Inlägg från: Anonym (Bea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bea)

Vad ingår i underhållsbidraget?

Anonym (ja) skrev 2014-05-07 09:25:36 följande:
    Ja, det gör det. Som ovanstående skriver så måste inte båda föräldrarna bidra utan stämning och dom. det de måste bidra till är nödvändigheter och underhåll vi FK samt barnbidrag beräkans räcka upp till 7-10 års ålder utan att boendeföräldern bidrar med en enda krona själv. (Källa Konsumentverket) Sen om det gör det eller inte är en annan femma. Alla måste göra val och det innebär ibland att välja bort och tyvärr blir barnen ofta lidande även ekonomiskt i en skilsmässa.  

Du får gärna länka till ditt påstående om att underhållsstödets summa tillsammans med barnbidraget ska täcka barnets kostnader fullt upp till och med 7-10 års ålder. För det stämmer inte om man läser de propositioner och offentliga utredningar som ligger till grund för dagens underhållsstödsberäkningar.
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-05-09 14:18:00 följande:
    Livsmedel 1150:- i månaden (alla måltider hemma utom lunch). Övriga kostnader 1440:- i månaden. Sammanlagt blir det 2590:- Drar man bort underhåll genom försäkringskassan samt barnbidrag blir det 267:- kvar för boendeföräldern att betala själv. Var fick du in att anonym (ja) bara hade med matkostnader?

Jag menar att man för att jämföra kostnader på ett korrekt sätt måste ta hänsyn till samtliga kostnader som ingår i underhållsstödet. Man utgick förvisso från KoV kostnadsberäkningar när man fastställde underhållsstödets summa men man lade även till andra schablonkostnader som inte ingår i de kostnadsberäkningar som du m.fl. gör och då blir det en märklig jämförelse. Se SOU 2003:42 där det tydligt framgår vilka kostnader som ingår i underhållsstödets summa. Då ser man snabbt att underhållsstödet är menat att utgöra hälften av barnets kostnader efter avdrag för barnbidraget. Men då givetvis ett genomsnitt där underhållsstödet för de yngre barnen ligger något för högt samtidigt som det är för lågt för de äldre barnen. Men man valde att för enkelhetens skull att inte ha ett åldersanpassat underhållsstöd. Jag blir bara så otroligt trött på folk som jämför äpplen med päron istället för att ta reda på fakta. www.regeringen.se/content/1/c4/26/84/4318f07b.pdf
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-05-09 22:37:09 följande:
    Är man trött på att folk jämför päron med äpplen kanske man dels inte bör påstå att Konsumentverkets lista enbart räknar med mat - vilket du gjorde i ditt svar till anonym (ja) och vilket jag reagerade på. Inte heller kanske man skall använda en skrivelse som är en utredning innehållande förslag och som inte på ngt sätt är ett dokument med laga kraft att hänvisa till angående hur det "är". Jag erkänner att jag inte läst alla 172 sidorna så jag kan ha missat det, men jag hittar ingen lista där det tydligt framgår vad som, enligt lag, SKA ingå i underhållet. Jag hittar en del luddigt skrivet om vad som bör ingå men även att det skall utgå från varje barn. Du får dock gärna hänvisa till vilken sida jag hittar denna lista så kan jag läsa och svara mer direkt.

Men du, propositionen är från år 2003 och innehåller alltså förarbetet till dagens lagstiftning om underhållsstöd. På sidan 140 börjar den del som avhandlar vilka kostnader som ingår i underhållsstödet.
  • Anonym (Bea)
    Brumma skrev 2014-05-09 22:47:58 följande:
    till grund ja, men det ÄR inte en skrivelse av lagen. Att en undersökning står till grund för en lag innebär inte att allt i undersökningen tagits med. Använd det som faktiskt STÅR i lagen, inte det som INTE kom med... Och ingenstans i lagen står det vad som underhållsbidraget skall innehålla. Istället står det väl att man fullgjort sin ekonomiska skyldighet gentemot barnet genom att man betalar underhåll? Om jag inte minns fel... Jag har läst (skummat) från sidan 140 och nej, jag hittar ingen tydlig lista.

Underhållsstöd ovh underhållsbidrag är olika saker och om man vill veta hur en lag ska tolkas tittar man bl.a. På lagens förarbeten. I detta fall kan du utläsa i nämnda prop. vilka kostnader som har legat till grund för underhållsstödets summa.
Svar på tråden Vad ingår i underhållsbidraget?