• PuffenSara

Tjejer 30 år - vad fick ni för resultat på KUB?

Jag fick resultatet 1:1653. Vad fick ni för resultat och vad har ni för tankar det och tankar kring KUB?

• Svar på tråden Tjejer 30 år - vad fick ni för resultat på KUB?
  • Han och hon plus 2

Trisomi 21- 1:17225
    Trisomi 18- 1: 229315
    Trisomi 13- 1: 539821

Det ÄR ju faktiskt bara en sannolikhetsberäkning. Lägg till att marginalerna är så små och att det finns en stor mänsklig faktor, en bm kanske mäter nackspalten till en millimeter mer eller mindre än en annan och vips är siffrorna helt andra!

Vi gjorde KUB för att vi vill veta i förväg om barnet skulle ha Downs syndrom, jag vill om möjligt kunna förbereda oss och omgivningen och inte få den chocken vid födseln. Med de siffror vi fick gjorde vi inga mer tester. Nu är barnet här och har (så vitt vi vet) inga kromosomfel.

• Carla300

Jag är bara 22 men fick 1:5 på kub så bara för att man är på den yngre sidan behöver det inte betyda bättre siffror. Gjorde fvp och fick förra veckan veta att bebisen inte har ds som tur är!

• Solrosens
    Han och hon plus 2 skrev 2013-03-26 17:42:26 följande:
    Trisomi 21- 1:17225 Trisomi 18- 1: 229315 Trisomi 13- 1: 539821 Det ÄR ju faktiskt bara en sannolikhetsberäkning. Lägg till att marginalerna är så små och att det finns en stor mänsklig faktor, en bm kanske mäter nackspalten till en millimeter mer eller mindre än en annan och vips är siffrorna helt andra! Vi gjorde KUB för att vi vill veta i förväg om barnet skulle ha Downs syndrom, jag vill om möjligt kunna förbereda oss och omgivningen och inte få den chocken vid födseln. Med de siffror vi fick gjorde vi inga mer tester. Nu är barnet här och har (så vitt vi vet) inga kromosomfel.

Jag trodde man fick en siffra för sannolikheten. Får man tre olika för tre olika sjukdommar?
  • PuffenSara

Jag fick också bara en siffra för sannolikheten inte 3 olika värden.

• Solrosens
    PuffenSara skrev 2013-03-26 17:57:24 följande:
    Jag fick också bara en siffra för sannolikheten inte 3 olika värden.

Ja tänkte det. Lättare att smälta informationen då än tre olika. Får man fråga hur lång tid KuUBet tog, mätte de länge? Är nervös ska själv på KUB om efter påsk och jag är 35 år gammal.
  • PuffenSara

Carla300 vad skönt att höra att det gick bra för er på fvp.

• PuffenSara

Det tog lite över en timme.

• PuffenSara

Kub test brukar gå snabbt det beror lite på hur fostret ligger i magen.

• Solrosens
    PuffenSara skrev 2013-03-26 18:00:22 följande:
    Det tog lite över en timme.

Ursäkta stavfelen i förra inlägget, raderade men blev ändå fel. OJ så länge som en timme? Gud vad nervös jag blev nu. Mäter de med UL maskinen hela tiden?
  • PuffenSara

Ja, jag blev själv orolig när jag var på undersökningen. Men fostret låg så still och i fel vinkel så det var svårt för barnmorskan att mäta. Vi fick göra pauser för gympa övningar så liten skulle börja röra på sig. Var inte orolig, allt kommer säkert att gå bra. Har du varit på ngt tidigt ul?

Svar på tråden Tjejer 30 år - vad fick ni för resultat på KUB?