• Anonym (valet)

att ha ett val?

Ibland så går barnen mig verkligen på nerverna. De är som barn är mest: de bråkar med varandra, de skrattar så de kiknar, de leker, de testar gränser, de myser i soffan, kramas och de hittar på hyss. Ibland är jag så trött att jag bara vill gå och gömma mig. Totalt utpumpad. Jag erkänner att det inte är kul att ha barn alla årets dagar året om. Det är ungefär här det märkliga händer... Istället för att få höra att barn i den åldern är i trotsåldern och är hemska, min lilla Lisa var likadan, det går över med tiden. Så får jag höra att om det nu är så fruktansvärt jobbigt att ta hand om barnen och om jag inte älskar dem så kan jag ju bara avsluta det hela och flytta därifrån.

Jag har ett val, jag är inte barnens biologiska mamma, jag har inga juridiska förpliktelser. Men innebär detta val att jag aldrig kan få tycka barnen är jobbiga utan att vara en dålig bonusmamma? Innebär valet att jag inte förtjänar att få medkänsla eller råd hur jag ska hantera bonus utbrott? Varför bjuds inte bonusmammor på skräckhistorier om hur lilla lisa var när hon var 3 år?

• Svar på tråden att ha ett val?
  • Nyfiken gul

jag är både biomamma och bonusmamma men det som retar mig är att standardsvaret är "det är pappans ansvar, det är ju han som är förälder"

öh ja men hur fan ska jag kunna lära mig om jag hela tiden stjälper över problemet på honom?

Trots på Ica med Lisa kan enkelt undvikas genom att LÄRA mig hur jag ska ta trotset.

Hur svårt kan det vara liksom?

Barnen ska hämtas på dagis av MIG ,  JAG är den som handlar på Ica.  Därför får JAG ta trotset på Ica - JAG är den som vill veta hur JAG ska lösa det?  
    Pappa är på jobbet, kan inte hämta, kan inte vara den som handlar.  

Kapish?

Hade det varit biomamman som suckar över Lisas trots hade hon genast fåt 43232  svar om hur hon kan lösa trotsen.

men bonusmamman får till svar att det inte är hennes problem.

Va?? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

och det tycks vara väldigt svårt att förstå för många att bonusfamiljer är en helt vanlig familj som alla andra.  Man hjälps åt och delar på ansvaret. 

Jag har inget juridiskt ansvar - helt rätt.

Men ansvaret att handla, laga mat, tvätta kläder, skjutsa, hämta,  - få vardagen att funka -  DET är mitt ansvar. Precis som i vilken annan familj som helst.

Alltså är det  i allra högsta grad relevant för mig att få veta hur man tacklar tex trots i affären.

• Anonym
    Nyfiken gul skrev 2013-04-01 19:03:55 följande:
    och det tycks vara väldigt svårt att förstå för många att bonusfamiljer är en helt vanlig familj som alla andra.  Man hjälps åt och delar på ansvaret. 

Jag har inget juridiskt ansvar - helt rätt.

Men ansvaret att handla, laga mat, tvätta kläder, skjutsa, hämta,  - få vardagen att funka -  DET är mitt ansvar. Precis som i vilken annan familj som helst.

Alltså är det  i allra högsta grad relevant för mig att få veta hur man tacklar tex trots i affären.

Men där vill jag nog protestera lite. Man behöver inte alls hjälpas åt och dela på ansvaret. Hur mycket man hjälps åt och delar på ansvaret är upp till varje familj att bestämma eller hur?

Jag tar inget ansvar för sambons barn inget hämta, inget lämna, inget skjutsande, inga läxor (mer än om barnet själv ber mig hjälpa till). Handlar gör jag, tvättar till alla gör jag, lagar mat gör jag men det är allt.
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2013-04-01 20:49:16 följande:
    Men där vill jag nog protestera lite. Man behöver inte alls hjälpas åt och dela på ansvaret. Hur mycket man hjälps åt och delar på ansvaret är upp till varje familj att bestämma eller hur?

Jag tar inget ansvar för sambons barn inget hämta, inget lämna, inget skjutsande, inga läxor (mer än om barnet själv ber mig hjälpa till). Handlar gör jag, tvättar till alla gör jag, lagar mat gör jag men det är allt.
    nej man behöver inte - men det skrev jag inte heller.

Jag skrev att många gör ingen skillnad på ansvar och vi är många som är som vilken annan familj som helst .
    Om jag tar barnen med mig och handlar så tar jag ju inte bara mina barn med mig.  Dom andra barnen kan inte lämnas ensamma och då tar jag ju alla barn med mig.  För mig är det inget konstigt. 

Men jag vet att många gör olika - och så är det också även i många biofamiljer, det är många som tar ansvar för varsitt område och är aldrig o trampar i varandras områden - även fast barnen är gemensamma
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2013-04-01 21:09:43 följande:
    nej man behöver inte - men det skrev jag inte heller.

Jag skrev att många gör ingen skillnad på ansvar och vi är många som är som vilken annan familj som helst .
    Om jag tar barnen med mig och handlar så tar jag ju inte bara mina barn med mig.  Dom andra barnen kan inte lämnas ensamma och då tar jag ju alla barn med mig.  För mig är det inget konstigt. 

Men jag vet att många gör olika - och så är det också även i många biofamiljer, det är många som tar ansvar för varsitt område och är aldrig o trampar i varandras områden - även fast barnen är gemensamma
    Aha då missuppfattade jag dig, sorry. Och jag håller med i ditt ovannämndaGlad
  • Moolie
    Nyfiken gul skrev 2013-04-01 21:09:43 följande:
    Tänk så utfryst styvbarnet blir om hen blir lämnad på fritids/förskola för att styvföräldern inte vill ta med dem för att handla.

I vår familj är vi alla en familj. På gott och ont. Ibland föreställer jag mig dem som yngre syskon. Man får tetas och retas lite men samtidigt är man vuxen och ska ta ansvar därefter.
  • Anonym (valet)
    Anonym skrev 2013-04-01 18:31:35 följande:

För oss funkar det utmärkt att sambon tar allt med sitt barn, vi har hushållsregler bara exempelvis att alla får säga sitt om middagsmaten, det är inte bara en som bestämmer tvprogrammen osv. Men när  det kommer till uppfostran (eller i sambons fall brist på) så är det helt hans sak. Ser jag saker tex barnet är elak mot katterna så säger jag till men annars nä. Men visserligen ser jag oss mer som ett hushåll inte en familj.  Vi har helt olika syn på uppfostran sambon och jag och jag kan inte för mitt liv hjälpa honom curla/skämma/klema bort hans barn så det får han göra själv.
    Alla familjer är olika och det finns hundra lösningar på samma problem, inget säger att det ena är bättre än det andra. Tror dock att det blir skillnad beroende på hur stor del av vårdnaden ens partner har samt hur gamla barnen är när den nya familjen bildas. När det kommer till små barn ser jag det som väldigt svårt att inte ta delat ansvar för uppfostran om man hjälps åt med barnen. Men som sagt det är ju  bioföräldern som har sista ordet och kommer man inte överrens om uppfostran så är er lösning ett bra alternativ.
  • Oldie

TS, håller med dig, varianterna av en ny familj är många. Det som funkar för en familj funkar inte för en annan.

Förstår inte människor som känner sig berättigade att döma och vara nedlåtande för att andra har valt ett annat sätt. Betyder inte att det är fel, bara att det är annorlunda.

• Anonym

Förstår inte det här snacket om att bonusföräldrar har ett val och inte MÅSTE engagera sig i bonusbarnen om de inte vill. Det är ju ingen skillnad från bioföräldrar. De måste ju inte heller engagera sig i barnen. Hur mycket man engagerar sig i barn (oavsett vems det är) är helt frivilligt för ALLA.

• M166

Några saker lite kvikt:
    1. Det ÄR bioförälderns ansvar att ta Lilla Lisas trots
    2. OM Lilla Lisa är på ICA med bonusföräldern hoppas jag verkligen på att det är ett ansvar som denne tog frivilligt på sig
    3. Bonusföräldern behöver inte älska bonusarna, men de ska behandlas med respekt.
    4. Självklart bör bonusföräldern få gnälla om hur jobbiga barnen är, det gör jag så gott som varje kväll då barnen är här. Och de hänger nog inte på mig för att jag är så hemsk... Inte heller hänger de på mig för att jag helst vill bli av med dem... Snarare tvärtom, men mindre jobbiga är de inte för det. 

Jag tror också att Litet My har rätt där - hos bioföräldern är det underförstått att de älskar bonusar, och hos vissa är det dessutom underförstått att bonusmor = askungens styvmorsa

Svar på tråden att ha ett val?