• Hanna 339

Bananflugor i avlopp

Jag hittade lite andra trådar om hur man får bort bananflugor och för oss funkar att hälla kokande vatten i avloppen så det är inget problem.
    PROBLEMET är att vi inte har sopor framme, mat eller frukt eller godis. Den enda växten vi har är en kaktus så det är inte blomflugor. Det finns inga flugor i köket, vardagsrummet eller sovrummet - de finns endast i badrummet, mer specifikt i dusch-avloppet. De kom första veckan efter att vi flyttat in i lägenheten och har nu en månad senare kommit igen.
    Så, min fråga är: Är det möjligt att dessa äckel kommer från en granne under oss?
    Om det är möjligt, går det göra en anmälan till hyresvärden?

• Svar på tråden Bananflugor i avlopp
  • Hanna 339
    Hannah76 skrev 2013-03-25 18:14:01 följande:
    Ni har gjort rent i avloppet?
    Funkar det inte med kokande vatten där? 
    Jo som jag skrev så funkar det med kokande vatten, men de har ju kommit tillbaka - och de kan ju knappast komma från oss.
    Så frågan är ju om det är möjligt att de kommer från en granne 
  • Toppen9

Har ni rengjort i duschavloppet? Tänkte om de som bodde innan har fuskstädat och skippat det. Kanske ligger nåt "mumsigt" för blomflugor där.

• Hanna 339
    Toppen9 skrev 2013-03-25 18:41:46 följande:
    Har ni rengjort i duschavloppet? Tänkte om de som bodde innan har fuskstädat och skippat det. Kanske ligger nåt "mumsigt" för blomflugor där.
    yes, kokande vatten för att bli av med dem, sedan lyft locket och rengjort. Efteråt har vi hällt diskmedel i avloppet som fått stå över natten. 
    Deras livscykel är väl 12 dagar eller något sådant? och eftersom de kom efter en månad så undrar man ju..
  • Hannah76

Verkar långsökt att de skulle komma från en granne, röret är väl vattenfyllt?

Svar på tråden Bananflugor i avlopp