• Jozzie

Börjar bli en ohållbar situation med maten för 1 1/2 åring hjälp!!!!

Vår son som nu hunnit bli 15 månader har vi problem med att få att äta våran mat! Började vid 8 månaders ålder erbjuda smakligare av vår mat, men han har vägrat. Han äter bara burkmat!!! När vi äter lunch har vi serverat vad vi ätit till honom oxå men han äter det inte vägrar smaka o de kastas på golvet och gnälls. Nu när han är 15 månader börjar de kännas riktigt tradigt me dessa barnmatsbukar . Vi har försökt att inte ge honom en burk när han inte vill äta vår mat så han får bli riktigt hungrig men de resulterar bara i att han vaknar på nätterna och är superhungrig! Han gnäller vid matbordet och vill äta när vi äter såklart han får vår mat men blir då vansinnig o kastar på golvet!!! Jag blir tokig blir sånt gnäll o skrik vid matbordet. Nu börjar han dagis dessutom förhoppningsvis kanske han börjar äta när han ser alla andra barn äta?! Vi har verkligen kämpat med det här men utan resultat är det någon som vet hur vi ska gå vidare eller är det bara att vänta ut??? Rätt jobbigt med gnällt som blir varenda gång vi ska äta! Annars är han go o glad för de mesta men envis till tusen. Som det är nu så äter han välling två barnmatsbukar per dag är det tillräckligt i denna ålder frukt ratar han oxå!

• Svar på tråden Börjar bli en ohållbar situation med maten för 1 1/2 åring hjälp!!!!
  • George 1
    Jozzie skrev 2013-03-22 20:24:26 följande:
    Vår son som nu hunnit bli 15 månader har vi problem med att få att äta våran mat! Började vid 8 månaders ålder erbjuda smakligare av vår mat, men han har vägrat. Han äter bara burkmat!!! När vi äter lunch har vi serverat vad vi ätit till honom oxå men han äter det inte vägrar smaka o de kastas på golvet och gnälls. Nu när han är 15 månader börjar de kännas riktigt tradigt me dessa barnmatsbukar . Vi har försökt att inte ge honom en burk när han inte vill äta vår mat så han får bli riktigt hungrig men de resulterar bara i att han vaknar på nätterna och är superhungrig! Han gnäller vid matbordet och vill äta när vi äter såklart han får vår mat men blir då vansinnig o kastar på golvet!!! Jag blir tokig blir sånt gnäll o skrik vid matbordet. Nu börjar han dagis dessutom förhoppningsvis kanske han börjar äta när han ser alla andra barn äta?! Vi har verkligen kämpat med det här men utan resultat är det någon som vet hur vi ska gå vidare eller är det bara att vänta ut??? Rätt jobbigt med gnällt som blir varenda gång vi ska äta! Annars är han go o glad för de mesta men envis till tusen. Som det är nu så äter han välling två barnmatsbukar per dag är det tillräckligt i denna ålder frukt ratar han oxå!
    Ett barn som inte känner sig trygg och harmoniskt !!

• Catbride

Vad var det för konstigt svar av George 1?? Har väl inget med trygghet och harmoni att göra? Visst, ett envist barn som är "rädd" för förändringar. Är det första barnet så blir det ju lätt att man ger sig för barnets vilja (tro mig, jag har varit där). Tror att det kommer att lösa sig när han börjar förskolan. Jag har en dotter (2 år) som är kinkig med maten hemma, men äter ALLT som bjuds på förskolan. Då vet jag att hon äter bra 1 gång om dagen, så då gör det inte så mkt att middagen bara består av potatis ibland. Kan det vara konsistensen som är svår? Har ni testat att mosa maten med lite sås så det blir mer likt barnmaten?

• Ramborg

Växer han som han ska?

Då är det inngen fara. Fortsätt att erbjuda riktig mat. Gör ingen stor grej av det, utan låt honom sitta med vid matbordet och kladda när ni äter. Vill han inte äta så låt honom slippa. Och ge välling på kvällen innan han ska sova så han blir mätt.

Som du själv är inne på så tror jag han kommer börja äta när han ser hur de andra barnen gör.

42.
  • George 1

Ett barn som inte äter det som serveras är inte trygg !!
    Varför i så fall äter barnet på förskolan/dagmamman ,det som serveras ?!?!?
    Finns flera studier och skriftligt på att så är fallet.
    BArn som inte äter det som serveras kan i vissa fall, må väldigt dåligt. 

• LinaSofia

Om du blandar burkmat med er mat, hur gör barnet då? Det vet jag att en mamma på öppna förskolan dit jag går gjorde...

• LinaSofia
    George 1 skrev 2013-03-22 20:52:14 följande:
    Ett barn som inte äter det som serveras är inte trygg !! Varför i så fall äter barnet på förskolan/dagmamman ,det som serveras ?!?!? Finns flera studier och skriftligt på att så är fallet. BArn som inte äter det som serveras kan i vissa fall, må väldigt dåligt. 

Källa? Och av att läsa TS är du helt säker på att dennes barn är otryggt?! Du måste vara riktigt välutbildad!
  • Catbride

Så trygga barn äter allt? Även sånt den inte tycker smakar bra? Låter som ett hunsat och skrämt barn om den alltid äter vad som ställs fram utan att våga ha en egen vilja och smak? Mina barn SMAKAR allt, men väljer att äta det som är gott. Precis som jag!

• havaianas
    George 1 skrev 2013-03-22 20:52:14 följande:
    Ett barn som inte äter det som serveras är inte trygg !!
    Varför i så fall äter barnet på förskolan/dagmamman ,det som serveras ?!?!?
    Finns flera studier och skriftligt på att så är fallet.
    BArn som inte äter det som serveras kan i vissa fall, må väldigt dåligt. 
    skarp dig. Jag har kampat med att ett av mina barn varit kinkig med maten (VALDIGT kinkig). Det har absolut inget med otrygghet att gora.
  • George 1
    Ramborg skrev 2013-03-22 20:49:55 följande:
    Växer han som han ska?

Då är det inngen fara. Fortsätt att erbjuda riktig mat. Gör ingen stor grej av det, utan låt honom sitta med vid matbordet och kladda när ni äter. Vill han inte äta så låt honom slippa. Och ge välling på kvällen innan han ska sova så han blir mätt.

Som du själv är inne på så tror jag han kommer börja äta när han ser hur de andra barnen gör.
    Klokt skrivet, tveksamt om det är en kvinna/mamma....
    är vi inte alla från djurriket ?
    Är vi inte hungriga äter vi inte !
    Innan ett barn svälter och tar skada i vår del av världen skall det gå bra långt ,
    "Ta det lugnt och spara pengarna, än att slänga ut dessa på ungens mat " 
  • Catbride

På förskolan råder en "kollektiv psykos" Alla äter = jag äter! Alla sover = jag sover! Typ lite så Vuxna fungerar ju på samma sätt, står i kö, beter sig lika, gör som andra... Allt för att passa in Omedvetet ibland...

Svar på tråden Börjar bli en ohållbar situation med maten för 1 1/2 åring hjälp!!!!