Hög lön - vilken utbildning?
Jag har tröttnat totalt! Jag är utbildad sjuksköterska och har jobbat som det i 3 år. Trivs inte alls eftersom lönen är så dålig. Jag tjänar minst i min bekantskapskrets och då är jag ändå den enda som har univeritets-/högskoleutbildning. Inte heller tycker jag att jobbet som sjuksköterska är särskilt roligt så jag kan inte säga att det är "värt" att tjäna dåligt för att jag trivs. Jag har därmed börjat tänka på vad jag ska utbilda mig till istället. I mångas öron låter det helt korkat att endast välja utbildning efter lön, men det är vad jag nu tänker göra. Jag har alltid haft lätt för att plugga. Jag hade MVG i alla ämnen både på högstadie och gymnasiet (läste naturvetenskapliga programmet). Jag har inga särskilda intresseområden. Jag tycker om att vara riktigt duktig på det jag gör, vad det sedan är jag gör spelar mindre roll. Jag är medlem i mensa och är alltså logisk i mitt tänkande. Jag har renoverat ett hus nästan själv och är alltså händig. Jag jobbar nu som sjuksköterska och är omtyckt av personal och patienter, alltså bör jag vara en god arbetsledare och ha lätt att arbeta med människor. Det enda negativa med mig som jag kan komma på nu är jag inte har så lätt att prata inför stora folkmassor, har svårt för språk och inte är beredd att resa utomlands i jobbet.
Nå, vilka utbildningar skulle ni rekommendera mig?