• JennieNygren

Vanprydande ärr efter blindtarms operaton- ersättning

Hej

Jag har endast Trygg Hansa Bas Gravidförsäkring och i v 19-20
    blev jag inlagd på sjukhus och fick ta bort blindtarmen och har nu
    ett 12 cm långt ärr över magen, kan man få ersättning för det?

• Svar på tråden Vanprydande ärr efter blindtarms operaton- ersättning
  • ex ungue leonem
    JennieNygren skrev 2013-03-22 20:48:16 följande:
    Hej

Jag har endast Trygg Hansa Bas Gravidförsäkring och i v 19-20
    blev jag inlagd på sjukhus och fick ta bort blindtarmen och har nu
    ett 12 cm långt ärr över magen, kan man få ersättning för det?

Skicka in journaler samt foto på ärret till försäkringsbolaget till att börja med.Sedan bedömmer de om du får ers...hur pass missprydande ärret är.Det brukar säga (tror jag) att 1,5 år efter skade/operationstillfället så kan man se hur ärret blivit
    Vill du läsa min blogg?
  • Kerubmamman

Jag tror inte att gravid-försäkringen täcker detta. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Åsa

Vad jag kan se nämns inte ärr i villkoren (finns att läsa på webben).

Patientförsäkring (offentlig) täcker det inte om sjukvården använt beprövade/för sammanhanget försvarliga metoder (och det har man förmodligen). 

Vad som kan ge ersättning för missprydande ärr är andra typer av personförsäkringar där man får läsa innantill i villkoren.  

• snappi81

Kanske men inte genom din gravid försäkring, varför skulle den gälla ett ärr som uppkommit genom en blindtarms op? Dessutom måste det gått ganska lång tid efter op för att du ens ska kunna söka om ersättning, typ 1-2 år

• Malin87

Din gravidförsäkring är bara en olycksfallförsäkring så den täcker inte medicinska åkommor.

Jag fick ärrersättning för blindtarms ärret. Men då var det min egen sjuk och olycksfallförsäkring som gällde.

Ett tips är att kolla upp genom ditt jobb ifall du har någon försäkring där igenom som kan gälla.

• Sykepleie

Fast en blidntarmsoperation har inget graviditeten att göra. Och Trygg Hansa Bas Gravidförsäkring är just en graviditetsersättning som täcker om nåt händer med graviditeten.

Svar på tråden Vanprydande ärr efter blindtarms operaton- ersättning