• Anonym (Jag)

Vill tro på Gud

Jag vill så gärna ha en tro att ta till när livet känns meningslöst och jag bara gråter och deppar. Vill tro på Herren, Gud! Det verkar vara en så underbar gemenskap. Vet egentligen inte vart jag vill komma, förutom att jag känner mig så rådvill... vet inte vad jag ska ta till och önskar jag vore en av de som kunde be till något större och känna hopp och tröst.

• Svar på tråden Vill tro på Gud
  • Montparnasse

Tjohejsan. Jag måste faktiskt säga att jag förstår dig (är mycket intresserad av teologi). Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men kan du inte gå på gudstjänster och läsa om kristendom (om det är den kristna guden du är intresserad av, annars motsvarande religion förstås), och se om du känner någon samhörighet även om du kanske inte tror per definition? Det kanske ändå kan vara en fin gemenskap liksom. Samt prata med troende i din omgivning om du har vänner eller så som är troende (eller en präst eller liknande), diskutera hur du känner?

• Tow2Mater

Da sager du helt enkelt  till Gud "Gud, visa mig dig, jag vill tro pa dig, och visa mig vem Jesus din son och den helige ande ar ".

Sen kop en Bibel och sa borjar du lasa nya testamentet. Dar kommer du att lara dig om Gud, Jesus och den helige ande. Och med oppet sinne kommer de att visa dig vilka de ar.

Du kan ocksa ga till en kyrka, jag skulle rekommendera en Alpha-kurs i en loka frikyrka; googla ordet "alpha-kurs" och du far lite info om vad det ar, typ  en oppen kurs/samling for sokare, utan obligationer.

• Anonym (Jag)

Tack vännen för förstående och välmenande ord... Låter inte helt fel att gå på gudstjänster och diskutera med någon kunnig.

• Anonym (Jag)

Tack så hemskt mycket, vilka fina idéer. Hade inte hört talas om det med "alpha-kurs".

• Anonym (Jag)

Ni låter väldigt rara, är van vid att bli smått idiotförklarad av skeptiker som tycker religion är förlegat. (Förstår om de tycker det, men jag vill tro på en god, förlåtande Gud, kärleksbudskap etc...)

Svar på tråden Vill tro på Gud