• Humlan88

Kan man få bort målarfärg från trälister?

Jag och sambon tänkte ha försöka fixa lite i lägenheten under semestern.
    Typ försöka få bort färg på litster som blivit efter att jag målat om innan. Kan vara bra att ha detta gjort tills den dagen man ska flytta och lägenheten ska besiktas.

Men listerna är av trä och typ lackade ser det ut som. Finns det nåt sätt att få bort färg?
    Måste man typ skrapa av det och sen lacka igen?

• Svar på tråden Kan man få bort målarfärg från trälister?
  • Tablettask

Prova att skrapa försiktigt med nageln, om det är vanlig vattenbaserad färg borde det gå bort så utan att lacket skadas. 

• Grappa

Jag gjorde exakt det idag. Tog en kökssvamp och blötte, och skrubbade sen med grova sidan på listen. Allt gick bort utan att listen skadades. Det var då vattenbaserad färg på listen, men det bör du också ha om det är väggfärg.

• Humlan88
    Grappa skrev 2013-04-06 20:37:05 följande:
    Jag gjorde exakt det idag. Tog en kökssvamp och blötte, och skrubbade sen med grova sidan på listen. Allt gick bort utan att listen skadades. Det var då vattenbaserad färg på listen, men det bör du också ha om det är väggfärg.
    Ska prova :)
  • lillenora
    Humlan88 skrev 2013-03-24 12:36:01 följande:
    Jag och sambon tänkte ha försöka fixa lite i lägenheten under semestern.
    Typ försöka få bort färg på litster som blivit efter att jag målat om innan. Kan vara bra att ha detta gjort tills den dagen man ska flytta och lägenheten ska besiktas.

Men listerna är av trä och typ lackade ser det ut som. Finns det nåt sätt att få bort färg?
    Måste man typ skrapa av det och sen lacka igen?
    om du inte får bort det genom att gnugga med vatten så använder hantverkarna rakblad att skrapa med. väldigt enkelt :)
Svar på tråden Kan man få bort målarfärg från trälister?