• Anonym (orolig)

Oregelbunden mens & PCO

Hej på er! Måste man försöka skaffa barn i ett helt år innan man får kolla upp om man har PCO? Eller kan man kolla upp det innan om man har starka misstankar? Hur kommer det sig att du misstänkte att du hade PCO? När fick du reda på det? Har du lyckats få barn? Måste man ha PCO bara för att man har oregelbunden mens?

Självklart är det omöjligt för er att veta om jag har PCO eller inte. Men vad tror ni? Borde jag  (eller kan jag ens) kolla upp det? Jag listar upp mina "symptom" nedan.

Oregelbunden mens. Hade oregelbunden mens i ca 2 år innan jag börjat äta piller. Nu när jag tog ut spiralen för 4 månader sedan så kommer mensen sällan och oregelbundet Har super lätt att bygga muskler. Tränar jag några/någon månad så går det jätte snabbt innan jag ser ut som en kvinnlig bodybuilder. Inte så kul.  Acne på ryggen (går dock bort vid sol) Min mamma fick inte barn förens efter 30 årsåldern trots att hon nästan aldrig skyddade sig  Stort tack för er som tar er tid att svara. Har ingen som jag kan prata med detta om.. Och jag känner mig lite orolig :/
  • Svar på tråden Oregelbunden mens & PCO
  • JeGn

PCO innebär att man saknar hormon i kroppen som gör att man har regelbunden mens oc ägglossning. Jag fick min diagnos i januari iår, efter att ha haft väldigt oregelbundet sen tonåren. Hr väll ine vågat ta tag i de tidigare och Jag har inga barn då vi med PCO har svårt att få barn utan hjälp.

• slamkrypare

Det finns många orsaker till oregelbunden mens, det behöver inte vara PCO. Och även om det är PCO (eller något annat) så behöver det inte automatiskt innebära svårigheter att få barn, de sällsynta ägglossningarna gör det förstås svårare att planera men det kanske är enkelt att rätta till. Så oroa dig inte innan du vet säkert hur det ligger till.

Jo, absolut kan du kolla upp anledningen till din oregelbundna mens redan nu, kolla med Kvinnokliniken på ditt sjukhus eller en privat gynekolog.
    Ett obs bara... Försöker eller vill du försöka få barn nu? Mitt tips är i så fall att du är noga med att poängtera att det är just den oregelbundna mensen du vill utreda för att det är jobbigt att leva med e dy, nämn inte barnskaffarförsök alls, inte från början i alla fall. Vissa gyn kan slå bakut när de får höra att man försöker få barn och hakar då upp sig på den där tidsgränsen man "ska" ha försökt innan och vägrar utreda eller hjälpa till att rätta till mensen.
    När/om du sen får en diagnos och det visar sig att ni behöver hjälp på traven med att få barn kan det gå snabbare att komma igång med en riktig fertilitetsutredning, med en klar diagnos kan man på vissa håll få hjälp direkt och därmed slippa vänta ett år. Det beror lite på var du bor och hur köerna ser ut där.

• CaptainEm
    slamkrypare skrev 2013-03-26 12:00:39 följande:
    Det finns många orsaker till oregelbunden mens, det behöver inte vara PCO. Och även om det är PCO (eller något annat) så behöver det inte automatiskt innebära svårigheter att få barn, de sällsynta ägglossningarna gör det förstås svårare att planera men det kanske är enkelt att rätta till. Så oroa dig inte innan du vet säkert hur det ligger till.

Jo, absolut kan du kolla upp anledningen till din oregelbundna mens redan nu, kolla med Kvinnokliniken på ditt sjukhus eller en privat gynekolog.
    Ett obs bara... Försöker eller vill du försöka få barn nu? Mitt tips är i så fall att du är noga med att poängtera att det är just den oregelbundna mensen du vill utreda för att det är jobbigt att leva med e dy, nämn inte barnskaffarförsök alls, inte från början i alla fall. Vissa gyn kan slå bakut när de får höra att man försöker få barn och hakar då upp sig på den där tidsgränsen man "ska" ha försökt innan och vägrar utreda eller hjälpa till att rätta till mensen.
    När/om du sen får en diagnos och det visar sig att ni behöver hjälp på traven med att få barn kan det gå snabbare att komma igång med en riktig fertilitetsutredning, med en klar diagnos kan man på vissa håll få hjälp direkt och därmed slippa vänta ett år. Det beror lite på var du bor och hur köerna ser ut där.

Jag fick diagnosen PCO i oktober 2012, det gick inte att ungdå, för gynekologen iallafall. jag visste inte vad PCO var men han sa "har du hört talas om pco" och förklarade lite för mig som om det var vanligt men inget speciellt. först när jag gick hem och läste på internet om PCO så bröt jag ihop. min mens har varit lite oregelbunden och jag var på återbesök hos gyn imorse. kanske skulle jag inte nämna att vi vill ha barn. anledningen till att jag kom dit (till gyn) var att jag vill ha tabletter som gör min mens regelbunden. då jag vet att några kompisar till min mamma fick det på direkten och gjort dom gravida. 

Men för att jag skulle få tabletter ville min gyn först göra ett HSS test på mig, kolla min livmoder och se om jag är befruktsam, samt göra ett test på min sambo (spermatest) för att se om det är någon mening att jag får tabletter.

jag fick så ont i magen. har hela tiden känt skam och att det är mig det är fel på. men nu dra in min pojkvän i detta och testa honom för att MIN mens ska bli regelbunden.  borde kanske inte nämt önskan om att vi vill ha barn? känns som min gyn drog en förhastad slutsats istället för att bara ge mig tabletter?
    PCO, oregelbunden mens
  • CaptainEm

glömde nortera att vi har haft oskyddat sex sedan oktober 12. Och min gynekolog vill fortsätta/göra en undersökning på mig/oss. vet ej om åldern spelar någon roll då jag är 21 i år och min pojkvän 22 år. (vi har varit ett par i 5 år)

• slamkrypare
    CaptainEm skrev 2013-03-27 10:39:25 följande:

Jag fick diagnosen PCO i oktober 2012, det gick inte att ungdå, för gynekologen iallafall. jag visste inte vad PCO var men han sa "har du hört talas om pco" och förklarade lite för mig som om det var vanligt men inget speciellt. först när jag gick hem och läste på internet om PCO så bröt jag ihop. min mens har varit lite oregelbunden och jag var på återbesök hos gyn imorse. kanske skulle jag inte nämna att vi vill ha barn. anledningen till att jag kom dit (till gyn) var att jag vill ha tabletter som gör min mens regelbunden. då jag vet att några kompisar till min mamma fick det på direkten och gjort dom gravida. 

Men för att jag skulle få tabletter ville min gyn först göra ett HSS test på mig, kolla min livmoder och se om jag är befruktsam, samt göra ett test på min sambo (spermatest) för att se om det är någon mening att jag får tabletter.

jag fick så ont i magen. har hela tiden känt skam och att det är mig det är fel på. men nu dra in min pojkvän i detta och testa honom för att MIN mens ska bli regelbunden.  borde kanske inte nämt önskan om att vi vill ha barn? känns som min gyn drog en förhastad slutsats istället för att bara ge mig tabletter?
    Om man bara vill försöka få mer regelbunden mens så kan man prova med progesterontabletter i 2-3 månader och se om det kan "lura" kroppen till en regelbundenhet. Har man en lättare variant av mensstörning så kan det funka, dock sällan vid pco-s. Det ger dock ingen garanti för ägglossning, det är bara en bonus om man lyckas dra igång den också på det sättet. Har man ingen mens alls men inte vill bli gravid, men ändå inte vill ha något hormonellt preventivmedel, så kan man också ta dessa tabletter 3-4 ggr om året för att blöda ut slemhinnan för att minska risken för livmodercancer. Såna tabletter kan man få utan att blanda in mannen i det hela för det är bara rena menstruationsåtgärder.

Vill man däremot ha ägglossningsstimulering för att man vill bli gravid är det för mig självklart att även mannen ska undersökas innan. Och visst kan det även vara bra att göra en äggledarspolning (HSS), så att man vet att spermierna har en chans att komma fram till äggen. För om man har blockeringar eller om mannens spermier inte är bra så är det ingen mening med att proppa sig full med hormoner för det kommer ändå inte ge någon graviditet = falskt hopp och onödiga risker, för det är ju aldrig helt riskfritt att tillsätta hormoner i kroppen.
    Så om det är Pergotime eller liknande som du ska få så tycker jag att din gyn har tagit ett bra beslut istället för att "bara ge dig tabletter". Tyvärr skrivs det ibland ut alldeles för enkelt utan några som helst undersökningar eller uppföljningar, och ibland med riktigt tråkiga följder.
  • Anonym (orolig)

Stort tack till alla er som svarat.. Det känns bra att dubbelchecka att det är "legitimt" för mig att kontakta vården. Har jag inte fått mens under april så kommer jag höra av mig till Gyn.. slamkrypare, det var en bra idé att inte nämna något om att vi gärna vill bli med barn. Min kontakt med vården vill jag ju ska fokusera på att utreda om det är något tokigt med min kropp och vad uppehållet av mensen beror på.. 

CaptainEm skrev 2013-03-27 10:39:25 följande:

Du skriver att det "inte gick att ungdå, för gunekologen iallafall".. På vilket sätt gick det inte att undgå? Hur går en undersökning egentligen till?

• Betty Boop86

Hej.

Du behöver inte ha försökt att få barn i 1 år innan du gör proverna.
    Det behövde då inte jag.  
    Jag har för mycket manliga hormoner i kroppen så jag har rätt så mycket utväxt lite här o där på kroppen.
    Men har även haft oregelbunden mens sen jag var 17. (är 27 idag).
    Jag fick besked i Januari 2011 att jag har PCOS, men fick förklarat att man kan ha lite svårare att få barn på egen hand och att man ibland kanske behövde lite hjälp på traven. Då kände jag att shit jag kommer aldrig kunna få barn på egen hand. Men ack vad jag bedrog mig. Blev gravid redan i Februari samma år :) Så nu har jag en dotter på 1 år o 4 månader.
    Idag 2 år senare är jag gravid igen utan att behövt äta nå medicin. 

• LängtansBlåaBlomma

Jag fick hjälp efter p-pilleruppehåll i ca 3 månader, för jag visste redan att jag hade PCO och svårt att få egen ägglossning. Skulle varit tortyr att låtit mig vänta ett år bara "för att man ska".

• Anonym (orolig)
    Betty Boop86 skrev 2013-03-28 21:35:30 följande:
    Hej.

Du behöver inte ha försökt att få barn i 1 år innan du gör proverna.
    Det behövde då inte jag.  
    Jag har för mycket manliga hormoner i kroppen så jag har rätt så mycket utväxt lite här o där på kroppen.
    Men har även haft oregelbunden mens sen jag var 17. (är 27 idag).
    Jag fick besked i Januari 2011 att jag har PCOS, men fick förklarat att man kan ha lite svårare att få barn på egen hand och att man ibland kanske behövde lite hjälp på traven. Då kände jag att shit jag kommer aldrig kunna få barn på egen hand. Men ack vad jag bedrog mig. Blev gravid redan i Februari samma år :) Så nu har jag en dotter på 1 år o 4 månader.
    Idag 2 år senare är jag gravid igen utan att behövt äta nå medicin. 

Gud så härligt att höra att det inte är omöjligt. Hade du då påbörjat "medicineringen"?
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-03-29 17:40:02 följande:
    Jag fick hjälp efter p-pilleruppehåll i ca 3 månader, för jag visste redan att jag hade PCO och svårt att få egen ägglossning. Skulle varit tortyr att låtit mig vänta ett år bara "för att man ska".
    Förlåt om frågan är dum, men hur kunde du veta det?

• Mor Maria

Förkortningen PCO står för PolyCystiska Ovarier, dvs äggstockar med många cystor. En ultraljudsundersökning av äggstockarna visar tydligt om man har den typen av äggstockar eller inte. Det är inte det enda kriteriet för att man ska få diagnosen, men det viktigaste vad jag förstår. 

Jag hade mens kanske 2-3 gånger om året, hade gått upp i vikt rätt mycket utan att ändra kost- eller motionsvanor, har sedan tonåren haft en ganska okvinnlig behåring... Diagnosen var lätt att ställa, trots att vi inte hade försökt få barn mer än ett halvår. Efter första barnet har jag haft regelbunden mens, men inga ägglossningar. Barn har jag, två stycken, men båda har jag fått hjälp av sjukvården för att få.  De senaste 15 åren har vi inte använt något p-medel alls, men fler barn har det inte blivit. 

Svar på tråden Oregelbunden mens & PCO