• Anonym

Borderline

Anonym (bordis) skrev 2013-04-15 10:15:45 följande:

Nej, det klassas inte som sjukdom utan det är en personlighetsstörning.
    Det är en gammal tradition att inte klassa personlighetsförändringar som sjukdomar, men det är så klart sjukdomar. En gång i tiden så trodde man att personlighetsförändringar bara berodde på att man hade "lärt sig fel" under uppväxten och fått en extrem personlighet som gav problem. Nu vet man att det inte är så. Personlighetsstörningar är i lika hög grad sjukdomar som bipolär eller autism.
  • Anonym

Alla på fl har rätt att skriva i den här tråden, det är inget som ts kan ändra på.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-04-17 07:10:09 följande:

Undrar detsamma :/ Känner verkligen inte igen mig..om hon nu har borderline måste hon ha andra diagnoser också isf.

Vad är det som inte stämmer med borderline? Jag tycker det stämmer väldigt bra.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-04-17 07:51:55 följande:
    Jag manipulerar inte mina medmänniskor, tror väldigt lite om mig själv så att ha högre moral än andra stämmer verkligen inte in på mig, att inte kunna skilja på mitt och ditt, nää

Och läser jag om diagnosbilden tycker jag inte att det stämmer heller in på den beskrivningen. Tror nog hon har andra diagnoser isf. Möjligtvis tillsammas med borderline men just det hon har beskrivit kan jag inte känna igen.

Men jag hoppas att hon inser sig ha problem och söker hjälp.    
    Om du läser på nätet så är det i alla fall väldigt många anhöriga som klagar på att personer med borderline manipulerar.
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2013-04-18 08:24:22 följande:
    Av alla personer med Borderline jag har träffat, och främst inom behandlingen, är det ingen som är manipulerande. Tvärt om så böjer de sig för alla andras viljor framför sin egen eftersom att man anser sig själv vara mindre värd och därför går med på vad alla andra säger och gör av rädsla för att förlora någon om man står på sig och säger sin egen mening.

Jag säger inte att det inte finns manipulerande personer för det gör det självklart. Men det tror jag har mer med personen än diagnosen att göra. 
    Mina egna erfarenheter tyder på att du har fel. Jag tror mer på att manipulerande som så mycket annat med borderline mest syns inom familjen och därför har du inte märkt det hos andra med borderline. 
  • Anonym

Går det egentligen att ha en diskussionstråd för både borderlines och anhöriga? Det enorma problemet med borderline är ju att de sjuka och de anhöriga har så olika bild av vad som händer.

• Anonym
    nymedlem skrev 2013-04-18 14:20:48 följande:
    Vi med borderline har många mindre smickrande personlighetsdrag, men manipulativ är inte en av dem! Som lilith dark skrev så är det isåfall ngt som den personen är - men det beror inte på borderline diagnosen.
    Jag tror att det mycket beror på vad man menar med manipulativ.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 12:16:46 följande:

Känner till dig från andra Borderline trådar, och vet att du varken har borderline eller är direkt anhörig till en, (dock varit i förhållande innan)

Så jag önskar att du kan respektera min vilja att ha tråden till enbart de som har borderline, ligger under utredning/ska påbörja utredning och direkta anhöriga till Borderline patienter. Har ingen lust att diskutera tillsammans med dig, tyvärr, tack (eller läsa ev forskning)  
    Det där stod redan i inledningen till tråden. Jag har läst den.
Svar på tråden Borderline