• Anonym (Fläcken)

Vad är dessa vita fläckar i huden? (bild)

Jag har vita fläckar på sen ett par år tillbaka.
    Jag har aldrig vågat söka för det då jag tycker det är pinsamt, utan har hoppats på att de ska försvinna. Vilket de inte gör.
    Fläckarna är främst på benen, fötterna, armhålorna och ljumskarna. och de varierar mellan ca 1-5 cm.

Är det någon som vet vad det kan vara, o vad man ska göra!?
    Vill veta så det inte är ngt farligt :(

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad är dessa vita fläckar i huden? (bild)
  • Anonym (Fläcken)
    MammaHela skrev 2013-03-25 14:39:50 följande:
    på vilket sätt är detta pinsamt?

MammaHela skrev 2013-03-25 14:39:50 följande:
    på vilket sätt är detta pinsamt?

För att det främst är i underlaget, dessutom har jag ju inga "problem" med det, förutom skönhetsproblem. Vill inte ta upp läkarens tid om det ändå inte är farligt.
  • Prudie

Vitiligo.
    Det är väldigt typiskt också att det är på fötter och benen.

Så vitt jag vet är det ofarligt! Men det kanske är bra om du visar för en hudläkare, det är verkligen ingenting att skämmas över!

• Anonym (Fläcken)
    Hallonet skrev 2013-03-25 14:37:58 följande:
    Kan det vara vitiligo kanske? www.1177.se/Stockholm/Fraga-1177se/ Fragor/Vad-beror-vitiligo-pa-och-hur-behandlar-man -det/ Har det liksom blivit fler fläckar med åren? Du borde nog söka hjälp iaf, pinsamt ska du inte alls känna att det är! Det är inte ett dugg pinsamt och du vill väl ha svar?

Hallonet skrev 2013-03-25 14:37:58 följande:
    Kan det vara vitiligo kanske? www.1177.se/Stockholm/Fraga-1177se/ Fragor/Vad-beror-vitiligo-pa-och-hur-behandlar-man -det/ Har det liksom blivit fler fläckar med åren? Du borde nog söka hjälp iaf, pinsamt ska du inte alls känna att det är! Det är inte ett dugg pinsamt och du vill väl ha svar?

Tack för svaret! Ja, det är klar jag vill. Verkar ju som vitiligo. Finns ju dock inget bbotemedel.
  • Anonym

Har också sådana där fläckar, lite trist. Tyvärr är det inte helt och hållet ett skönhetsproblem eftersom det om man har vitiligo kan finnas en liten ökad risk att få autoimmuna sjukdomar som typ 1 diabetes eller sköldkörtelproblem eller perniciös anemi, så det kan vara en god idé att vid något tillfälle be en läkare mäta dina värden på TSH, B12 och blodsocker mm.

• Lindsey Egot the only one

Det är vitiligo. Min mamma föddes med det under rangplats och ena bröstet.

• Anonym (kan vara)

Spontant tänker jag vitiligo, men skulle även kunna vara svamp. Det er i princip ut exakt som vitiligo så bästa är att gå till läkaren. Inget pinsamt alls och är det svamp kan det behandlas. Är det vitiligo så kan du få råd om hur du ska förhålla dig till detta. Lycka till!

• Anonym

Ja, det har du rätt i. (kan vara svamp).

Svar på tråden Vad är dessa vita fläckar i huden? (bild)