud.

Är man orolig för att en tonåring ska dras med i grupptryck, ska man ta upp det. Inte fokusera på sexet. Grupptryck i sig kan ju leda till dåliga saker, som att man börjar röka, mobbar, inte vågar vara ärlig etc. Detta avhjälps bäst med en trygg miljö, stark självkänsla och gott om pratstunder.
    Att jag endast refererar till vaginalt sex var PolyPonds interpretation. Jag hoppas lika innerligt att mina barn inte kommer att hålla på med oralsex och bdsm när de fortfarande är barn. Graviditet tog jag upp som en av riskerna eftersom det är så uppenbart att det hör till vuxenvärlden. Man får heller inte glömma att våra barn inte kommer att växa upp som vi. Saker och ting förändras. Vi var inte alls som dagens unga (och nej, jag är inte 70 år gammal).

Och förbud var det heller aldrig tal om, då det inte är praktiskt genomförbart. Men jag är helt emot den rådande "låt barnen få göra vad de vill"- attityden. Det gäller nu när de är små och det gäller när de kommer in i tonåren. Jag skulle känna att jag lämnade dem i sticket om jag lät dem göra som de ville.
  • aysn
    PolyPond skrev 2013-03-28 13:06:12 följande:
    Om jag ska uttrycka mig kategoriskt, så tycker jag att åttiotalisterna har en väldigt moralistisk och trångsynt  (och för mig väldigt skrämmande) syn på sex. Sjuttiotalisterna är generellt mer avslappnade. Kanske för att de senares föräldrar växte upp under den sexuella frigörelsen på ett annat sätt...

Jag är sjuttiotalist och tycker det är skrämmande med den "fria uppfostran"  (= ingen uppfostran)
  • aysn
    PolyPond skrev 2013-03-28 17:27:32 följande:
    Du tillhör dem jag upplever som undantag då. Uppfostran och förbud är inte samma sak. Vägledning, samtal och information är viktigare för mig. Det är långt ifrån "fri uppfostran".

Förbud har jag som sagt aldrig pratat om, utan just vägledning och information. Men för min del innebär vägledning inte att man ger sin son ett paket kondomer och sin dotter ett paket p-piller och säger "Ha det så kul!" (tycker dessutom det är hemskt med dessa 13-,14-,15-åriga flickor som proppar sig fulla med hormoner - med föräldrarnas tillåtelse!). Jag tänker absolut ta upp alla risker samt alla fördelar med att vänta och hoppas att de gör det rätta valet.
  • aysn
    lykantrophona skrev 2013-03-29 10:59:28 följande:
    När tycker du då att tonåringar ska få ha sex då? Jag tänker att efter 15 så man inte hindra dem längre, bara försöka övertyga dem om att ha säkert sex. Sen så sjunker ju inte sexdebutsåldern så mycket som folk kanske tror, den har stått nästan still i decennier.

Hur gammal är du? Jag är 23. Jag har regelbundet kontakt med tonåringar, och de är faktiskt inte särskilt annorlunda från mig när jag var i den åldern. Största skillnaden är att jag hängde på Lunarstorm och spelade Neopets, medan de hänger på facebook och spelar farmville.

Jag tycker man ska vara vuxen för att ha sex och det är ju individuellt när man blir det. Jag skulle vilja att mina barn i tonåren utforskar sin egen kropp, utvecklar sina känslor och tankar, finner sin identitet och personlighet, utforskar olika relationer, hittar en inre trygghet, etc. När de kommit förbi den perioden av intensivt sökande och utvecklande så kanske de är mogna för sex och allt vad det innebär.

Jag är nästan 10 år äldre än du och upplever verkligen att "allt" verkar börja tidigare. Utseendefixeringen, grupptryck, alkohol, vilda fester, sex, porr på internet - sådant var faktiskt inte del av vår vardag när jag var 13/14/15. Nu växte jag visserligen inte upp i Sverige, men har svårt för att tro att det var så annorlunda här.   
  • aysn
    lykantrophona skrev 2013-03-29 14:20:38 följande:
    Jag tycker inte att sex är jämförtbart med saker som alkohol, utseendefixering etc, som ju är skadligt i sig. Sex är oftast ganska nyttigt, så länge man utför det säkert (ungefär som sport alltså).

Det är också vanligt att man alltid har förskräckt sig över ungdomars vanor, redan de gamla grekerna tyckte att ungdomarna betedde sig fasligt.

Om man kollar på statistik från RFSL, så har sexdebutsåldern för kvinnor sjunkit med nästan 3 år på ungefär 50 år  ( fram till 1996: www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sex-i-Sverige/ ) och sen dess har snittet fortfarande legat på drygt 16 år som vanligaste ålden för samlagsdebut ( hd.se/mer/2008/12/09/myt-eller-sanning-om-sex.../ )

Personligen tror jag att jag hade mått bra om jag börjat ha sex tidigare. Min sexuella frustration gjorde mig bitter och irriterande gentemot mina kamrater. Jag önskar också att jag inte hade varit så fullmatad med idéer om "hur fina flickor beter sig", som gjorde att jag inte vågade flirta så mycket som jag velat.
    Ja, man styrs ju av sina egna erfarenheter och viljan att göra det bättre för sina barn. Och för min del handlar det om att skydda dem från för tidiga sexuella erfarenheter. Även om ens egna barn är förståndiga och "mogna" - hur vet man att deras partners är det? 

Att sex är så särskilt nyttigt för så unga människor (vi talar alltså om nedre tonåren) betvivlar jag starkt. De är för unga för att ens kunna skydda sig på ett ansvarsfullt sätt. Och man har kunnat visa samband mellan tidig sexdebut och annat riskbeteende, vilket tyder på att det oftast är unga med problem - utan vägledning? - som har sex tidigt. Har även läst att det oftare leder till en negativ inställning till sex senare i livet än hos dem som har haft en senare sexdebut.  
Svar på tråden När ska ens dotter/son få sova hos sin flickvän/pojkvän?