• Cattis86

    Vi som väntar barn från Polen! <3

    Hej alla! :)

    Jag tänkte att vi skulle ha en tråd där vi som väntar barnbesked från Polen kan "samlas" och prata om alla våra tankar, funderingar, alla den lycka, men också frustration det innebär att vänta på sitt efterlägtade barn.. <3 Jag tror att man behöver skriva av sig ibland om både sånt som känns underbart och sånt som känns jobbigt, och så kan vi stötta varandra.. :)

    Jag och min man Mattias fick våra papper skickade till Polen genom BFA den 3 oktober 2012 :) Vi väntar ett barn på 0-3 år :) Vill så gärna komma i kontakt med fler väntande Polenföräldrar! :)


  • Svar på tråden Vi som väntar barn från Polen! <3
  • JAG är BÄST

    Har du frågor så fråga på. Vi har idag ett litet troll eller ja litet å litet kan jag inte säga idag,,han är ju snart hela 5 1/2 år nu från Polen. Vi var ner till Polen då han var 2,4år.

  • Cattis86

    JAG är BÄST: Åhh så bra att ha någon att fråga!! :) Vad snällt att du skrev! Verkar inte vara så många Polenmammor och Polenpappor som har FL annars..

    Jag undrar över en sak, vet du hur det är med barnbesked från Polen under sommaren? Har dem typ "uppehåll" då p.g.a semestrar och liknande? Och hur är det med BFA egentligen, har dem också semesterstängt så barnbesked får vänta till hösten?

  • Juno

    En polen-mamma till - även om det var länge sedan. I september är det 8 år sedan vi fick BB.

    Vi skickade in våra papper i juli och fick BB i september (äldre syskonpar med SN, därför gick det fort) så som det verkar är verksamheten igång på sommaren också men kanske inte på fullfart i juli och augusti.

  • Cattis86

    Åh vad kul med en till Polenmamma! :) Hur gamla är dina barn? Låter ju bra att det är igång på sommaren också.. :)

    För bara typ 3 månader sedan så stod vi som nummer sex i kön enligt bfa, och nu har det kommit 3 barnbesked sen dess så rent logiskt så borde det vara våran tur snart, men vad jag förstått så går dem inte så mycket efter kötiden utan att dem mer matchar barn med föräldrar.. Fast vi har bara haft våra papper i Polen sedan oktober 2012, så om det fortsätter komma barnbesked i den här takten så blir ju våran väntetid ganska kort.. Stämmer ju inte riktigt då med bfa:s uppgifter, där d står att väntan är 1-2 år..? Hmm, sååå jobbigt att inget veta..

  • Juno

    Våra tjejer var 2 och 6 år då för 8 år sedan så de blir 10 och 14 nu FörvånadSkrattande

    Hur kö-tiden blir beror på flera olika faktorer (tex medgivande och om ni passar in på mer än en kontakt) . Om prognosen med 3 BB på ett halvår stämmer så blir er väntan ett år Som jag fattar det så gäller kön men att viss matchning sker. Det kan också hända att de före er i kön tackar nej till ett barn och då får ni frågan fortare.

    Visst är det jobbigt att vänta, man lever i limbo utan att kunna planera... Bara längtar...

  • Cattis86

    Åh vad härligt! :)

    Nejdå d har kommit barnbesked tätare än så :) I januari kom det tre barnbesked och i mars kom det tre barnbesked.. alltså sex barnbesked redan i år! :D 3 stycken varannan månad.. alltså rent statistiskt så kanske det blir våran tur i maj då, eftersom vi står som tredje väntande familj.. :)

    Vad skönt d e å bolla tankar med någon som förstår hur jobbigt d e å vänta.. Dem som e biologiskt gravida vet man ändå att det blir ett spädbarn som kommer vid en viss tid.. Vi som väntar adoptivbarn vet ju inte så mycket, varken ålder (jo ungefär, 0-3 år har vi) eller när den stora dagen kommer..

    Blev du någonsin trött på den uttjatade frågan: "Har ni hört något mer från Polen?" eller "När kommer erat barn?" Jag vet inte HUR många som frågat det, ibland flera stycken på samma dag.. Då kan jag bara känna "låt mig va!! D e jobbigt nog som d e.." Man förstår ju att folk undrar, men tillslut tröttnar man på allt tjat.. Tänk om jag bara viste NÄR jag ska bli mamma lixom, då skulle jag skrika ut d för hela världen... ;)

  • Cattis86

    Hmm, var tvungen å kolla upp mer nogrant.. den 18/2 fick jag mail från våran handläggare på bfa att det då var fem familjer före oss i kön, sedan kom det 3 barnbesked från Polen i Mars står det på deras nyhetsarkiv.. Alltså borde vi väl kommit fram i kön nu så att det är två familjer före oss? Om dem nu har gått någorlunda efter kösystemet då vill säga..

  • Cattis86

    Och förresten, våran handläggare sa att vi passar in på polens alla tre kontakter eftersom vi e gifta.. Hänger det verkligen bara på det?

  • JAG är BÄST
    Cattis86 skrev 2013-04-04 16:48:53 följande:
    Åh vad härligt! :)

    Nejdå d har kommit barnbesked tätare än så :) I januari kom det tre barnbesked och i mars kom det tre barnbesked.. alltså sex barnbesked redan i år! :D 3 stycken varannan månad.. alltså rent statistiskt så kanske det blir våran tur i maj då, eftersom vi står som tredje väntande familj.. :)

    Vad skönt d e å bolla tankar med någon som förstår hur jobbigt d e å vänta.. Dem som e biologiskt gravida vet man ändå att det blir ett spädbarn som kommer vid en viss tid.. Vi som väntar adoptivbarn vet ju inte så mycket, varken ålder (jo ungefär, 0-3 år har vi) eller när den stora dagen kommer..

    Blev du någonsin trött på den uttjatade frågan: "Har ni hört något mer från Polen?" eller "När kommer erat barn?" Jag vet inte HUR många som frågat det, ibland flera stycken på samma dag.. Då kan jag bara känna "låt mig va!! D e jobbigt nog som d e.." Man förstår ju att folk undrar, men tillslut tröttnar man på allt tjat.. Tänk om jag bara viste NÄR jag ska bli mamma lixom, då skulle jag skrika ut d för hela världen... ;)
    Jag sa bara till dessa frågor "jag vet lika lite som er" ;)
    Cattis86 skrev 2013-04-04 17:09:31 följande:
    Och förresten, våran handläggare sa att vi passar in på polens alla tre kontakter eftersom vi e gifta.. Hänger det verkligen bara på det?


    Man måste vara gifta om man ska adoptera från Polen.
Svar på tråden Vi som väntar barn från Polen! <3