Anonym (*) skrev 2014-05-24 03:28:45 följande:
aha ja så kan man ju oxå tolka det. Allt som inte ingår enligt listan är det upp till den föräldern att själv välja om den vill betala till sitt barn. Då hänger jag med. Men då ska man ju oxå tolka det som att aktiviteter som man väljer åt sitt barn och som är dyrare behöver man inte dela på....det är upp till var och en av föräldrarna isåfall. Men det är luddigt alltihopa. Jag tycker ju att allt det grundläggande så som mat, kläder, försäkringar osv ska ingå i underhållet. Men om barnet är sjukt och det kostar väldigt mycket så bör det vara en utgift man delar utanför underhållet.
Naturligtvis kan man dela på man dyrare aktiviteter, fast då gäller det ju att man varit överens INNAN. Det går ju inte att anmäla sitt barn/lova barnet en aktivitet och EFTER det höra av sig till den andre föräldern och kräva pengar. Som sagt så har man i lagens ögon fullgjort sin ekonomiska plikt om man betala underhållet. Men kommer man som föräldrar GEMENSAMT överens är det ju inget som hindrar att man delar på kostnaderna. Sedan finns det ju ngt som heter standardtillägg (kommer inte ihåg om det tagits upp redan). Det kan barnet få beslutat om i en domstol om underhållsföräldern har märkbart bättre ekonomi än boendeföräldern. Det kan tex vara att underhållsföräldern betalar en extra dyr aktivitet eller köper dyrare kläder till barnet. Det där om barnet är sjukt och kostar väldigt mkt - för sjuka barn finns en hel del bidrag att söka, samt att mediciner går på högkostnadsskyddet, så OFTAST är det inte en så hög summa att prata om. Men det finns egentligen bara tre sätt... Antingen så spaltar man gemensamt upp vad barnet faktiskt kostar och kommer gemensamt fram till ett passande underhåll. Då anser jag att underhållet bör "leva" och ses över med jämna mellanrum. Underhållet skall TILLSAMMANS med boendeförälderns egen del PLUS barnbidraget täcka barnets kostnader. Inte som en f.d vän till mig anser - underhållet plus barnbidraget skall täcka allt. Hon anser på fullt allvar att hennes bidrag till barnets kostnader är barnbidraget. Håller man underhållet levande så bör det naturligtvis vara mindre om barnet är litet och större när barnet är äldre. Ett barn under tio år beräknas tex täckas av 1273 (underhållsstöd) plus barnbidrag. Så då bör ju inte heller underhållet ligga på 1273 utan mindre. Naturligtvis skall det då öka allteftersom barnet ökar i kostnad. Det andra alternativet är om man INTE är överens. Men anser att barnet kostar mer än 1273 plus ens egen del (har man samma överskott ungefär så 1273 där oxå) plus barnbidrag. Räkna även med eventuellt bostadsbidrag.. Anser man att bahnet kostar MER än det så stämmer man den andre föräldern. Vad jag förstår behöver man kunna visa på varför barnet kostar mer än vad ett genomsnittligt barn i Sverige beräknas kosta. Alternativ tre är att man nöjer sig med 1273 och lägger kostnaderna efter det. Dvs man lovar inte barnet dyra aktiviteter (tex) om man inte har råd med det. Visst kan man fråga den andre förälder men man får ju ha i åtanke att det inte finns ngt tvång att betala. Utan man "rättar mun efter plånbok". Våra barn kommer tex inte ha råd med en extra dyr aktiviter och vi bor ändå ihop, det samt mkt annat är "lyx" och inte ngt alla får per automatik. Min man skulle heller aldrig gå Mesopotamien att betala hälften av en dyr aktivitet för sin dotter sedan tidigare. Dels har vi faktiskt inte råd, dels byter dottern aktiviteter som andra byter underkläder... Hon hoppar på ngt för att hoppa av några månader senare... Däremot så har han ibland köpt dyrare presenter (sådant som kan användas i båda hemmen) tillsammans med mamman. Men det har varit frivilligt. Jag vet inte, jag tycker inte det är så himla svårt. Inte när man faktiskt spaltar ner vad barnet kostar över hela året..