• Anonym (cancer)

någon som fått diagnosen livmoderhalscancer och vill följas åt?

Har precis fått min diagnos och ska skickas på vidare utredningen. Skulle uppskatta om du finns där ute som har eller har haft detta att dela dina upplevelser.

• Svar på tråden någon som fått diagnosen livmoderhalscancer och vill följas åt?
  • Anonym (cellförändringar)

Hej olycksvän!

Hur långt har du kommit i behandling och utredning? 

• Anonym (cancer)

Hej! Jag har nyss fått beskedet och väntar på röntgen.

Berätta hur allt gick till...har själv cellförändringar eller hade... av det svåraste slaget. Opererades för några veckor sedan och väntar nu besked för hur vi går vidare.

• Anonym (cancer)

Jo jag fick att jag började med ett cellprov som visade förändringar. Då fick man göra en konisering som det heter där man tar bort nedre delen av tappen så lite som möjligt men så pass att man tror man fått bort allt. Man tar väl lite för om man vill ha barn så ökar missfall och för tidig födsel dess mer man tar. När man tagit bort detta togs även prov på det som blir kvar för att se om allt försvunnit. Jag fick nu besked att det visade sig inte vara bara förändringar utan cancer. Alltså en tumör. Så nu ska man röntgas på tre olika sätt och sövas ner för att titta i urinblåsan allt detta för att se om det spridit sig till andra organ. Känns som väntan till man får detta svar är en evighet man går som på nålar. Men jag håller tummarna att ditt borttagande är klart att du nu är färdig och stannar vid borttagna cellförändringar och slipper gå vidare där jag är....

Kram på dig! Tänker på dig och hoppas det går bra för dig!

• sophia08

Hej

Tycker verkligen synd om dig jag har själv haft livmodershalscancer . 
    Hur gammal är du? 

• Anonym (cancer)

Hej Jag är född 79 Hur har din resa sett ut? Har du nyss blivit av med den?

• sophia08

Jag var 25 när jag fick det först ville läkarna ta bort livmoden men med tanke på att jag var så ung och inte hade fått några barn så gjorde dom en djupare utredning. I mitt fall så hade det inte spridit sig till körtlarna så dom tog bort en stor del av livmodershalsen ( operation ca 5 timmar )
    Efter två veckor blev jag friskförklarad.
    Jag vet hur du känner dig när ska du träffa läkaren nästa gång?
    Vart i Sverige bor du?
    Kram 

• Anonym (cancer)

Ok låter som det gick bra för dig. Hur länge sen va detta? Som jag fattat på dom så har jag den ovanliga körtel sorten. Har inga symtom alls som jag fattat det men känns som man kommit ett steg närmare döden med den diagnosen. Dom vill ju inte säga något innan dom undersökt mig. Fick du gå igenom alla dom här röntgen grejorna och kolla urinblåsa och det där? Jag bor i närheten av Västerås. Hur lång tid tog det för dig från besked cancer till op? Var va din op? Tack för att du skrev!

• sophia08

Hej

Man såg väldigt snabbt att jag hade cancer men dom visste inte om dom skulle ta bort livmodem eller livmodershalsen. Fick göra magnetrönken och då såg dom att cancern inte hade spridit sig till körtlarna.
    Dom tog bort livmodershalsen en lång operation. Operationen gick bra och jag blev friskförklarad  läkarna var väldigt skeptiska att jag någonsin skulle bli gravid,och skulle jag bli gravid skulle det sluta  med missfall.'
    Jag gjorde min operation på KS i Stockholm.
    Ks är dom bästa när det gäller det fallet det du måste göra är att stå på dig och vägra ta bort din livmoder du måste göra alla undersökningar som finns. När jag fick reda på attjag hade livmoderscancerså sa läkaren att jag måste operera  mig inom två veckor och ta bort livmoden det fanns inget man kunde göra.
    Jag skulle aldrig få barn.
    Jag vägrade göra operationen och det blev ett  jädrans bråk att om jag inte skulle operera mig så skulle jag dö.
    Fick kontakt med andra läkare som vill göra undersökning på mig och sa att man ev kunde rädda min livmoder.
    I dag är jag 38 år och jag är mamma till två  små barn.
    Lycka till och hör av dig om du har fler frågor.

Kram 

Svar på tråden någon som fått diagnosen livmoderhalscancer och vill följas åt?