Inlägg från: Anonym (whiteblack) |Visa alla inlägg
  • Anonym (whiteblack)

Borderline

Oj, blev så glad (?) när jag hittade denna tråd att jag var tvungen att skapa ett konto..  
    Jag fick min diagnos för snart 2 år sedan.. Jag står fortfarande i kö för DBT på två olika ställen.. Det har sagts att jag ska få plats i början av detta år (!) ( Nu är det april så jag vet inte riktigt hur de räknar början av året) Jag får inte träffa någon psykolog heller, eftersom jag står i kö för dbt och redan har fått min utredning .. Det finns de som står i kö för att ens få komma in på utredning och därför kan jag inte få någon eftersom jag redan får hjälp? 
    Min hjälp består av att träffa en läkare var 6.e vecka som skriver ut ny medicin.. Yey me.
    Någon som känner igen sig? Brukar det vara så svårt att få en plats? Börjar bli smått desperat då livet sakta med säkert kollapsar runt omkring mig..

• Anonym (whiteblack)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-05 10:06:06 följande:
    Hej och Välkommen tiill tråden!

Ja så kan det nog tyvärr vara, själv fick jag först gå hos en "skötare" för samtal tills jag fullständigt bröt ihop där och då satte de mig först i kön och fick börja terapin direkt. Har du berättat hur desperat du är att få hjälp Nu? Det kan hjälpa att trycka på lite extra. Har du barn? Isf borde de hjälpa dig snabbare.  
    Ja, jag har berättat men dem verkar ha bestämt sig för att jag måste vänta tills jag får komma på dbt då det "inte är långt kvar". Jag har gått hos psykolog fram tills i augusti förra året men sen flyttade jag och då fick jag ingen ny.. Nej barn har jag inte..
  • Anonym (whiteblack)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-06 12:55:10 följande:

Det är verkligen jobbigt när man måste vänta så länge, det är inte de som behöver må så dåligt :/

Hoppas du snart får börja!

Under tiden och givetvis efter också kan vi här i tråden skriva med varandra, kan ju vara något i alla fall.

Har du mycket ångest under dagarna? Något speciellt du brukar göra då för att komma ur det?

Äter du mediciner?          

Ja, jag äter SSRI (har gjort det i några år) sen äter jag lugnande och insomningstabletter. Det går upp och ner, äter jag mina mediciner som jag ska, vilket jag inte är världsbäst på, så håller jag mig hyfsat lugn.. Det går upp och ner i perioder. 
    Inget speciellt mer än att ringa någon vän och spy ut all ångest på den stackars personen, annars så ligger jag hemma apatisk ett par dagar tills jag får spunk på mig själv och på något sätt orkar gå ut och gå eller så. Har inte så många verktyg för att hantera min ångest... 
  • Anonym (whiteblack)
    Loppan Lus skrev 2013-04-16 13:55:54 följande:
    Jag har vid ett tillfälle nämnt att hon borde söka hjälp men hon vart så arg att det inte gick att föra en diskussion. Hon har korta vänskapsrelationer. Hon är som person manipulerande, ljuger mycket och baktalar alltid oss i familjen. Hon känner sig förfördelad och ingen förstår varför. Hon söker inget arbete eller betalar inga driftkostnader, för varför skall hon det när gästhuset inte är hennes tycker hon.
    Allt negativt som händer är andras fel sina utbrott beror på andra alternativt PMS.Hon är i 40 års ålder och har flyttat hem till mammas gård sen några år tillbaka. Hennes man bor kvar utomlands. Situationen eskalerar och det är svårt att åka ut till min mamma då hon även ger sig på mina barn som är i skolåldern och det är inte bra för dem då de inte förstår vad som händer. Livet är ett helvete minst sagt för nu vill hon ha bort mamma från hennes hus.
    Jag såg att några andra inte känner in sig i det manipulativa beteendet men då kände jag att jag ändå måste räcka upp handen lite. Jag har Borderline (Eller IPS som jag väljer att kalla det) och jag har alltid varit EXTREMT manipulativ.. Ojojoj. ljuger, vänder kappan efter vinden, låtsas om saker som inte är, får folk att tro på mig när jag ljuger som mest, ja listan kan nog göras oändlig. Detta beteendet har självklart gjort att jag har förlorat en stor del av mina vänner. Idag har jag nog minskat på detta beteendet men det finns kvar, ibland så slinker det ur en hel del. Mina närmaste vet ju såklart om detta och ifrågasätter gärna mina uttalanden, med all rätta. 
    Mitt manipulerande bottnar nog i osäkerhet, rädd för att bli ensam och övergiven.. Gärna också "testa människor". Om jag säger si, lämnar den personen mig då? Om jag säger så, kommer den personen tillbaka? Älskar hen mig till månen och tillbaka? Testa testa testa gränser.. I vissa fall "vann" jag tillbaka personen.. Ibland förlorade jag och stod kvar ensam med enbart lögner och ångest i bröstet.. 
    Så ja.. enligt mig så finns detta beteendet absolut hos personer med IPS.

• Anonym (whiteblack)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-18 15:17:21 följande:

Låter jobbigt!

Tror säkert att många med Borderline kan vara manipulativa men det betyder inte att man måste vara det, som jag skrev..känner inte igen mig alls, men allt är ju individuellt. Precis om att man inte måste ha alla 9 kriterierna i diagnosen.  
    Jo precis! Jag har också träffat andra som uppfyller andra kriterier än de jag uppfyller.. känns helst annorlunda att lyssna men som sagt! Vi är individer allihopa och kan inte tryckas ner i samma fack. Sen tycker jag att det är intressant att lyssna på andra.. när jag orkar :) Få lite perspektiv.. Någon kan ju ha problem med någon som jag inte har, och vice versa. Det är väl det som är så skönt med en sån här tråd.. Få lite andra infallsvinklar.. andras livshistorier osv. 
Svar på tråden Borderline