• Anonym (AMS)

Får alla som praktiserar ( mot jobb i framtiden ) Löne bidrag?

Får alla som inte har jobb utan bara praktiserar och jobbar timmar här och där, får alla dom lönebidrag på 80%
    eller måste det ligga något " funktionshinder" bakom för att få det? 

• Svar på tråden Får alla som praktiserar ( mot jobb i framtiden ) Löne bidrag?
  • mamita64
    Anonym (AMS) skrev 2013-03-23 19:45:22 följande:

Får alla som inte har jobb utan bara praktiserar och jobbar timmar här och där, får alla dom lönebidrag på 80%
    eller måste det ligga något " funktionshinder" bakom för att få det? 

Man måste bli kodad för funktionsnedsättning för att få lönebidrag.
    Jag själv är reumatiker, är kodad och kan få lönebidrag. Men, min arbetsplats har inte rätt försäkringsbolag ( Flora ) så därför får de inte använda sej av lönebidrag. Jag har nystartsjobb istället då.
    Min ena dotter är kodad och får lönebidrag, jobbar på ett Ica.
  • Anonym (AMS)

Får man fråga vad din dotter har? betyder det då att alla som får bidraget/kodad har någon nersättning?

• mamita64
    Anonym (AMS) skrev 2013-03-23 19:54:40 följande:

Får man fråga vad din dotter har? betyder det då att alla som får bidraget/kodad har någon nersättning?

Hon har depression och Borderline. Hon har aktivitetsersättning ( en sjukpension för unga ) på 75 % och lönebidrag på 25 % Hon jobbar tio timmar i veckan

Jag vet att man skall kodas och att det är AF som gör det. Exakt vad som krävs vet jag inte. Jag har min värk och många års sjukskrivning mm och dessutom tre arbetsförmågeutredningar som de gått på.

Sen är det inte automatiskt 80 % av lönen som arbetsgivaren får, det hänger på hur mycket pengar det finns i systemet och hur många som fått lönebidrag det året. Det kan även bli 75% som arbetsgivaren får 8 som ex )
  • xxMollyxx

För att få lönebidrag ska du ha en funktionsnedsättning som påverkar arbetsförmågan. Stödets storlek beror på vad som behöver kompenseras för, alltså hur mycket din arbetsförmåga är nedsatt i förhållande till de aktuella arbetsuppgifterna. 80% är max och innebär en kraftigt nedsatt arbetsförmåga. Sen finns det andra anställningsstöd som grundar sig på en längre tids arbetslöshet, t ex Nystartsjobb och Särskilt anställningsstöd.

• MrSmith

Finns lönebidrag att få fast du inte har funktionsnedsättnimg! Fast det bidraget är inte speciellt gynnsamt för dig som arbetstagare då den tiden ej är a-kasse grundande!
    Däremot nystarts jobb är a-kasse grundande och relativt gynnsamt för arbetsgivaren! Man får tillbax dubbla arbetsgivaravgiften. Kolla på ams sida klicka in som arbetsgivare och sen blanketter där finns mycket info

• Anonym

det som heter "lönebidrag" kräver funktionshinderkodning. Detta ska grundas på ett läkarutlåtande där en läkare beskriver vilken nedsättning man har och hur detta påverkar arbetsförmågan. Ett lönebidrag kräver vidare ett produktionsbortfall, det är ju vad lönebidraget ersätter. Har du 5% bortfall, ersätter Af dessa 5% till arbetsgivaren.

• mamita64
    Anonym skrev 2013-03-23 22:08:19 följande:
    det som heter "lönebidrag" kräver funktionshinderkodning. Detta ska grundas på ett läkarutlåtande där en läkare beskriver vilken nedsättning man har och hur detta påverkar arbetsförmågan. Ett lönebidrag kräver vidare ett produktionsbortfall, det är ju vad lönebidraget ersätter. Har du 5% bortfall, ersätter Af dessa 5% till arbetsgivaren.
    Så har det inte funkat för mej eller dottern.
    Arbetsgivaren får lönebidrag för att de anställt, inte utifrån vilket procenttal funktionshindret har.
    Jag hade inget läkarintyg att visa på Af där kodade de mej och det ger mej rätt att få lönebidrag. Där har de också förklarat att nivån på lönebidrag kan variera lite beroende på hur många som får det ( i hela landet ) och hur mkt pengar som finns kvar i potten.
    Det skall då inte finnas en fix nivå på 80% av lönen, utan det kan bli 65% om potten börjar bli tom. Detta enligt min AF handläggare.

Om jag tar min dotter som ex så jobbar hon alltså nu tio timmar per vecka. Hennes arbetsgivare får ca 80 % av hennes lön av staten och betalar alltså ca 20% själva. Det har inget med hur stort bortfall hon har.
    Till sommaren skall hon gå upp till 50% tjänst. Då får arbetsgivaren ca 80% av hennes lön och får betala ca 20% själva.

www.arbetsformedlingen.se/download/18.46ccfec5127ddccec778000476/lonebid_ag.pdf
    I denna broschyr står det att arbetsförmågan skall påverka lönebidraget, men det är inget jag känner igen

Jag tror att man inte alltid använder lönebidraget så som det är tänkt och att man kodar väldigt många människor som inte hade blivit kodade för bara några år sen
    Detta för att folk öht skall ha en chans på jobb
  • Anonym

Den informationen är så galet fel att den arbetsförmedlare som sagt det till dig borde anmälas för tjänstefel. Vem är jag då? Arbetsförmedlare sedan tio år tillbaka. Uppenbara funktionshinder kräver inte läkarutlåtande, såsom blind, rullstolsbunden, arm- eller benlös mm. socialmedicinska funktionshinder kan kräva annan dokumentation såsom handlingar från ex kriminalvården eller behandlingshem. Resterande funktionshinder ska enligt regelverket bottna i en läkares beskrivning om hur ett funktionshinder påverkar arbetsförmågan. Tex ryggvärk. Ej lämpligt med tunga lyft. Sen är det upp till Arbetsförmedlingen att omvandla detta till faktiska jobb. En funktionshinderkodning möjliggör ett lönebidrag, men det är inte säkert attman ärfunktionshindrad i alla jobb. Därför ska en lönebidragshandläggare besöka arbetsgivaren för att förhandla om lönebidragets storlek. Ex behov av extra pauser, motsvarar 5% av arbetstid. Detta är ett 5%igtproduktionsbortfall, som arbetsgivaren får ersatt av Af. ingenting har med en pott att göra. Ingenting på af har med en pott att göra. Förutom ex att budget kan tillåta 20 praltikbeslut, och när 20 praktikbeslut är tagna är det stopp. Det funkar ju inte så att man kan ta 40 beslut som man ersätter till hälften.

mamita64 skrev 2013-03-24 13:26:04 följande:
    Så har det inte funkat för mej eller dottern. Arbetsgivaren får lönebidrag för att de anställt, inte utifrån vilket procenttal funktionshindret har. Jag hade inget läkarintyg att visa på Af där kodade de mej och det ger mej rätt att få lönebidrag. Där har de också förklarat att nivån på lönebidrag kan variera lite beroende på hur många som får det ( i hela landet ) och hur mkt pengar som finns kvar i potten. Det skall då inte finnas en fix nivå på 80% av lönen, utan det kan bli 65% om potten börjar bli tom. Detta enligt min AF handläggare. Om jag tar min dotter som ex så jobbar hon alltså nu tio timmar per vecka. Hennes arbetsgivare får ca 80 % av hennes lön av staten och betalar alltså ca 20% själva. Det har inget med hur stort bortfall hon har. Till sommaren skall hon gå upp till 50% tjänst. Då får arbetsgivaren ca 80% av hennes lön och får betala ca 20% själva. www.arbetsformedlingen.se/download/18.46ccfec... I denna broschyr står det att arbetsförmågan skall påverka lönebidraget, men det är inget jag känner igen Jag tror att man inte alltid använder lönebidraget så som det är tänkt och att man kodar väldigt många människor som inte hade blivit kodade för bara några år sen Detta för att folk öht skall ha en chans på jobb

mamita64 skrev 2013-03-24 13:26:04 följande:
    Så har det inte funkat för mej eller dottern. Arbetsgivaren får lönebidrag för att de anställt, inte utifrån vilket procenttal funktionshindret har. Jag hade inget läkarintyg att visa på Af där kodade de mej och det ger mej rätt att få lönebidrag. Där har de också förklarat att nivån på lönebidrag kan variera lite beroende på hur många som får det ( i hela landet ) och hur mkt pengar som finns kvar i potten. Det skall då inte finnas en fix nivå på 80% av lönen, utan det kan bli 65% om potten börjar bli tom. Detta enligt min AF handläggare. Om jag tar min dotter som ex så jobbar hon alltså nu tio timmar per vecka. Hennes arbetsgivare får ca 80 % av hennes lön av staten och betalar alltså ca 20% själva. Det har inget med hur stort bortfall hon har. Till sommaren skall hon gå upp till 50% tjänst. Då får arbetsgivaren ca 80% av hennes lön och får betala ca 20% själva. www.arbetsformedlingen.se/download/18.46ccfec... I denna broschyr står det att arbetsförmågan skall påverka lönebidraget, men det är inget jag känner igen Jag tror att man inte alltid använder lönebidraget så som det är tänkt och att man kodar väldigt många människor som inte hade blivit kodade för bara några år sen Detta för att folk öht skall ha en chans på jobb

• Anonym

Sen vill jag också säga att allt ska ske enligt regelverket, exakt enligt regelverket. Det är en myndighet där utrymme för subjektivitet inte ska finnas. Om dotra din har ett 80%igt lönebidrag betyder det att hon har ett 80%igt prodiktionsbortfall och kan producera endast 20%. af ersätter arbetsgivarens lönekostnader med 80% så han ändå kan tycka det är värt att anställa. Vid revision kommer af kontoret att få anmärkningar som ska åtgärdas. Handläggaren borde få inställa sig hos disciplinnämnd och få varning, samt ev lönedegradering. Sen bli tvingad att gå om sin utbildning till lönebidragshandläggare. Antar att det är ett litet kontor på en liten ort? Det är främst där avarter brukar uppstå pga okunnighet, vilket är skrämmande.

• Anonym
    xxMollyxx skrev 2013-03-23 20:12:16 följande:
    För att få lönebidrag ska du ha en funktionsnedsättning som påverkar arbetsförmågan. Stödets storlek beror på vad som behöver kompenseras för, alltså hur mycket din arbetsförmåga är nedsatt i förhållande till de aktuella arbetsuppgifterna. 80% är max och innebär en kraftigt nedsatt arbetsförmåga. Sen finns det andra anställningsstöd som grundar sig på en längre tids arbetslöshet, t ex Nystartsjobb och Särskilt anställningsstöd.

xxMollyxx skrev 2013-03-23 20:12:16 följande:

Är annan förmedlare, men iaf för ett par år sen var det möjligt att få lönebidrag upp till 95%. Dvs. 95% produktionsbortfall. En vanligt felsägning är att man säger lönebidrag om olika former av subventionerade anställningar. Det finns bara ett lönebidrag och det är vad jag skrev om ovan.
Svar på tråden Får alla som praktiserar ( mot jobb i framtiden ) Löne bidrag?