Syskonbarn och presenter
Vi har i släkten mellan syskonen på både min och mannens sida stor spridning på våra barns åldrer. Det finns kusiner i åldern 25-1 år och alla dessa uppvaktas med presenter på födelsedagar och julklappar. Tolv stycken är det sammanlagt. Vilket ju blir tjugofyra födelsedagspresenter/julklappar om året, varav hälften till folk över tjugo som har egna hem och liv och som vi sällan träffar, mer än då på jular och födelsedagar.
Nu börjar jag känna mig som värsta snålkärringen för jag börjar tycka att de syskonbarn som är över 20 år som vi endast träffar i samband med jul och deras födelsedagar inte ska få så mycket presenter av oss. . Har diskuterat saken med mannen som hummar att nej han fick heller inga presenter av sina mostrar, fastrar, morbröder och farbröder när han var vuxen. Faktiskt inte ens som barn fick han några. Men han tycker att det skulle vara pinsamt att inte ge några presenter eftersom han alltid gjort det. Jag fick inte presenter av mina föräldrars syskon i vuxen ålder heller, och förväntade mig heller inte några. När kan det tänkas vara så att man slutar ge syskonbarn presenter vid varje högtid har jag börjat fundera på och ber er tänka efter hur det varit hos er.
Får ni i vuxen ålder presenter av era föräldrars syskon var födelsedag och var jul? Detta gäller då föräldrars syskon som har bra kontakt med era föräldrar och alltså inte såna som aldrig umgås. Men där ni själva i vuxen ålder inte precis har någon personlig kontakt. En relation av typen, om ni är i den staden de bor i är det inte dit ni går och hälsar på, men om ni råkar missa sista bussen hem från denna stad så kan ni räkna med att få sova över hos denna moster/faster/morbror/farbror.