• Anonym (*)

Vad ingår i underhållsbidraget?

yftte skrev 2014-05-23 06:55:13 följande:
    mycket felaktiga svar i denna tråd...

för det första så räknar man att boende förälder ger 1273 och umgängesförälder ger 1273

och denna är den bästa sidan som finns

här är KORREKT

www.socfamratt.se/underhall/underhallsbidrag/...

För mig är den listan helt absurd.

Förstår inte hur vissa av sakerna ens hamnat på en sådan lista.
    Exempel så ingår inte måltider på restaurang i underhållsbidraget, menas det då att bägge föräldrarna ska dela på kostnaden om barnet o bf går på restaurang?
    Även semester ingår inte, ska man verkligen behöva dela på semesterkostnaderna som bf gör med barnet? Om uf vill åka på semester då?

Sen att kabeltv, hushållsmaskiner osv står med behöver jag väl inte ens förklara vidare....

Däremot så står cyklar med som en sak som ingår i underhållsstödet....vilket många bråkar om som en extra utgift som man ska dela på.
  • Anonym (*)
    Brumma skrev 2014-05-24 01:21:42 följande:

Det är väl snarare så att det som inte ingår (inte allt men mkt) är "extra" och inte nödvändigt utan man väljer själv om detta är ngt man vill lägga på sitt barn och får då själv stå för det. Tex restaurangbesök, stora mängder dricka, märkeskläder.. Det är inga måsten och ingår därför inte. Däremot kan man ju tycka att följande poster iallafall borde anses som "nödvändiga" och därför ingå. Glasögon Linser Hörapparat Hjälpmedel för funktionshindrade Tandläkare- och läkarbesök samt mediciner Men det kanske beror på att detta inte är kostnade som den stora massan av barn har och därför inte räknas med.... Det finns ju liksom ingen lag som säger att man MÅSTE dela på några kostnader alls... Betalar man underhåll (ja, även till försäkringskassan) har man ju, i lagens ögon, fullgjort sim ekonomiska plikt.

aha ja så kan man ju oxå tolka det. Allt som inte ingår enligt listan är det upp till den föräldern att själv välja om den vill betala till sitt barn. Då hänger jag med.

Men då ska man ju oxå tolka det som att aktiviteter som man väljer åt sitt barn och som är dyrare behöver man inte dela på....det är upp till var och en av föräldrarna isåfall.

Men det är luddigt alltihopa.
    Jag tycker ju att allt det grundläggande så som mat, kläder, försäkringar osv ska ingå i underhållet. Men om barnet är sjukt och det kostar väldigt mycket så bör det vara en utgift man delar utanför underhållet.
Svar på tråden Vad ingår i underhållsbidraget?