Barn som säger repliker ur böcker/tv konstant?
Är det fler än jag som har ett barn runt 3 - 3,5 års åldern som mer eller mindre större delen av dagen säger repliker ur böcker/filmer? Väldigt, väldigt ofta då han får vara för sig själv och leka med sitt när jag måste fixa något hemma så kanske han kör någon bil fram och tillbaka på bordet och har väl oftast ingen riktig lek för sig, samtidigt som han säger repliker ur böcker eller filmer med inget som helst samband till det han gör. Det är lite som att han kan göra en sak med händerna men är någon helt annanstans i tankarna. Ganska så knepigt att förklara. Han gör detta så pass ofta att det är omöjligt att inte lägga märke till det. Han gör det även lite när som då han inte leker, kanske när han ska ta på sig kläder eller något annat.
Vi kan leka lite tillsammans även om han mest bestämmer vad jag ska göra i leken och kan leka hyffsat åldersadekvat med att t.ex. laga mat i hans kök och så och att han ska duka fram men det sker ganska så sällan och han gör i princip lekar på samma sätt hela tiden utan så mycket fantasi eller variation. Ibland kan han själv låtsas att gubbarna pratar men fantasin är som sagt väldigt begränsad och leken sker på ett begränsat sätt. Mest sitter han och pillar med någon bil utan att direkt leka om jag inte leker med honom.
Det finns misstankar kring autism och han har blivit lite uppkollad. Andra kan se vissa svårigeheter men samtidigt har han utvecklats mycket socialt och är verkligen inte instängd på något sätt, om än lite tillbakadragen.
Undrar mest över det här med att ständigt säga repliker ur böcker för sig själv osv, om det är vanligt för åldern? Det är inte det att han bläddrar och läser för sig själv utan munnen bara går med alla möjliga repliker som inte har med det han gör att göra. Aldrig upplevt att barn i våran närhet i hans ålder gör det, så gör era barn det?