Inlägg från: Cattis86 |Visa alla inlägg
  • Cattis86

Vi som väntar barn från Polen! <3

Hej alla! :)

Jag tänkte att vi skulle ha en tråd där vi som väntar barnbesked från Polen kan "samlas" och prata om alla våra tankar, funderingar, alla den lycka, men också frustration det innebär att vänta på sitt efterlägtade barn.. <3 Jag tror att man behöver skriva av sig ibland om både sånt som känns underbart och sånt som känns jobbigt, och så kan vi stötta varandra.. :)

Jag och min man Mattias fick våra papper skickade till Polen genom BFA den 3 oktober 2012 :) Vi väntar ett barn på 0-3 år :) Vill så gärna komma i kontakt med fler väntande Polenföräldrar! :)

• Svar på tråden Vi som väntar barn från Polen! <3
  • Cattis86

JAG är BÄST: Åhh så bra att ha någon att fråga!! :) Vad snällt att du skrev! Verkar inte vara så många Polenmammor och Polenpappor som har FL annars..

Jag undrar över en sak, vet du hur det är med barnbesked från Polen under sommaren? Har dem typ "uppehåll" då p.g.a semestrar och liknande? Och hur är det med BFA egentligen, har dem också semesterstängt så barnbesked får vänta till hösten?

• Cattis86

Åh vad kul med en till Polenmamma! :) Hur gamla är dina barn? Låter ju bra att det är igång på sommaren också.. :)

För bara typ 3 månader sedan så stod vi som nummer sex i kön enligt bfa, och nu har det kommit 3 barnbesked sen dess så rent logiskt så borde det vara våran tur snart, men vad jag förstått så går dem inte så mycket efter kötiden utan att dem mer matchar barn med föräldrar.. Fast vi har bara haft våra papper i Polen sedan oktober 2012, så om det fortsätter komma barnbesked i den här takten så blir ju våran väntetid ganska kort.. Stämmer ju inte riktigt då med bfa:s uppgifter, där d står att väntan är 1-2 år..? Hmm, sååå jobbigt att inget veta..

• Cattis86

Åh vad härligt! :)

Nejdå d har kommit barnbesked tätare än så :) I januari kom det tre barnbesked och i mars kom det tre barnbesked.. alltså sex barnbesked redan i år! :D 3 stycken varannan månad.. alltså rent statistiskt så kanske det blir våran tur i maj då, eftersom vi står som tredje väntande familj.. :)

Vad skönt d e å bolla tankar med någon som förstår hur jobbigt d e å vänta.. Dem som e biologiskt gravida vet man ändå att det blir ett spädbarn som kommer vid en viss tid.. Vi som väntar adoptivbarn vet ju inte så mycket, varken ålder (jo ungefär, 0-3 år har vi) eller när den stora dagen kommer..

Blev du någonsin trött på den uttjatade frågan: "Har ni hört något mer från Polen?" eller "När kommer erat barn?" Jag vet inte HUR många som frågat det, ibland flera stycken på samma dag.. Då kan jag bara känna "låt mig va!! D e jobbigt nog som d e.." Man förstår ju att folk undrar, men tillslut tröttnar man på allt tjat.. Tänk om jag bara viste NÄR jag ska bli mamma lixom, då skulle jag skrika ut d för hela världen... ;)

• Cattis86

Hmm, var tvungen å kolla upp mer nogrant.. den 18/2 fick jag mail från våran handläggare på bfa att det då var fem familjer före oss i kön, sedan kom det 3 barnbesked från Polen i Mars står det på deras nyhetsarkiv.. Alltså borde vi väl kommit fram i kön nu så att det är två familjer före oss? Om dem nu har gått någorlunda efter kösystemet då vill säga..

• Cattis86

Och förresten, våran handläggare sa att vi passar in på polens alla tre kontakter eftersom vi e gifta.. Hänger det verkligen bara på det?

• Cattis86

Åh ja, jag sa fel.. menar såklart att hon sa att eftersom vi är gifta i KYRKAN så passar vi in på Polens alla tre kontakter :)

Härligt att ni fick BB mitt i sommaren, då vet man ju att d inte e något "uppehåll" med barnbesked då iaf :)

Skriv gärna om vad som helst ang. adoption från Polen :) Så spännande å höra när andra berättar!

• Cattis86

Nejdå Hennah inte alls :) såhär är det: Polen har tre myndigheter som adoprionsansökan kan skickas till. Myndigheterna har olika krav på de blivande föräldrarna, och då kan det vara så t.ex att en av de tre myndigheterna kräver att man är gifta i kyrkan.. men då passar man ändå in på d två andra myndigheterna :) e du med?

• Cattis86

Ja d gör jag gärna :) vart hittar jag den? (Sitter med den mobilanpassade versionen av fl)

• Cattis86

Två av tre myndigheter var bara ett exempel, jag vet inte exakt hur det ligger till men hör av dig till bfa och fråga. Dem är experterna inom detta, bättre å fråga dem än mig som bara spekulerar hehe :)

Nej det spelar ju ingen roll här i Sverige VART man är gift, e man gift så e man lixom.. Men vissa länder e ju mer religiösa och därför har dem den regeln, vissa länder kräver ju t.o.m att man e kyrkligt aktiv.. Det är ju inte vi då och är inte troende alls.. Men våran hemutredare skrev typ ändå "Catrine och Mattias besöker kyrkan vid speciella tillfällen/högtidsdagar", för det stämmer. då passade vi ju ändå in på fler länder, både dem som tycker att man ska vara kyrkligt aktiv och dem som inte kräver det :)

Har ni planer på adoption eller är ni mitt uppe i processen? :) Har ni funderat på land o.s.v?

• Cattis86

Aha vad spännande! :) Skönt att ni fått tider!

Vi valde också Polen bl.a för att det var bland dem närmaste länderna. Då blir det lättare sen att åka och besöka barnets ursprungsland, vi vill kunna åka och semestra där lite då och då och ha det som vårat andraland :) och sen har jag fått för mig att det är enklare där att söka info om biologiska föräldrar o.s.v om barnet vill det en dag.

• Cattis86

Hej knasse! Ingen fara, man blir godkänd ändå :) Min man är inte heller medlem i svenska kyrkan, däremot är vi gifta i kyrka. Det enda intyget vi skulle visa upp vad det gällde det var vårat vigselbevis, men det kunde lika gärna vara borgeligt. Utredaren skriver ju bland annat om religion och livsåskådning, men då vi inte är troende inom någon religion skrev hon ändå att jag är medlem och att jag sjunger i kyrkans kör för att få in det kyrkliga lite iaf..

Vissa länder kräver att man ska vara troende, men dem flesta kräver det inte :)

• Cattis86

Ja många afrikanska länder kräver att man är aktiva kyrkobesökare och har en kristen grundsyn t.ex.

Alldeles riktigt att utredaren skriver om religionen :) man behöver bara berätta i intervjun vad man har för tro/tankar..

• Cattis86

Är det någon av er som adopterat från Polen som skulle vilja berätta om vad som händer på första resan? Hur lång tid tog det för er mellan barnbesked och resebesked?

• Cattis86

Zebrima: Åhhhh så himla vackert!!! Och inte ett öga var torrt kan jag säga.. :´) Jag älskar dessa adoptionsvideor, vet inte hur många jag har snyftat mig igenom! Och vad kul att man fick se från barnhemmet, tycker att det såg jättefint ut! :) Man vet jag aldrig vad man har att vänta sig, men nu fick jag en positiv bild av det :)
    Tack så jättemycket för länkarna! :)

Svar på tråden Vi som väntar barn från Polen! <3