• Vilgot o Lillpyret

Dela med er: POSITIVA förlossningsupplevelser!

Hej!

Känner mig väldigt orolig inför att barnet på ett eller annat sätt ska ut. Troligtvis kommer jag föda vaginalt men jag vägrar acceptera det, tycker att det känns alldeles för skrämmande för att kunna tänka mig att jag ska gå igenom det. Läser mer än gärna andras förlossningshistorier, tycker att det är spännande och rörande. Men jag har trots det svårt att se att jag skulle kunna klara det.

Mitt första barn föddes med planerat kejsarsnitt på grund av att han satt i säte. Under den graviditeten såg jag verkligen fram emot en vaginal förlossning, ville kämpa fram mitt barn. Längtade efter att få uppleva det. När det sedan inte blev som jag tänkt så kände jag mig en aning snuvad på konfekten men samtidigt så tänkte jag att huvudsaken är att bebisen kommer ut och att han är välmående.

Efter snittet fick jag höra från alla möjliga håll och kanter att jag kom lindrigt undan, att jag slapp föda barn. Själv mådde jag dåligt, hade väldigt ont i snittet och tyckte att hela operationen var rätt skrämmande då jag är nålrädd. Jag ansåg inte att jag kom lindrigt undan. De som hade fött sina barn vaginalt var helt återställda en kort tid efter förlossningen medan jag själv kämpade med mitt onda operationssår. I denna veva började jag oroa mig inför en eventuell kommande förlossning. Om nu min upplevelse var så "enkel", hur är det då att föda vaginalt?

Nu när jag blev gravid igen så började orostankarna komma direkt. Jag har inte riktigt kunnat slappna av denna gång på grund av att jag känner mig stressad inför vad som komma skall. Jag ligger ofta vaken om nätterna och grubblar, känner mig inte tillfreds. Jag tog upp min oro redan vid inskrivningen på mödravårdscentralen och min barnmorska skickade en remiss till Auroramottagningen. Jag ska få komma dit i mitten av april.

Min man och jag talade ut ordentligt om detta för ett tag sedan. Jag var tydlig med att jag behöver hans fulla stöd. Tillsammans diskuterade vi om vi inte borde försöka få ett snitt beviljat. Efter det samtalet känner jag mig lugnare, det känns som att möjligheten till snitt finns nu. Trots detta så vet jag faktiskt inte vad jag vill. Snittet var jobbigt, det känns konstigt att kämpa för att få gå igenom något så tufft. Tänk om en vaginal förlossning blir enklare? Tänk om jag ångrar mig senare och känner att jag saknar något i mitt liv? Jag kan inte säga vad jag vill därför att jag inte vet hur det kommer bli. Jag känner mig extremt kluven! 

Mina rädslor då det kommer till vaginal förlossning är följande:

-Att spricka. Det gör ont i hela mig då jag tänker på det. Det är omöjligt att förstå hur ett barn kan komma ut genom vaginan.

-Att behöva sys. Jag gillar verkligen inte nålar och jag gillar definitivt inte tanken på att behöva bli sydd i underlivet.

-Att bli klippt. Ja, jag tycker att den meningen säger allt. Jag vill inte att någon klipper i en del av mig som innehåller känselreceptorer.

-Att det ska bli bråttom, att barnet behöver komma ut på en gång och att jag måste krysta trots att jag inte vågar. Att det gör fruktansvärt ont att trycka på men att jag måste göra det för att rädda livet på mitt barn. Hemska tanke! Om jag inte skulle klara av att krysta och barnet skulle få syrebrist med någon bestående skada så skulle jag för resten av mitt liv klandra mig själv.

-Smärtan. Jag tycker att det gör ont och är fruktansvärt obehagligt att lämna cellprov från livmodertappen. Då de tar cellprov använder de en tops. Jag kan inte tänka mig hur det känns att ha ett stort huvud där...

Det jag är rädd för är alltså inte värkarna utan själva utdrivningsskedet med allt vad det innebär.

Jag vill gärna att ni delar med er utav era positiva förlossningsupplevelser. Jag vill inte att saker och ting ska mörkläggas utan jag vill att det ska vara ärligt och stärkande. Jag vill känna mig peppad! Jag vill åter igen längta efter att få vara med om en vaginal förlossning! Jag är nu i vecka 26 så det är lite drygt 3 månader kvar till bebisen är beräknad.

Tack!

/Michaela 

• Svar på tråden Dela med er: POSITIVA förlossningsupplevelser!
  • Nattsvart

SötaSarah; jo, ibland kan dom ju inte göra så mycket åt att man spricker, men det är ju skönt att ens rädsla blir tagen på allvar! Jo, jag var överlycklig att det var över jag med.. Och att jag aldrig mer behövde göra om det :) och nu är jag gravid igen... Haha!

• Kalopsis

Tipsar också om Helis bok - fantastisk! Jag var rädd för att spricka och rädd för att krysta men bm lät mig försöka "andas" ut bebisen. När jag ändå var tvungen att krysta (bebisen låg vidöppet) kände jag fortfarande att jag inte vågade riktigt. Men det gick bra ändå! Det viktiga för mig blev att få återkoppling på att det gick framåt - att jag var duktig och att mina ansträngningar lönade sig. Bm var fantastisk på att läsa av och ge mig det jag behövde. Kände inte alls när jag sprack, kände inget alls när jag blev sydd. Hade oroat mig för det också... Så här i efterhand känns det som att jag oroade mig för så mycket när det sen i själva verket gick så bra! Det var en fantastisk upplevelse! Det gick bra att sitta, kissa och göra nr två trots inte stygn och sex stygn på utsidan. Det kommer att gå bra för dig också! Lycka till!

• Sthlmtjej24

Min förlossning började på BF+ 12 (så jag var sjukt trött på att vara gravid, även fast jag mått toppen hela tiden). Det var hanterbara värkar i ca 12 timmar och vi åkte till sjukhuset med tunnelbana. Väl inne sprang min sambo fram och tillbaka till mikron och värmde vetekuddar och jag andrades mig igenom värkarna på klassiskt vis.

Efter ett par timmar stoppade barnmorskan ner mig i ett stort och härligt badkar och kopplade på lustgas. Jag mådde toppen och fick hela tiden kalla handdukar i pannan av min älskade. Efter ytterligare ett par timmar kom jag upp och eftersom jag bara öppnat mig 0,25 cm/h tog BM hål på hinnorna för att sätta fart på det hela naturligt. Det blev lite kraftigare värkar som jag kämpade igenom med lustgas.

Framåt småtimmarna blev det krystdags och hjärtljuden sjönk snabbt. Min tanke om att föda på förlossningspall eller knästående blev istället att jag fick ligga i gynläge och barnet föddes med hjälp av yttre press, klipp och prat om sugklocka (som aldrig blev av). Ändå var det total succé! Det enda som jag kan tycka känns onödigt i efterhand är att de tappade mig på urin, vilket alltid medför risk för urinvägsinfektion, trots att jag hade kissat.

För att diskutera det du oroar dig för:

Smärta - jag gillar inte heller cellprov. Det är dock en helt annan sak att föda! Smärtan är ju inte något uttryck för skada som görs mot vävnaden, vilket ju annars är smärtans syfte. Det gör jätteont att föda barn, det säger jag utan tvekan, men det är en så kraftfull och överväldigande upplevelse att jag upplevde att jag bara behövde lustgas.

Att det blir bråttom - det blev det ju i mitt fall. Om hjärtljuden går ner är det riktigt bråttom, men den fantastiska personalen gjorde mig aldrig stressad trots att både barnläkare och förlossningsläkare var tillkallade. De var lugna och gav bra instruktioner och hjälpte mig att effektivt krysta när en BM pressade på magen.

Klipp - innan de klipper lägger de lokalbedövning som man får hos tandläkaren. Om du lagat hål o underkäken, så vet du ju hur det känns; att man kan bita hål i kinden utan att få ont. Klippet känns alltså inte. I mitt fall lades klippet för att kunna använda sugklocka, vilket inte behövdes. Dessutom har ju klippet den positiva effekten att man inte spricker lika omfattande och snett åt sidan istället för rakt bakåt. Mitt klipp läkte fint och efter 25 dagar kändes det ok att ha samlag igen. 

Att sys - man får mer bedövning innan de syr naturligtvis och det känns inte alls. Dessutom har man ju sin gosunge i famnen under tiden. Jag var hög på adrenalin och skämtade med BM om att jag var allergisk mot tråden och berömde hennes pärlörhängen minns jag. Inte nåt otäckt alls. Inte ens när hon skulle kolla om jag spruckit i ändtarmen upplevde jag att hon gick över några gränser som kändes fel för mig. Knasigt va?

Mitt råd till dig är:
    Läs Gudrun Abascals "Att föda". En bra bok om vad det innebär mentalt och fysiskt som för mig gav massor av bra tankemönster inför förlossningen. Hon har skrivit en till om att hantera smärtan som jag ska läsa till nästa förlossning tror jag.

Lycka till! Njut av den fantastiska intimitet med din partner som en förlossning medför och ta vara på den! 

• SötaSarah
    Nattsvart skrev 2013-03-24 17:36:30 följande:
    SötaSarah; jo, ibland kan dom ju inte göra så mycket åt att man spricker, men det är ju skönt att ens rädsla blir tagen på allvar! Jo, jag var överlycklig att det var över jag med.. Och att jag aldrig mer behövde göra om det :) och nu är jag gravid igen... Haha!
    Absolut! :) Jag hade världens bästa BM som gick efter ALLT i mitt brev utan några som helst anmärkningar. Helt fantastiskt. Ja, jag sa dagarna efter "ALDRIG mer" men ångrade mig snabbt, men så blev jag ensamstående så tyvärr lär det väl dröja innan jag får bli gravid igen.... :( Hehe
    Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • 75an

Första förlossningen:
    Vattnet gick på morgonen. Det forsade vatten á la Hollywoodfilm, precis som dom sagt på föräldrautbildningen att det inte gör i verkligheten Glad. In till sjukhuset för undersökning, hade då svaga värkar så jag låg på annan avdelning i några timmar medan värkarna tilltog. Ned till förlossningen. Använde där TENS och lustgas. Andades hela tiden genom värkarna och kände aldrig att jag förlorade kontrollen. Kl 21 på kvällen kom babyn. Hade en barnmorskestudent med vid förlossningen, vilket jag rekommenderar. Till skillnad från de vanliga barnmorskorna så hade hon jättemycket tid för oss. Hon stannade även 2 h efter att hennes pass tog slut bara för att få vara med tills babyn var ute.

Andra förlossningen:
    Vattnet gick kl 2 på natten. Värkarna drog igång strax efter det. Kl 4 var vi på sjukhuset och kl 6 var babyn ute. Jag hann inte få så mycket smärtlindring, men använde TENS och några få värkar fick jag även lustgas. Fokuserade på andningen för att klara värkarna. Kände precis som första gången att jag hade kontroll över läget hela tiden. 

Bägge gångerna:
    Sydde några styng. Använde TENS bara på ryggen och inte på magen. Mina värkar tar mycket på ryggen så TENSen är underbar smärtlindring. Fokuserade på andningen, att vara beredd när värken kom och andas igenom smärtan. Missade jag någon gång fokus och andningen, t ex pga någon som ställde en fråga, förflyttning el toabesök så blir värken extremt mycket jobbigare än när jag "tar värken".

Krystvärkarna;
    Det känns naturligt att krysta när krystvärkarna kommer. Det jag ska komma ihåg till den kommande förlossningen är att försöka trycka lite längre på varje krystningen, jag gjorde det på slutet förra gången och det var då babyn rörde sig ordentligt nedåt. Det är ju också så kul med krystvärkar för då är babyn på väg ut på riktigt. Det frustrerande är att mina krystvärkar inte är jättestarka utan jag får krysta ett tag för att den ska komma ut. Trots att jag tycker att jag tar i allt jag kan.

Lite kuriosa:
    För att koppla bort smärtan så visualiserar jag alltid samma bild i huvudet. På vår smekmånad så låg vi på en fridfull strand där vågorna slog in. När värken kommer så blundar jag, ser vågen på just den stranden framför mig och andas in djupt när vågen närmar sig stranden och andas ut långsamt när vågen drar sig tillbaka. Efter några vågor är värken över. Den visualiseringen använder jag även vid gynkontroller/cellprov och annat när det handlar om att slappna av i kroppen trots att någon pillar på en. Har fått kommentarer om att jag är så bra på att slappna av, i verkligheten beror det på att mitt huvud är någon annanstans.

Smärta:
    Visst det är ju inte direkt behagligt, men min värsta omgång av kräksjukan var värre än vad mina förlossningar har varit. 

Snart är det dags för min tredje förlossning och jag är nyfiken på hur det blir den här gången. Känner ingen oro alls för själva förlossningen. 

Lycka till! Kom ihåg att det är viktigt att du är mentalt förberedd och hela tiden jobbar med kroppen. Smärtan försvinner inte för att du blir arg/ledsen/uppgiven, tvärtom så blir den värre om du spänner dig. Acceptera smärtan (som försvinner efter en kort stund), fokusera på andningen och på att slappna av. Var i nuet och tänk inte på nästa steg (sy stygn el vad det kan vara).

Under förlossning så finns det en tråd om dykteknik. Även om du inte ska använda den tekniken så är det kul och lärorikt att läsa om dom som använt den. De fokuserar helt på att slappna av och har oftast väldigt positiva förlossningserfarenheter. 

• FinaElina

Hej!
    Det är klart att man är "rädd" för något som man inte varit med om tidigare. Jag var nervös inför förlossningen på ett positivt sätt. Jag hade aldrig fött barn och visste inte alls hur det skulle kännas eller vara. Men, Jag var lugn. Läste positiva saker inför förlossningen, lyssnade endast på positiva berättelser etc. Jag ville få det till en positiv sak! Även fast jag visste att det skulle göra så himla ont! Försök att inte vara rädd, då spänner du dej och förlossningen blir svårare. Slappna av, lita på din kropp och ha i tanken att "jag kan föda barn".

Min förlossning med sonen startade med värkar. Hade värkar till och från i några dagar.. Oftast på natten. Det gällde att hitta andningen- som är a och o.
    Kom in vid 02 och var öppen 4cm. Fick lustgas. Stod upp fram till kl.7. Tyckte att det gjorde mycket ondare att ligga ner. Vid 8.25 fick jag krystvärkar och vattnet gick! Jag var så inne i mej själv och lyssnade på vad kroppen sa. När barnmorskan drog ut bebisen vid sista krystvärken så gick jag sönder lite. Det var bebisens axel som kom lite snett. Men jag kände ingenting av det.
    Först tänkte dom inte sy alls, men läkaren gjorde det ändå. Jag kände ingenting av det. Det var 3 stygn som försvann av sej själv.

Jag skrev aldrig något förlossningsbrev. Kände att jag skulle vara öppen för förslag och på plats känna vad jag behövde. Lustgasen räckte för min del! Jag tror det hade med andningen och min inställning att göra till att det blev så bra!
    Jag hade en bra upplevelse av att föda barn!

Hoppas att dina "spärrar" släpper. Tänk positivt :) lycka till!

• peppis1

För mig tog de 4 timmar att få ut vår lilla tjej, 3 krystvärkar så var hon ute, ingen bedövning, men sprack inget o de värsta på hela förlossningen var när jag skulle krysta o jag var övertygad om att jag skulle bajsa på mig, haha o så var ju inte fallet! glömde smärtan direkt dom lyfte upp henne så jag såg henne! fick stöd från både sambo o personal o de bjöds på en hel del skratt! så man får helt enkelt köra o hinner man så finns ju bedövning!

Svar på tråden Dela med er: POSITIVA förlossningsupplevelser!