• Anonym (Orolig)

Hjälp! Farligt att äta rödbetssallad? (Gravid)

Hej. Jag är gravid i v.14+0. Blev så fruktansvärt sugen på rödbetssallad innan och åkte och köpte en stor ask. Tog sedan två mackor med rödbetssallad på. Dum som jag är gick jag ju ut och sökte sen och hittade ju såklart massor med inlägg om att rödbetssallad är farligt för fostret då rödbetor tydligen innehåller nåt ämne. Kan dock inte minnas att jag läst nåt om detta i kostråden. Är det farligt?

• Svar på tråden Hjälp! Farligt att äta rödbetssallad? (Gravid)
  • Anonym (nej)

Har jag aldrig hört... rödbetor är nyttigt och gott så käka på du :) Letar man tillräckligt länge på nätet hittar man info om att precis ALLT är farligt..

• Lilia

Klart att det inte är farligt. :) Skulle man lyssna på alla råd om vad en gravid kvinna kan och inte kan äta så skulle man inte kunna äta något alls som gravid. Låt bli tobak och alkohol bara så blir det bra.

• 2013

Rödbetor ska man inte ge till barn under ett. För foster är det dock ingen fara alls.

• Anonym (Orolig)

Åh tack. Som jag förstår det ska man inte ge rödbetor till små barn men i magen är det inte farligt då?

• Anonym

små barn ska inte äta salt, honung eller spenat heller.
    låter du bli att äta det när du är gravid? varför? 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    2013 skrev 2013-03-27 11:02:27 följande:
    Rödbetor ska man inte ge till barn under ett. För foster är det dock ingen fara alls.
    Och det gäller också exempelvis spenat, sallad och andra grönsaker rika på nitrat.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Orolig)

Tack alla. Ni har räddat min dag.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Orolig) skrev 2013-03-27 11:03:07 följande:
    Åh tack. Som jag förstår det ska man inte ge rödbetor till små barn men i magen är det inte farligt då?
    Rödbetor och vissa andra grönsaker innehåller mycket nitrat som omvandlas till nitrit i kroppen. SLV avråder från att ge nitrat-rika livsmedel i dagsläget eftersom nitrit kan hämma syreupptagningen hos små barn.

Det är samma sak som med honung, det är inte dödligt farligt i allmänhet men det kan vara det i vissa fall och därför avråder man. Vid honung handlar det dock inte om nitrat utan om botulinumsporer.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • George 1

Du kommer att få ett barn med brandbilsröda tår och naglar, går aldrig bort !!
    Barnets blod får en mjölkfärg. 

Svar på tråden Hjälp! Farligt att äta rödbetssallad? (Gravid)