• Anonym (Fia)

Hur rengjorde ni bebisen vid blöjbyten?

Här på Familjeliv har jag fått uppfattningen av att våtservetter som finns att köpa för bebisar inte är bra, att dom innehåller kemikalier eller starka grejor.

Vet att vissa använder sig av våtservetter, vissa vatten och olja..

Men jag undrar, hur tvättar ni era bebisar vid blöjbyten? Så jag ska veta hur jag ska göra med min bebis.. Känner mig lite misslyckad blivande mamma nu

• Svar på tråden Hur rengjorde ni bebisen vid blöjbyten?
  • Anonym (Elina)

Du gör det som du tycker känns bäst för dig och ditt barn? Funkar inte det ena, testa det andra. Fråga på BVC om tips.

• Nyfiken gul

själv använde jag parfymfria våtservietter.  Funkade alldeles utmärkt. 

en del bebisar reagerar på parfym så ibland är det lika illa att använda sig av tvål och vatten - i så fall parfymfri tvål.

en vanlig frottehandduk med ljummet vatten räcker långt och är oftast det enda som behövs .   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

som sagt var prova dig fram och testa och se vad som funkar för just dig. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Håller med föregående talare, gör det som känns bäst för dig.
    Jag använde bomull eller vanligt hushållspapper med vatten på till min baby. Vid mycket bajs har jag hållt babyn över sinken och tvättat av rumpan. gör så fortfarande med min 1-åring ....väldigt basic!

Våtservetter är perfekt om man är ute eller har bråttom.

• Anonym

som sagt, parfymfria våtservetter är kanon.

• Anonym (vatten)

Barnängens barntvål o ljummet vatten.Tvättlapp från apoteket.

• lövet2

Toapapper först för att torka bort det värsta. Sedan tvättlapp i frotté och vatten. Det räckte mycket bra utom i svåra fall, då jag fick ta en droppe barnolja också.

• Livlig

Jag använder helst ekologiskt tvättservetter.

Förut använde jag en sprayflaska med vatten och (torra) tvättlappar men det funkade inte alls hos oss, så gick tillbaka till tvåttservetter. Typ änglamarks. 

• Anonym

ICA Basic torra tvättlappar och ljummet vatten använde vi. Inga spännande kemikalier och de håller ihop bra även när de blir våta. Vi använder för övrigt fortfarande sånna när dottern bajsat (på toan) för att få det riktigt rent.

Svar på tråden Hur rengjorde ni bebisen vid blöjbyten?