• Annelitan

Vilken tum på cykel till en snart 7 åring?

Min dotter ska få en ny cykel och nu har jag lite funderingar...hon är 6 1/2 år snart 7 i oktober och är 126cm  jag hade tänkt köpa en 20 tums  cykel från Biltema den som syns på bilden...men kanske den blir för lite åt henne och en 24 tums cykel skulle passa henne bättre?...

Sen undrar jag om det är så lämpligt med 3 växlar till en snart 7 åring? .

Och har någon erfarenhet av Biltemas cyklar och vad tycker ni om dom ?

• Svar på tråden Vilken tum på cykel till en snart 7 åring?
  • Annelitan

Uppskattar snabba svar eftersom min flicka ska få cykeln i påskägget.....(ska lägga cykelnyckeln i där). 

• Frontline

Här kan du se lite vilka storlekar det är för barn i olika ådrar, det är väl bara en riktlinje då alla barn är olika.
    En del kan ju ha långa ben andra kortare men åk in till biltema och prova med flickan.

www.barnstorlekar.se/mer-barnstorlekar/cykelstorlekar/

Det är nog inget fel Yosemite från Biltema det säljs ju hur många som helst, sen om är lämpligt med växlar till en 7 åring vet jag inte men det säljs ju barncyklar med det på så då borde det väl vara ok...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MammaMilla

Växlar är nog inga problem, där är ju fotbroms :) Men storleken beror ju helt på hur lång hon är,. Det bästa är nog om hon får prova själv. Kan hon inte få en bild eller en cykelnyckel i påskägget så kan ni tillsammans åka och prova ut en lagom cykel

• Mrs Green

Min tjej var i samma storlek (och ålder) förra året och då köpte vi en 20". Den kommer hon ha även i år (nu är hon 132 cm), vi ska bara dra upp sadeln ett par centimeter. 24" tum känns fortfarande för stor och tung och klumpig för henne.

Men både cyklar och barn är ju olika så det bästa är förstås om hon kan följa med och prova själv.

• Dr Mupp

Min 8 och 9 åring har 20" vilket räcker bra. Min 6 åring har 16"

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • cosinus

Beror ju helt på längd. Min 9-åring är nog 126 cm och hon kommer få fortsätta med sin 20-tums cykel ett år till. Hade jag köpt ny i år hade jag kanske försökt få tag i en 24-tums men det är stor skillnad på att cykla på en lite för stor cykel om du är 9 och om du är 7. Hade hon varit 7 och samma längd hade jag inte ens övervägt det.

Växlar är toppen, min kille fixade det förra året när han var 6 år. Vi bor på ett berg så vi köper växlar så fort vi kan.

Har aldrig provat biltemas cyklar, är så nöjd med crescents så vi har fastnat där.

• Anne69

Min jämngamla (också oktoberbarn) cyklar på 16 tum och det räcker gott och väl! Din 6-åring låter inte heller onormalt stor så om du ska köpa nytt så köp då 20 tum, 24 tum blir på tok för stort!

• Annelitan

Tack snälla ni för era snabba svar till mig... då får det bli den här  20 tum cykeln....
     Tyckte också att 24 tum troligtvis skulle bli för stor och klumpig.... känns lite farligt att cykla på en sån stor cykel, får väl byta igen nästa år annars om den här blir för liten då...vill att hon ska cykla säkert såklart... och bekvämt...

Det är så här att Biltema ligger 10 mil från där vi bor och hennes pappa kör förbi där när han kommer och hälsar på oss i påsk...och har cykeln med....det är därför vi inte vart där och provat ut den, men sett den när vi varit i affären för ett tag sedan så vi vet hur den ser ut.

• Elin 834

3 växlar fungerar jättebra för en 7 åring. Mina barn 5 och 7 cyklar på 20" cyklar båda två. Dom har 7 växlar på sina cyklar och bara handbroms. Det går hur bra som helst. Hoppas att ni blir nöjda med cykeln!

• Annelitan
    Elin 834 skrev 2013-03-28 05:23:24 följande:
    3 växlar fungerar jättebra för en 7 åring. Mina barn 5 och 7 cyklar på 20" cyklar båda två. Dom har 7 växlar på sina cyklar och bara handbroms. Det går hur bra som helst. Hoppas att ni blir nöjda med cykeln!

Tack för ditt svar också... hon ska få cykeln i morgon bitti...ska bli spännande att se hennes reaktion...jag vet att hon kommer bli jätte glad... hon tror inte att hon ska få någon cykeln nu så det blir en överaskning...vi har varit jätte tyst om det... 
Svar på tråden Vilken tum på cykel till en snart 7 åring?