Inlägg från: Madeleine de Scudéry |Visa alla inlägg
  • Madeleine de Scudéry

Varför skaffar man barn sent i livet?

Du menar att man att man är gammal förälder om man är mellan 25-30?

• Madeleine de Scudéry

Men du ts, 25-30 är inte speciellt gammalt att få barn.

• Madeleine de Scudéry
    Anonym (Realisten) skrev 2013-03-26 13:53:56 följande:

Men varför vill man det? Jag tycker faktiskt det är oansvarigt! Man vill väl ha aktiva föräldrar. Skulle aldrig kunna tänka mig att få barn när man är över 30, tänk längre.
    Äh, om folk vill skaffa barn när de är över 30 är det väl inga problem alls. Det är deras liv, inte ditt.
  • Madeleine de Scudéry
    Pimpinellan skrev 2013-03-26 14:09:03 följande:
    Men snälla du,att vara ung är väl ingen garanti att man är aktiv! Vilket är rimligen bättre för att barn: en mamma och pappa som är dryga 40 år,lever hälsosamt,är normalviktiga,vistas ute i skog och natur,har djur som måste tas om hand,umgås med vänner,reser bort då och då (inte nödvändigtvis en långresa vartannat år utan kortare inom landet eller grannländerna oftare) eller ett barn med jättefeta föräldrar,må så vara dryga 20,men som röker,aldrig går ut och går,mest sitter framför tv:n,aldrig reser nånstans. Lägg därtill en massa annat som också spelar in för barns välmående som tryggt boende,bra ekonomi,släktingar,föräldrar som lekt av sig och fler aspekter ändå så inser du att ålder ingalunda avgör om man blir en bra förälder!

Vadå aktiv? Med risk för att låta tjatig,men man jobbar normalt till 65 så får man barn vid 45 är det barnet 20 år gammalt när man går i pension,så aktiv på så vis har man ju då varit hela barnets uppväxt ändå. Vad hette förresten hon som började springa maraton en bit efter 40? Man är inte gammal vid dryga 30,inte vid dryga 40 heller. Jag såg ett tv-program med idel 100+are som tränade styrketräning! Glad Att man då skulle vara inaktiv redan vid 35 är ju rena skämtet.

Till skillnad mot er som är under 35 och ännu yngre vet vi 40+are hur det faktiskt är att vara både 20,30 och 40.
    Fast du är ju lite besatt du med, som anklagar mig för att ha funktionshinder för att jag inte vill ha barn efter 30.

Du borde lugna ner dig några hekto också.
  • Madeleine de Scudéry
    Pimpinellan skrev 2013-03-26 14:29:32 följande:

Jaha,du drar in andra trådar,nåja jag är inte sämre då. Om man inte orkar med barn efter 30 beror det aldrig nånsin på åldern utan måste bero på ren lathet eller sjukdomar! Åldern faller helt bort,den har absolut inte med saken att göra. Dessutom tror många yngre att livet tar slut efter 30 för de vet inte bättre,men jag vet ju-jag har ju som sagt varit både 20,30 och 40.

Så länge jag blir påhoppad och anklagad för vanvård och barnmisshandel och folk tycker jag borde tvångssteriliseras så kommer jag inte att lugna mig ett enda hekto! Jag får baske mig skaffa barn vuid 50 utan att det angår en enda mänska förutom vi två!
    Jag tror inte att livet tar slut vid varken 30-40 eller 50. Som tur är behöver jag inte ens orka ta hand om ett spädbarn nu, jag har inget som helst behov av att skaffa ett heller.

När har jag anklagat dig för vanvård och barnmisshandel?
  • Madeleine de Scudéry
    Pimpinellan skrev 2013-03-26 14:29:32 följande:

Jaha,du drar in andra trådar,nåja jag är inte sämre då. Om man inte orkar med barn efter 30 beror det aldrig nånsin på åldern utan måste bero på ren lathet eller sjukdomar! Åldern faller helt bort,den har absolut inte med saken att göra. Dessutom tror många yngre att livet tar slut efter 30 för de vet inte bättre,men jag vet ju-jag har ju som sagt varit både 20,30 och 40.

Så länge jag blir påhoppad och anklagad för vanvård och barnmisshandel och folk tycker jag borde tvångssteriliseras så kommer jag inte att lugna mig ett enda hekto! Jag får baske mig skaffa barn vuid 50 utan att det angår en enda mänska förutom vi två!
    Sen vore det helt bissart om jag trodde att livet tog slut efter 30.
  • Madeleine de Scudéry
    Pimpinellan skrev 2013-03-26 14:57:02 följande:
    Nä,just det,du behöver inte för du ids inte,men alla som får barn efter 30 orkar ju faktiskt oavsett om de tänkt skaffa barn då eller inte.
     Man orkar det man måste!
    Inte just du,men ack så många andra. Vissa förespråkar förbud att få barn efter 35,vissa efter 30 och det ska då åtlydas med tvångsaborter och/eller tvångssteriliseringar. Ingen hänsyn till vilja eller faktiska omständigheter,man döms ut enbart p.g.a åldern!

Ta bort alla här i världen som haft föräldrar äldre än 35 så får du se hur många som blir kvar! Massor av våra bekanta ryker,bl.a en man vars mamma var 46 när han föddes och mormor 44 när mamma föddes så han borde inte fått finnas då. Men är en harmonisk lycklig man som garanterat inte varit vår vän om han varit 90-vilket han ju kunnat vara- så vi är tacksamma att han finns-och många fler också.
    Måste man verkligen skaffa barn efter man är 30, menar du?

När har jag sagt att man inte ska skaffa barn efter 30? När har jag anklagat dig för vanvård och dylikt?
    Det enda som skett är att du gör personangrepp på mig, i vartenda inlägg.

Varför kan du inte inse att det är ett val jag gör? Jag vill inte skaffa barn efter jag är 30, det har inget med att jag skulle tycka att andra inte får skaffa barn efter de är 30. Det är deras liv, inte mitt.
  • Madeleine de Scudéry
    Pimpinellan skrev 2013-03-26 14:57:02 följande:
    Nä,just det,du behöver inte för du ids inte,men alla som får barn efter 30 orkar ju faktiskt oavsett om de tänkt skaffa barn då eller inte.
     Man orkar det man måste!
    Inte just du,men ack så många andra. Vissa förespråkar förbud att få barn efter 35,vissa efter 30 och det ska då åtlydas med tvångsaborter och/eller tvångssteriliseringar. Ingen hänsyn till vilja eller faktiska omständigheter,man döms ut enbart p.g.a åldern!

Ta bort alla här i världen som haft föräldrar äldre än 35 så får du se hur många som blir kvar! Massor av våra bekanta ryker,bl.a en man vars mamma var 46 när han föddes och mormor 44 när mamma föddes så han borde inte fått finnas då. Men är en harmonisk lycklig man som garanterat inte varit vår vän om han varit 90-vilket han ju kunnat vara- så vi är tacksamma att han finns-och många fler också.
    Du är fullständigt rabiat och slänger omkring dig hånfulla ord och är nedlåtande kommentarer.
  • Madeleine de Scudéry

Det finns tio år mellan 25-30. Många skaffar barn i det ålderspannet. Varken ungt eller gammalt, om ni vill köra på de orden.

• Madeleine de Scudéry
    Ramborg Persdotter skrev 2013-03-26 15:31:46 följande:
    Du menar 5 år, eller menade du 20-30 år?
    25-35 menade jag naturligtvis.

För det mesta så verkar det vara åldersgränserna för ungt och gammalt här på familjeliv.
  • Madeleine de Scudéry
    Pillar skrev 2013-03-26 17:21:54 följande:
    Jag är 20 snart väntar min andra och jag har det jätte bra ! Ska gifta mig på nyår med min kille vi bor tillsammans sen 3 år år tillbaka finns mycket bra med vara ung också ! Men man väljer när man vill skaffa barn själv :) men jag trivs bra och har det nog bättre en det flesta mammor över 30 också ;)
    Menar du kvinnor som är över 30 och har barn, oavsett när de fick dem?
  • Madeleine de Scudéry

Jag tycker man ska låta bli att skaffa barn om man är 115 år.

• Madeleine de Scudéry
    Afasi skrev 2013-03-27 09:12:28 följande:
    Ja självklart är det så men fortfarande så tycker inte JAG som deras barn att det är det minsta roligt. Och jag säger inte att det är fel att skaffa barn för att man är äldre men med egen erfarenhet av äldre föräldrar så nej, jag tycker inte att det har varit roligt. Men det är klart, så får man väl inte känna heller här på FL, här ska man ju bara följa strömmen...
    När är gammalt då?
Svar på tråden Varför skaffar man barn sent i livet?