Inlägg från: Cogito ergo sum |Visa alla inlägg
  • Cogito ergo sum

Varför skaffar man barn sent i livet?

Tja vissa av oss utbildade oss flyttade utomlands och levde livet innan. Plus att man ska hitta rätt person..man skaffar väl inte barn med vem som helst bara för att?

Ts har kanske inte funderat på att du var tidig. 

• Cogito ergo sum
    Anonym skrev 2013-03-26 13:24:21 följande:
    Jag tycker det är ett personligt val! Man får göra som det passar en själv oavsett om man skaffar barn vid 20 eller 45.

Däremot tycker jag att det är väldigt lustigt att en del riktigt unga föräldrar säger att dom ska festa, resa och ha kul när barnen blivit stora. Yeah, right. Vid 40-50 är man rätt passé på de coolaste clubarna och ungdomsresorna Det är INTE samma sak. Jag är själv 40 och ser ungdomlig ut. Men inte fan kan jag göra samma grejer som vid 20. Alla mina jämnåriga sysslar med aktiviteter för medelålders, typ åker på någon trist skidresa till svenska fjällen, smuttar på äckligt vin och pratar om sina barn och sitt radhus.
    Låter som du behöver byta vänskapskrets istället.
  • Cogito ergo sum
    jashrinah skrev 2013-03-26 13:37:22 följande:
    hehe har utbildat mig ,bott utomlands ,festat färdigt och hittat rätt man och jag är bara 21 =D 
    Bodde du ensam och pluggade eller med familj? De flesta collage är man inte färdig med vid 21.
  • Cogito ergo sum
    jashrinah skrev 2013-03-26 13:37:22 följande:
    hehe har utbildat mig ,bott utomlands ,festat färdigt och hittat rätt man och jag är bara 21 =D 
    De flesta collage är man inte färdig med vid 21..
  • Cogito ergo sum
    Anonym (Realisten) skrev 2013-03-26 13:37:53 följande:
    Det bästa vore ett krav på barn innan 27 år! Inte kul att växa upp med gamla föräldrar
    Inte kul att ha en ung omogen heller. De finns de med.
  • Cogito ergo sum
    jashrinah skrev 2013-03-26 13:51:19 följande:
    jag har bott ensam sedan jag var 16 ;) och högskola har jag inte gått eftersom det inte krävs eller finns någon högskoleutbildning för mitt (dröm) yrke. :) 
    Där är skillnaden..vissa har gått långa utbildningar och prioriterat dem och stabilt jobb med hemförhållanden innan familj..sedan kanske man har upptäckt i vad man trodde var ett perfekt förhållande efter 4-5 år inte alls var det utan man gick skiljda vägar.
    Min mamma fick mig vid tjugo hade jobb och var gift..skild vid 30. De växte ifrån varandra och ville olika saker..sådant de aldrig talade om i sin rosa värld som ungdomar. Detta gäller inte alla men jag ser det allt för ofta..de flesta i min klass fick barn innan tjugo och separerade innan 30.
  • Cogito ergo sum
    jashrinah skrev 2013-03-26 14:14:12 följande:
    jo det spelar nog roll vad man har för mål i livet , vill man ha ett jobb där högskole utb krävs får man ju såklart vänta längre , och alla har inte turen att hitta rätt partner tidigt i livet :( 
    dock finns det ju ingen garanti att man inte "växer " ifrån varandra bara för att man är gammal när man träffas och börjar planera barn.
    och det är sant , många unga växer upp i nån form utav rosaskimmrande värld där inga hemskheter existerar och alla relationer är perfekta utan att man behöver jobba på dem, och det gör såklart inte livet lättare , men jag tror inte att det selar nån roll om dessa hade väntat tills de är 30 med att skaffa barn , har man inte värktygen till att hantera livet så kommer man aldrig klara av det oberoende på ålder. 
    Det är sant..finns omogna 30+ med. Oftast kan man iaf hoppas att de har hunnit  få lite mer livserfaranhet. Sedan beror det på person och hur hårt man är beredd att jobba på relationer. Jag tror inte att det är lättare att få det att funka vid 20 som vid 35..det är ett hårt jobb oavsett.
Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?