• Amadeus Mamma

Lanzarote

Någon här som varit till Lanzarote i mitten av mars och kan säga hur vädret var?

Vi funderar på att åka dit i mars 2014 och skall va en vecka, men vill ju inte åka dit och "frysa"  Flört

Kanske någon som varit dit vi ska? Vi ska till Lägenheter Lanzur FFF Det är ett splasch hotell!

Tacksam för hjälp =)

• Svar på tråden Lanzarote
  • Frontline

Känns lite för kallt för min del...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lotten 66

Är ju en av Kanarieöarna till som man brukar åka till på vintern så jag tror inte alls att du behöver vara orolig...om inte du vill ha 30 grader förstås. Ligger nog mellan 20-25 grader.
    Jag brukar vara på Teneriffa i jan/ feb och det är väl samma väder och det brukar vara som en fin svensk sommar.

• MajaLarsson

Vi var där nov 2012 och har bara gott att säga om hotellet! Helt perfekt och maten var jättegod (men i slutet av veckan var vi trötta på den ). Inte mycket svenskar där, mest engelsmän. När vi var där var det nästan tomt på hotellet, vilket betydde att vi som var 7 personer i sällskapet alltid fick solstolar bredvid varandra, aldrig köade i matsalen eller på vattenlandet

Vet att du frågade om vädret i mars men jag ville bara säga att det är ett perfekt ställe  

• Amadeus Mamma
    MajaLarsson skrev 2013-03-24 20:34:35 följande:
    Vi var där nov 2012 och har bara gott att säga om hotellet! Helt perfekt och maten var jättegod (men i slutet av veckan var vi trötta på den ). Inte mycket svenskar där, mest engelsmän. När vi var där var det nästan tomt på hotellet, vilket betydde att vi som var 7 personer i sällskapet alltid fick solstolar bredvid varandra, aldrig köade i matsalen eller på vattenlandet

Vet att du frågade om vädret i mars men jag ville bara säga att det är ett perfekt ställe  
    Åh det låter ju toppen! =) Ni var också bara 1 vecka? 
    Hur är det med shoppingen? Flört Nära? Billigt? Det är första gången vi åker till spanien, annars är det USA som har gällt för oss.. 
    20-25 grader kan jag leva med =) 
  • SVejsan

Tröja och ev långbyxor på kvällen så funkar det. Vi har varit till Lanzarote både i November och Januari och tyckt att det varit bra. Temperaturen i tabellen ovan är troligen taget i skuggan, skiner solen så upplever du det varmare... Så det är ju lite beroende vilken tur ni har med vädret... Men det finns ju en del intressanta utflykter och göra om ni tycker det är för kallt och bada...
    Vi har bara åkt till Puerto del Carmen så shoppingen i Playa Blanca är okänd för oss. I Puerto del Carmen så finns det dock en hel del (Bl a köpcentret Biosphera som har en del av de stora spanska kedjorna)

• Amadeus Mamma
    SVejsan skrev 2013-03-25 07:18:17 följande:
    Tröja och ev långbyxor på kvällen så funkar det. Vi har varit till Lanzarote både i November och Januari och tyckt att det varit bra. Temperaturen i tabellen ovan är troligen taget i skuggan, skiner solen så upplever du det varmare... Så det är ju lite beroende vilken tur ni har med vädret... Men det finns ju en del intressanta utflykter och göra om ni tycker det är för kallt och bada...
    Vi har bara åkt till Puerto del Carmen så shoppingen i Playa Blanca är okänd för oss. I Puerto del Carmen så finns det dock en hel del (Bl a köpcentret Biosphera som har en del av de stora spanska kedjorna)
    Okej, ja tröja o långbyxor hade jag även i USA så Tungan ute Ja man kan ju hoppas att det inte tänker regna eller blåsa när vi är där eftersom vi bara ska va en vecka. =)

Är det billigt där nere? 
  • giggsan

Hoppar på din tråd då vi är sugna på att resa till Lanzarote, playa blanca, i höst!
    Blir nog i början på november, hoppas på bra väder då! Men har ej bestämt oss ännu, hör gärna lite tips ;)

• Amadeus Mamma

En annan sak jag funderade på. Är det någon som flygit med fritidsresor? Min chef kom just hem från kanarieöarna. Dom hade flygit med fritidsresor, och hon sa att man måste betala allt på flyget, att inget ingick.?

När vi flög med apollo så ingick någon dryck iaf! Ett glas vin drack jag om inte annat :D

Någon som vet? 

• Trevligt

Man kan ju börja oroa sig i god tid !!!
    Vad skall man göra på denna totalt sterila ön att göra.
    Ön är som en glasstrut, är en gamal vulkan.
    Inga naturliga sandstränder utan vulkansten, svarta, överallt.
    Bada i havet kräver skor för alla stenar.
    Där det är sandstrand så är denna konstgjort och ganska snuskig.
    Har varit många ggr på västsidan på La Santa´s sportanläggning och tränat.
    Vet vad jag pratar om.
    Åk inte dit ! 

• Amadeus Mamma
    Trevligt skrev 2013-04-19 07:10:49 följande:
    Man kan ju börja oroa sig i god tid !!!
    Vad skall man göra på denna totalt sterila ön att göra.
    Ön är som en glasstrut, är en gamal vulkan.
    Inga naturliga sandstränder utan vulkansten, svarta, överallt.
    Bada i havet kräver skor för alla stenar.
    Där det är sandstrand så är denna konstgjort och ganska snuskig.
    Har varit många ggr på västsidan på La Santa´s sportanläggning och tränat.
    Vet vad jag pratar om.
    Åk inte dit ! 
    Jag har hört raka motsatsen av de som varit där. Men men smaken är som baken. Så nu ska jag åka dit och bilda mig en egen uppfattning!
  • Frontline
    Amadeus Mamma skrev 2013-04-19 07:01:25 följande:
    En annan sak jag funderade på. Är det någon som flygit med fritidsresor? Min chef kom just hem från kanarieöarna. Dom hade flygit med fritidsresor, och hon sa att man måste betala allt på flyget, att inget ingick.?

När vi flög med apollo så ingick någon dryck iaf! Ett glas vin drack jag om inte annat :D

Någon som vet? 
    Har aldrig varit med om att man brukar få nåt gratis när man reser varken med Fritidsresor, Apollo, Ving eller andra bolag som jag har flugit med förutom 1 gång då planet var försenat i 3 timmar då fick vi snacks och alkohol på resan..
    Har flugit med Thai Airways några gånger och då ingick allt.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lotten 66

Har åkt med både Solresor, Ving och Fritidsresor och har aldrig blivit bjuden på något. Har bokat mat på planet och betalt tillsammans med resan men drycken mm betalas på planet. Vet dock att man kan boka "bättre" paket och då kan det ingå drycker mm.
    Har varit i Costa Teguise på Lanzarote, en mysig ort med en fantastisk fin sandstrand.

• Deiia

Först vill jag säga att jag inte alls håller med om att Lanzrote är en "dålig" ö.
    Jag gillade Playa Blanca  bäst och det är pga att vädret är soligare och varmare på sydkusten. Annars är ön vacker i min smak. Hyr gärna bil och se den norra sidan med Haria-dalen, vinodlingarna mitt på ön och naturligvis vulkanlandskapet.

När det gäller shopping så är det inte så mycket att hurra för.....kanske bättre inne i Arrecife?  Annars är prisläget helt ok. Speciellt om man rör sig i mindre turistiska kvarter.  

Stranden inne i Playa Blanca är konstgjord. Men varför bada där när Papegoj-stränderna finns precis utanför? Den bästa av dom är Playa Mujeres. En fin strand med sanddyner runt.
    http://www.reseguiden.se/forum/bilder/playa-mujeres-lanzarote-spanien-123453
    Titta gärna i hela albumet - bilder ifrån andra ställen på ön.  

Räkna inte med mat eller dryck på flyget om ni bokat genom Fritidsresor. Ibland kan man lägga till lite för att sitta långt fram i planet och då kan en måltid ingå. Dom har olika koncept för det. Ofta prisvärt tycker jag. 

Så var det vädret då! Hm......vi var där första veckan i mars och hade nog extrem otur. Bara sol en dag. Kanske 18 grader. Och blåsigt.  Om jag reser tillbaka så blir det på hösten, tror det är bäst då. 
    Kolla upp att hotellet har uppvärmd pool för det är alldeles för kallt att bada i havet.   

• SVejsan

Vi åker hellre till Lanzarote än till Gran Canaria eller till Teneriffa när det gäller Kanarieöarna (varit på dessa ställen också).

Tack vare konstnären Cesa Manrique så håller samtliga orter utom  Arreciefe ("huvudstan" ) en schysst stil, vita låga hus med accentfärger (max 3 våningar inga stora Hotellschabrak på 10 våningar). Inga orter som Playa del ameriquas eller Playa Ingles , där allt är hysteriskt...

Stränderna är helt ok. Och inte på något sätt sämre än någon annan ö:s , de är i de flesta fall fyllda med ditforslad sand men OK.
    Jag tycker om det karga landskapet ändå- det har karaktär. Tycker ändå att det finns ganska mycket sevärt kring på ön. Grottor, en del unika gröna områden, vingårdar, djurpark, Arkitektoniska mästerverk, Miradador, Manriques konstverk, Manriques hem , Nationalparken Timanfanya kring vulkaområdet. Så under en vecka med hyrbil så finns det en del att göra.

Mycket av folket (även i turistorterna) är stolta över sin ö och inte så otrevliga som vi upplevt flera gånger på de andra öarna. De inhemska boende bor fortfarande i de orter som blivit turistområden (inte som i andra ställen att de "flytt fältet".
    De värnar mer om sin kanariska särart - säg bara matbiten... Visst finns det internationell mat... Men se bara till potatisen... låter fånigt men Vi tycker papa arreguadas (kanarisk saltkokad potatis) är gott och väljer oftast det till maträtterna. Det kunde man i stort sätt alltid få istället för den pommes:en som det alltid serverades på de andra öarna (där man fick betala dyrt för att få äta "specialite:en")...

Som återvändande turist (och som varit på ön 4-5 gånger) så tycker jag att ön matchar de andra kanariöarna i det mesta (om man kan förlika sig med landskapets utseende).   Man hamnar i ett charterområde med hyggliga utflykter för en vecka eller två.

Charter på under 6 timmar ( i stort sätt oavsett charterresebyrå)= mat och dryck är ej inkluderat.... 
    Åker man mellan kontinenter då brukar mat och dryck (ej alkohol/vin/öl) ingå. Har charterresebyrån bokat in er på reguljära flyg kan alkoholhaltiga drycker ingå , men inte alltid!)       

Svar på tråden Lanzarote