slamkrypare skrev 2013-03-26 12:00:39 följande:
Det finns många orsaker till oregelbunden mens, det behöver inte vara PCO. Och även om det är PCO (eller något annat) så behöver det inte automatiskt innebära svårigheter att få barn, de sällsynta ägglossningarna gör det förstås svårare att planera men det kanske är enkelt att rätta till. Så oroa dig inte innan du vet säkert hur det ligger till.
Jo, absolut kan du kolla upp anledningen till din oregelbundna mens redan nu, kolla med Kvinnokliniken på ditt sjukhus eller en privat gynekolog.
Ett obs bara... Försöker eller vill du försöka få barn nu? Mitt tips är i så fall att du är noga med att poängtera att det är just den oregelbundna mensen du vill utreda för att det är jobbigt att leva med e dy, nämn inte barnskaffarförsök alls, inte från början i alla fall. Vissa gyn kan slå bakut när de får höra att man försöker få barn och hakar då upp sig på den där tidsgränsen man "ska" ha försökt innan och vägrar utreda eller hjälpa till att rätta till mensen.
När/om du sen får en diagnos och det visar sig att ni behöver hjälp på traven med att få barn kan det gå snabbare att komma igång med en riktig fertilitetsutredning, med en klar diagnos kan man på vissa håll få hjälp direkt och därmed slippa vänta ett år. Det beror lite på var du bor och hur köerna ser ut där.
Jag fick diagnosen PCO i oktober 2012, det gick inte att ungdå, för gynekologen iallafall. jag visste inte vad PCO var men han sa "har du hört talas om pco" och förklarade lite för mig som om det var vanligt men inget speciellt. först när jag gick hem och läste på internet om PCO så bröt jag ihop. min mens har varit lite oregelbunden och jag var på återbesök hos gyn imorse. kanske skulle jag inte nämna att vi vill ha barn. anledningen till att jag kom dit (till gyn) var att jag vill ha tabletter som gör min mens regelbunden. då jag vet att några kompisar till min mamma fick det på direkten och gjort dom gravida.
Men för att jag skulle få tabletter ville min gyn först göra ett HSS test på mig, kolla min livmoder och se om jag är befruktsam, samt göra ett test på min sambo (spermatest) för att se om det är någon mening att jag får tabletter.
jag fick så ont i magen. har hela tiden känt skam och att det är mig det är fel på. men nu dra in min pojkvän i detta och testa honom för att MIN mens ska bli regelbunden. borde kanske inte nämt önskan om att vi vill ha barn? känns som min gyn drog en förhastad slutsats istället för att bara ge mig tabletter?