• Foxtrott

Syskonbarn och presenter

Vi har i släkten mellan syskonen på både min och mannens sida stor spridning på våra barns åldrer. Det finns kusiner i åldern 25-1 år och alla dessa uppvaktas med presenter på födelsedagar och julklappar. Tolv stycken är det sammanlagt. Vilket ju blir tjugofyra födelsedagspresenter/julklappar om året, varav hälften till folk över tjugo som har egna hem och liv och som vi sällan träffar, mer än då på jular och födelsedagar.
    Nu börjar jag känna mig som värsta snålkärringen för jag börjar tycka att de syskonbarn som är över 20 år som vi endast träffar i samband med jul och deras födelsedagar inte ska få så mycket presenter av oss. Förvånad. Har diskuterat saken med mannen som hummar att nej han fick heller inga presenter av sina mostrar, fastrar, morbröder och farbröder när han var vuxen. Faktiskt inte ens som barn fick han några. Men han tycker att det skulle vara pinsamt att inte ge några presenter eftersom han alltid gjort det. Jag fick inte presenter av mina föräldrars syskon i vuxen ålder heller, och förväntade mig heller inte några. När kan det tänkas vara så att man slutar ge syskonbarn presenter vid varje högtid har jag börjat fundera på och ber er tänka efter hur det varit hos er.
    Får ni i vuxen ålder presenter av era föräldrars syskon var födelsedag och var jul? Detta gäller då föräldrars syskon som har bra kontakt med era föräldrar och alltså inte såna som aldrig umgås. Men där ni själva i vuxen ålder inte precis har någon personlig kontakt. En relation av typen, om ni är i den staden de bor i är det inte dit ni går och hälsar på, men om ni råkar missa sista bussen hem från denna stad så kan ni räkna med att få sova över hos denna moster/faster/morbror/farbror.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Syskonbarn och presenter
  • Makrame

Så länge "barnen" bor hemma och är med och firar jul/kalas så är en liten present på sin plats tycker jag. När de sen flyttar så är de ju vuxna! Om de sen bjuder över er på födelsedagsfika så kan man ju inte gärna komma tomhänt, men en blomma tycker jag räcker fint. Om ni sen bjuder över dem så har väl de också med något hoppas jag, eller är det föräldrarna (era syskon) endast som har med blomma/present?

• Themis

Hos oss är man barn tills man är 18, sen får man inte julklappar runtskickade utanför närmaste familjen.

De vuxna längre bort i släkten får födelsedagspresenter när de bjuder in till firande (annars inget) samt när de fyller jämnt (oavsett om de reser bort eller firar med fest hemma).

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Foxtrott
    Makrame skrev 2013-03-24 11:43:53 följande:
    Så länge "barnen" bor hemma och är med och firar jul/kalas så är en liten present på sin plats tycker jag. När de sen flyttar så är de ju vuxna! Om de sen bjuder över er på födelsedagsfika så kan man ju inte gärna komma tomhänt, men en blomma tycker jag räcker fint. Om ni sen bjuder över dem så har väl de också med något hoppas jag, eller är det föräldrarna (era syskon) endast som har med blomma/present?
    Vi har aldrig varit hemma hos några av de vuxna syskonbarnen. Det är våra respektive syskon som håller en
    släktmiddag lite sådär mittemellan deras vuxna barns födelsedagar då vi umgås hela släkten och samtidigt av vana utväxlar pengakuvert.
    Syskonbarnen betraktas inte som riktigt vuxna av sina föräldrar och när de dyker upp på våra släktmiddagar eller våra barns födelsedagskalas (de är naturligtvis alltid välkomna) har deras respektive mammor alltid stått för någon gemensam present.
  • Thaleya1

Jag har aldrig fått presenter av släktingar som inte är syskon, mamma, pappa eller mor och farföräldrar. Kanske någon enstaka gång men nej det har inte hänt så ofta, och isåfall var det innan jag fyllde 5 år gammal.

Syskonpresenter får vi dock fortfarande av mamma, dvs om min syster fyller år så får jag och min andra syster också 1 present, medans hon som fyller får flera eller en större. Det brukar inte vara något stort, bara nått för typ 100 - 300 kr. tillexempel målarduk eller underkläder och en tröja.

• Thaleya1

Till mina systrar och föräldrar ger jag inga presenter längre, förutom i enskilda fall, när jag ska dit och känner att jag har gått ställt och vet vad det vill ha typ. Ibland tar jag bara med mig blommor.

• Elaifiknow

Jag har aldrig fått själv, men känner en enorm press att ge... Jag har inga barn - men en hel drös med syskonbarn. Det blir inte bara dyrt, det gör att det inte känns lika roligt att ses över t ex jul.

• Lufsan

Jag har fått julklappar och födelsedagspresenter utav min farbror och moster men julklappar slutar vi med nu när jag fått barn, då är det min dotter som får julklappar. Men födelsedagspresenter köper vi fortfarande till varandra. Jag ger födelsedags presenter och julklappar till mina två kusiner men de är under 13 båda två. Kommer dock fortsätta köpa till dom senare. Men jag spenderar max 100kr på deras presenter. 

En dag i sänder.
  • Yosa

I " vår släkt" bestämdes en ålder tex 16 eller va de va som vi slutade köpa födelsedagspresenter. Självklart studentpresent och sånt. Men just födelsedag slutade vi med.

• Loriyana

Har en stor släkt. Vill minnas att jag fick presenter av släktingar ungefär fram tills dess jag var runt 15 år eller så. Det tycker jag är lagom.

Inom den närmsta familjen ger vi presenter till alla under 25 år. Dvs nu är det endast syskonbarnen som får presenter till jul. Mina syskon och deras respektive får däremot födelsedagspresenter.  

• FruSen

Vi fick födelsedagspresenter/julklappar av mina föräldrars syskon tills vi var 18 år. 
    Sedan fick vi bara vid speciella tillfällen som när vi gifte oss tex.

Nu när vi själva har syskonbarn har vi bestämt att varje syskonbarn får present för 150 kr vid jul och födelsedagar. Känns skönt att ha kommit överens, dels blir det inte några pinsamma situationer som uppstår när tex vår dotter av makens syster får en julklapp för 400 kr och vi gett julklapp till hennes son för bara 100 kr och det blir heller inte övermäktigt dyrt om man ska köpa till många. 

Svar på tråden Syskonbarn och presenter