• MeAndBaby

Hur göra pottan intressant? (16-månaders)

Har väl tänkt ta tag i pott-tränandet runt 18-månadersdagen, men hur gör man pottan till "en bra grej"? Vore ju bra att börja lite smått med att få min pojk att sitta på den, med el utan blöja. För nu är den totalt ointressant där den står, oanvänd i badrummet. Förstås, han har ju ingen aning om vad den är till för. Så hur börja? Provar jag att försiktigt sätta honom där vill han ju av direkt.

Han bajsar gärna i duschen (när han duschar), sitter då på huk. Har provat att ställa in pottan där, men den är bara i vägen tycker han.

Han kissar även gärna när blöjan är av och man står där med den nya i handen.

• Svar på tråden Hur göra pottan intressant? (16-månaders)
  • stickkontakt

Låt honom följa med när ni vuxna går på toa. Berätta att ni kissar/bajsar i toaletten och fråga om han vill sitta på pottan under tiden. Han kanske har någon nalle eller liknande som kan följa med på toa och sitta på pottan också,  då kanske det blir roligare. 

• fågelungarna

Jag tänker att det bara är onödigt att sitta på pottan utan att det kommer något, för då kopplar han inte vad det handlar om. Hellre då att du aktivt sätter honom där, eller lika gärna på toa med fötterna på en pall, i samband med att något kommer så det blir konkret vad pottan är till för. Att ni går och kissar och bajsar samtidigt som Stickkontakt föreslår tycker jag är en utmärkt idé.

Kul att du tänker ta tag i potträningen tidigt! Det finns ingen anledning att vänta. Ett tips är Oh Crap Potty Training, en e-bok man köper för 100 spänn som ger mycket bra råd/tillvägagångssätt för blöjavveckling.

• MeAndBaby
    fågelungarna skrev 2013-03-22 22:02:06 följande:
    Jag tänker att det bara är onödigt att sitta på pottan utan att det kommer något, för då kopplar han inte vad det handlar om. Hellre då att du aktivt sätter honom där, eller lika gärna på toa med fötterna på en pall, i samband med att något kommer så det blir konkret vad pottan är till för. Att ni går och kissar och bajsar samtidigt som Stickkontakt föreslår tycker jag är en utmärkt idé.

Kul att du tänker ta tag i potträningen tidigt! Det finns ingen anledning att vänta. Ett tips är Oh Crap Potty Training, en e-bok man köper för 100 spänn som ger mycket bra råd/tillvägagångssätt för blöjavveckling.

Men t.ex när han står och kissar när ag byter blöja, blir det inte negativt om jag då sätter honom på pottan där han inte vill sitta? Och vid duschbajsandet. likaså? Han verkar ju bara tycka det är obehagligt.
  • Brumma

Kan ni inte hoppa över pottan?
    Om han gillar att stå upp o kissa tex så sätt en pall framför toastolen när ni ska byta blöja. Ställ honom på den o låt honom kissa på toa i stället "som pappa".
    Jag försökte oxå tidigt men det gick inte..
    Nu är sonen strax tre o för två månader så "släppte det" - helt..
    Han kissar på toa o sover utan blöja. Däremot har han fortfarande svårt för att bajsa på toa/pottan..
    Men vad jag gjort under mina försök att intressera för pottan tidigare är:
    Ge ett klistermärke varje gång det kommer ngt i pottan (kommer bajs så blir det två klistermärken).
    Suttit o läst böcker med sonen sittandes på pottan.
    Låtit honom sitta, med blöja, o titta på film på pottan. För att helt enkelt avdramatisera pottan. Han visste mkt väl vad den skulle användas till men tyckte det var konstigt att sitta på den.
    När jag arbetade på förskola fick vi hela avdelningen på 1,5 till tre åringar blöjfria.
    Vi satte dem helt enkelt ALLTID på toa/pottan när det var dags att gå ut, efter maten, innan vilan osv..
    Tillslut lyckades alla få till det :)
    Lycka till!!

• fågelungarna

Meandbaby, kanske ni kan rutinpotta i samband med blöjbytena, dvs sätta honom där direkt innan han hunnit börja kissa/bajsa? Ha med en spännande bok eller leksak att avleda med. Alternativt hålla honom i "grodpositon" över toa, dvs så som man håller  barn som ska kissa ute, och samtidigt säga kssssss eller kissa. Betingningsljud/ord kan ni ju börja med så fort det råkar komma kiss eller bajs, så han får ljud/ord för vad det är han gör, och så småningom kan koppla det till att aktivt tömma blåsan på rätta stället, i stället för att det ska komma helt slumpmässigt.

Vi har den här pallen framför toa: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10225589/ med steget vänt mot toan. Perfekt att ha att kliva upp på, och perfekt att ha som ett litet bord för bokläsning o dyl.

• hon mot strömmen

Ta fram pottan och låt den stå framme i hemmet mitt på golvet oavsett om det är vardagsrum eller köket. Allt eftersom så har intresset kommit för pottan. I början har de fått kissat och bajsat där pottan har stått. Efter ett tag så har jag flyttat in pottan på toan och det har funkat.

• stickkontakt
    MeAndBaby skrev 2013-03-24 07:37:33 följande:
    Men t.ex när han står och kissar när ag byter blöja, blir det inte negativt om jag då sätter honom på pottan där han inte vill sitta? Och vid duschbajsandet. likaså? Han verkar ju bara tycka det är obehagligt.
    Min dotter satt på pottan många många gånger innan hon faktiskt kissade i den. Jag har frågat om hon ville sitta på den och läsa en bok eller titta på något annat kul. Då har hon gått med på att sitta där en stund både med och utan blöja. När hon vant sig ordentligt har hon inget emot att sitta där en stund. Sen var det bara att vänta. För en vecka sen satte jag henne på pottan och erbjöd en bok. Hon satt där en lång stund och till slut kom det kiss. Hon blev jätteglad och stolt, och jag berömde henne. Sen har det gott fort, nu kissar hon medvetet och fort när hon satt sig på pottan. 

Vi har inte kommit så långt i pottränandet ännu (hon är 22 månader) men hon kissar på pottan några gånger per dag i alla fall, annars är det fortfarande blöja som gäller. Det hamnar ofta kiss på golvet också, då säger jag jag bara typ "ojdå, kissa ska man ju göra i pottan" och torkar upp det utan någon större affär.

Nu vet jag ju inte om min metod fungerar ännu, men hon gillar pottan i alla fall. Det är en början tänker jag. 
Svar på tråden Hur göra pottan intressant? (16-månaders)