• Cherry Cupcake

Arbetslös + A-kassa + enskild firma = ?

Jag har ett yrke där jag ska arbeta en säsong på ca 8 månader per år.
    4 månader om året finns inte arbete och jag får gå hemma.

Hade planer på att driva enskild firma vid sidan av mitt arbete för att jag skulle tycka att det var så roligt. (kanske skulle tjäna ett par tusen per år då detta, om ens det)

Tänkte att jag kunde jobba lite med firman och stämpla de 4 arbetslösa månader jag har varje år.

Men får man det?
    Har hört att man absolut inte får a-kassa om man har enskild firma, men jag tänker att det kanske är skillnad då jag bara är arbetslös 4 månader per år?

Någon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-24 10:24
    någon som vet hur det blir om jag istället för enskild firma har en hobbyverksamhet?

• Svar på tråden Arbetslös + A-kassa + enskild firma = ?
  • Ms H

Om du jobbar i din enskilda firma är du ju inte arbetslös.

• Cherry Cupcake
    Ms H skrev 2013-03-24 10:09:15 följande:
    Om du jobbar i din enskilda firma är du ju inte arbetslös.
    nej, men så gott som inkomstlös.

säg att jag drar in 166 kr i månaden på min firma.. då borde jag ju få stämpla upp till 80%av min lön.?

folk som jobbar deltid får ju det.
  • Nyfikna72

Man kan inte göra så nuförtiden om jag fattat det rätt, tidigare kunde man ha en bisyssla men nu får man inte ens ha firma registrerad för många a-kassor

• Cherry Cupcake
    Nyfikna72 skrev 2013-03-24 10:13:23 följande:
    Man kan inte göra så nuförtiden om jag fattat det rätt, tidigare kunde man ha en bisyssla men nu får man inte ens ha firma registrerad för många a-kassor
    stört egentligen..

det är ok att gå hemma och bara stämpla.
    men vill man försöka försörja sig lite får man ingenting..
  • Curlie

Du är enbart berättigad till a-kassa när du står till arbetsmarknadens förfogande och det gör du inte om du driver enskild firma. Inkomstlös eller ej.

• Cherry Cupcake
    Curlie skrev 2013-03-24 10:16:36 följande:
    Du är enbart berättigad till a-kassa när du står till arbetsmarknadens förfogande och det gör du inte om du driver enskild firma. Inkomstlös eller ej.
    jo det gör jag ju! jobbar gärna heltid men driver min firma utöver det.
    ska ju söka jobb när jag går hemma.
  • Curlie
    Cherry Cupcake skrev 2013-03-24 10:20:29 följande:
    jo det gör jag ju! jobbar gärna heltid men driver min firma utöver det. ska ju söka jobb när jag går hemma.

Cherry Cupcake skrev 2013-03-24 10:20:29 följande:
    jo det gör jag ju! jobbar gärna heltid men driver min firma utöver det. ska ju söka jobb när jag går hemma.

Tyvärr säger a-kassans regler att man inte får driva företag om man ska få ersättning.
  • Cherry Cupcake

Någon som vet hur det fungerar om jag istället har en hobbyverksamhet`?

• Cherry Cupcake
    Curlie skrev 2013-03-24 10:22:28 följande:

Tyvärr säger a-kassans regler att man inte får driva företag om man ska få ersättning.
    usch så surt :(
  • George 1

Arbetslinjen gäller !
    Har du företag har du arbete.
    A-kassan skall inte bekosta ditt företag, genom att ge dig lön.
    Jag förstår vad du vill, skapa en sysselsättning med att göra ngt du tycker om. 

• Bolaget
    Cherry Cupcake skrev 2013-03-24 10:13:05 följande:
    nej, men så gott som inkomstlös.

säg att jag drar in 166 kr i månaden på min firma.. då borde jag ju få stämpla upp till 80%av min lön.?

folk som jobbar deltid får ju det.
    Att vara inkomstlös är ju inte samma som att vara arbetslös, att vara inkomstlös under perioder är något man får räkna med som företagare.

Du har rätt att ha en enskild firma samtidigt som du stämplar OM du haft verksamheten igång under minst 1 år när du blir arbetslös OCH att du under din arbetslösa period INTE tjänar mer eller arbetar mer med firman än du gjorde när du arbetade. Har du under 1 år visat att du trots en heltid kunnat driva verksamheten och där jobba kanske 20 timmar i månaden och tjänat 2000 kr så har du ju visat att firman inte är ett hinder för dig att ta en heltidatjönst = du står till arbetsmarknadens frfogande trots firman. Vad du inte får göra är att börja jobba 21 timmar i månaden eller tjäna 2100 kr för då har du utökat verksamheten.

I ditt fall kan det då inte bli aktuellt eftersom du bara ska jobba 8 månader och stämpla 4 så kommer du u aldrig att kunna jobba ett helt år och ha firman samtidigt 
  • Cherry Cupcake
    Bolaget skrev 2013-03-24 14:42:03 följande:
    Att vara inkomstlös är ju inte samma som att vara arbetslös, att vara inkomstlös under perioder är något man får räkna med som företagare.

Du har rätt att ha en enskild firma samtidigt som du stämplar OM du haft verksamheten igång under minst 1 år när du blir arbetslös OCH att du under din arbetslösa period INTE tjänar mer eller arbetar mer med firman än du gjorde när du arbetade. Har du under 1 år visat att du trots en heltid kunnat driva verksamheten och där jobba kanske 20 timmar i månaden och tjänat 2000 kr så har du ju visat att firman inte är ett hinder för dig att ta en heltidatjönst = du står till arbetsmarknadens frfogande trots firman. Vad du inte får göra är att börja jobba 21 timmar i månaden eller tjäna 2100 kr för då har du utökat verksamheten.

I ditt fall kan det då inte bli aktuellt eftersom du bara ska jobba 8 månader och stämpla 4 så kommer du u aldrig att kunna jobba ett helt år och ha firman samtidigt 
    tack för ett utförligt svar!
  • Cherry Cupcake

någon som vet hur det blir med a-kassan om jag driver en hobbyverksamhet?

• jannej
    Cherry Cupcake skrev 2013-03-24 17:31:19 följande:
    Så fort syftet är att tjäna pengar så kan det inte kallas hobbyverksamhet.
  • Cherry Cupcake
    jannej skrev 2013-03-24 17:37:07 följande:
    Så fort syftet är att tjäna pengar så kan det inte kallas hobbyverksamhet.
    nej det stämmer inte.
    man ska bedriva verksamheten självständigt, varaktigt och med vinstsyfte.
    Om dessa tre krav uppfylld, DÅ räknas det som en näringsverksamhet och inte en hobby.
  • Bolaget
    Cherry Cupcake skrev 2013-03-24 17:31:19 följande:
    Att ha en hobby kan ju aldrig A.kassan förbjuda. Men om du ska "driva" en hobbyverksamhet så är det ett företag du har, du kan ju aldrig driva en hobby. En hobby är ett intresse man har som i 99% av tiden kostar pengar men där man i något undantagsfall och med en gnutta flax kan få in några kronor som gör att kostnaderna minskar ett år
  • jannej
    Cherry Cupcake skrev 2013-03-24 17:46:20 följande:
    nej det stämmer inte.
    man ska bedriva verksamheten självständigt, varaktigt och med vinstsyfte.
    Om dessa tre krav uppfylld, DÅ räknas det som en näringsverksamhet och inte en hobby.
    TS har ett klart vinstsyfte med sin verksamhet, då blir det svårt att hävda hobby.
Svar på tråden Arbetslös + A-kassa + enskild firma = ?