• Anonym (förstår inte)

"Orosanmälan som gäller dina barn"

Jag fick ett brev med posten och när jag läste brevet sjönk mitt hjärta och försökte hålla tårarna från barnen. Klockan var fyra, kommit från jobbet och hade hämtat upp barnen som var glada en torsdagseftermiddag.

Jag blev helt förvånad, hur kunde dagis göra detta? Mina barn är glada men pga separationen med pappan är de ledsna (1 år sedan). Jag har inlett en vårdnadstvist med fadern då han inte dyker upp och inte tar ansvar. Undanflykter och ursäkter är jag trött på och sedan senaste 23.30 lämningen då barnen skulle sova hos honom och min dotters frågan om pappa älskar henne eller inte tyckte jag det var nog. med rättens hjälp får han inse allvar och ta ansvar med skriftlig och offentlig överenskommelse. 

Hur som helst så stod det på brevet att en orosanmälan gjorts på en ort nära oss där pappan bor, jag ringde socialsekr. och lämnade meddelande att jag fått brevet och ska närvara den bestämda tiden och lämnade mitt nummer. hon lämnade meddelande och ringde nästa dag och sa att en anmälan till pisen gjort om mitt x och en orosanmälan gjorts inte riktat mot mig men mer ville hon inte ta på telefon?

har detta hänt någon annan eller är det någon som vet vad detta är? Varför skulle jag bli kallad om inte min föräldraskap ska granskas?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-23 23:11
    anmälan till polisen har gjort skulle det stå, om honom, han har gjort något ...

• Svar på tråden "Orosanmälan som gäller dina barn"
  • Anonym (socionom)

Jag skulle tro att även du kallas eftersom även du är förälder. Ni har väl gemensam vårdnad fortfarande så därför har troligen anmälan gjorts om det är så att han gjort något dumt. Brukar vara så att om ena vårdadshavaren anses vara olämplig kallas båda till ett möte.

• Jessiica

Jag vet inte helt säkert varför även du har kallats, men jag tror att det beror på att de kanske vill diskutera med dig om problemet så agtt även den andra föräldern vet om det. Du verkar vara en bra mamma som bryr sig, dig har de nog ingen kritik på!

• Anonym (förstår inte)

Ja men brevet var så tokigt skrivet. Jag tvivlar inte på mig men när man får ett sådant brev så känns det som om allt är klart och brevet om orosanmälan skickat till mig och jag ska dit. men ja han måste ha gjort något. Jag trodde inte att den andra föräldern skulle veta något om polisanmälningar, för varför gjordes just en orosanmälan? ser de honom som en olämplig förälder? de borde ändra namnet på den sortens information

• Anonym (socionom)

Eftersom hon sa att et inte var ditt föäldraskap som det handlade om så är det förmodligen så att någon anser honom vara olämplig. Kanske har hn fått en polisanmälan på sig vilket innehållet i denna lett till en orosanmälan. Du kan inte prata med ditt x & fråga vad det handlar om? Förstår att det måste finnas många frågor & liknande nu. När är mötet?

• Anonym

Jag vet inte om det är för att jag är trött eller vad, men jag fattar inte mycket av vad skriver.

Orosanmälan till soc e gjord, men varför till polis?

Av egen erfarenhet kan jag säga att jag tycker det är konstigt att de skickar ut ett brev, till mig har de ringt.
    En sådan anmälan till polis...
    Nja, ngt skumt e de här....     

• Anonym (förstår inte)

Jo jag vet? det är just det inehållet och hur dum han kan vara. jag lämnade honom på grund av att det inte höll och jag var tvungen att vara där för barnen. mötet är på måndag. jag har redan en vårdnadstvist, precis träffat familjerätt, min advokat och nu detta möte. Visste inte heller att socialsekreterare jobbade på polisen, de gjorde orosanmälan. först trodde jag att han gick till polisen och socialsekreterarna gjorde en orosanmälan, det stod så nästan. antog att eftersom jag var boende förälder och det stod orosanmälan om mina barn att det automatisk var om mig. för hans namn eller "pappan" stod inte ens med. Lite klurigt. Jo tack, ska tänka på det. Visste inte att det gick till såhär, och önskar inte alls att detta skulle hända för att gynna mig. utan barnen och deras pappa. men om detta visar sig sant är dey så synd. 

• Anonym (förstår inte)

Anonym, det stod att en polisanmälan inkommit till polisen och socialsekreterarna på den orten gjort en orosanmälan om mina barn och socialen "barnutrednings enheten " ska träffa mig på måndag på möte. 

• Anonym (socionom)

Att vara köar & tydlig i textform är.något som borde vara en självklarhet för socialsekreterare, dock är det tyvärr inte alltid så. Det är just oklarhet & diffusa uttalanden som gör att föräldrar blir oroliga i "onödan". Att polisanmälan nämns är min första tanke att handläggaren fått reda på detta från exempelvis anmälaren eller på omvägar. Eller var det polisen som gjort en orosanmälan??

• Anonym

Men vem har till en början gjort en orosanmälan?
    är den riktat till pappan är det ju inte han som gjort den.
    Troligen jobbar inte socialsekreteraren på polisen, men de har en skyldighet att anmäla vissa saker.
    Vid vissa förhör sitter soc. med i annat rum, men annars sammarbetar inte soc. och polis.
    Därför jag inte riktigt får ihop det..
    Eller så e de för att jag är trött....

• Anonym (förstår inte)

tittade på brevet igen, det har gjorts en orosanmälan av socialsekreterarna på polien i xxx
    och på telefon sa hon att en polisanmälan gjorts mot mitt ex och jag ska träffa henne, mer ville hon inte säga.  

Svar på tråden "Orosanmälan som gäller dina barn"