Men hur ska vi göra då?
Jag är en kvinna på 36 år, jag har ett barn på 8, ett till på väg, och en sambo som har 2 barn, en som han aldrig får träffa, och en som hälsar på när det passar biomamman typ hon behöver barnvakt.
Jag har försökt få till att umgänge ska ske regelbundet och förutsägbart mellan far och son, och vi kom till en deal om var tredje helg då det är långt för pojken att åka buss.
På sportlovet skulle han komma, och stanna till måndag eftermiddag. På Söndag ringer mamman och undrar varför han inte kom med bussen, och hävdar att det aldrig vart bestämt att han skulle åka hem på måndagen.
Nu förra helgen skulle han kommit, men mamman ringde och sa att han ville vara hemma, men inte vågade ringa själv. Skitsnack, varje gång han velat vara hemma så har han ringt själv och sambon har ringt och kollat med mamman, som då klagat på att hon aldrig får någon egentid, men att han visst får stanna hemma.
Nu på påsklovet skulle pojken vara med oss från tisdag till lördag, alltså efter själva påsken, men på lovet. Nu ringer mamman och vill ändra så pojken ska komma på torsdagkväll, och åka hem på måndag. Vi har planerat resa och åker på torsdagkväll, och kommer hem på måndag, så sambon sa att det inte gick och att vi skulle göra som vi planerat sen tidigare. Då säger mamman skit i det, pojken stannar hemma hela lovet.
Jag har försökt prata med denna mamma, föra fram de tider min dotter har umgänge med sin pappa, och försöka få till ett fungerande umgänge, då hänvisar hon mig till min sambo och att de som de bestämt är det som gäller. Jag vill då att hon bekräftar de veckor som är bestämde så kan jag försöka prata med dotterns pappa och anpassa umgänget så barnen får vara tillsammans de gånger han kommer hit.
Nä det går inte, hon vill inte bekräfta de datum jag räknat upp, alltså samma datum som hon bestämt med min sambo.
Min sambo tröttnar när hon ringer och ändrar helg, och det är inte tal om att byta helg för henne, utan hon ställer inte helt och hållet.
Jag bad min sambo vända sig till familjerätten och få hjälp att fastställa umgänge så det fungerar, men han vill inte för hon får alltid som hon vill iaf, och han orkar inte hålla på med myndigheter, barnsligt sa jag och blev arg.
Jag tycker ju själv att jag fått bra hjälp med att få till ett umgänge som fungerar med dotterns pappa genom familjerätten, så jag förstår inte problemet, men han vägrar.
Nu ska det väl planeras semester snart, bävar för det. Förra året åkte hon genom halva landet och sen krävde hon att vi hämtade pojken där hon befann sig, en nätt resa på 80 mil för oss, enkel väg. För hon hade ju bestämt att vi skulle ha bilsemester, gå på Kolmården, och åka till Göteborg och universeum på våra semester. När vi förklarade att vi inte hade någon bil, och inte hade råd, så behövde vi inte ha pojken på lovet alls, då kunde hon lösa barnvaktsbiten på annat vis, för hon skulle ju jobba. Slutade med att pojken skickades med sin morfar på tåg, morfadern ansåg att han sen skulle sova över hos oss, för han hade ju bokat resan tillbaka dagen efter. Adjö sa min sambo till honom och gick, han fick ta in på hotell.
Hur ska vi få det att fungera?