• nymedlem

Borderline

Loppan Lus skrev 2013-04-18 13:44:43 följande:
    Jag känner inte till att någon annan i min omgivning har min familjs problem varvid det är "lättande" att få en möjlighet att diskutera och få en inblick i andras tillvaro. Jag önskar så innerligt att min syster söker hjälp för hennes skull men jag hyser en farhåga att  sjukvårdens uppfattningen om att borderline kan hänföras till upplevelser i barndomen blir något hon kommer ta till sig. Nu tror jag att så kan vara i många fall att just barndomen påverkar men jag har vuxit upp tillsammans med min syster och vi har haft en normal uppväxt utan några stora trauman. Förstå mig rätt men det skulle vara som högsta vinsten för min syster att kunna lasta min mamma och bortgångne pappa på hennes "olycka" i livet. Att det är deras fel till att hon har det som hon har det. Så att en diagnos kanske skulle få min syster att få hjälp till att må bättre men hur skulle min mamma orka med det skuldbelägget? 

Loppan Lus skrev 2013-04-18 13:44:43 följande:
    Jag känner inte till att någon annan i min omgivning har min familjs problem varvid det är "lättande" att få en möjlighet att diskutera och få en inblick i andras tillvaro. Jag önskar så innerligt att min syster söker hjälp för hennes skull men jag hyser en farhåga att  sjukvårdens uppfattningen om att borderline kan hänföras till upplevelser i barndomen blir något hon kommer ta till sig. Nu tror jag att så kan vara i många fall att just barndomen påverkar men jag har vuxit upp tillsammans med min syster och vi har haft en normal uppväxt utan några stora trauman. Förstå mig rätt men det skulle vara som högsta vinsten för min syster att kunna lasta min mamma och bortgångne pappa på hennes "olycka" i livet. Att det är deras fel till att hon har det som hon har det. Så att en diagnos kanske skulle få min syster att få hjälp till att må bättre men hur skulle min mamma orka med det skuldbelägget? 

Jag har diagnosen men min 2 år äldre bror har den inte. Även om barndomen har stor betydelse så måste man även vara född med en extra känslighet för att drabbas. Du kanske inte är det, men din syster är?! Jag har inga traumatiska upplevelser från barndomen annat än en frånvarande far och en oengarerad mamma. Din systers upplevelse av barndomen behöver inte se likadan ut som din!
  • nymedlem

Vi med borderline har många mindre smickrande personlighetsdrag, men manipulativ är inte en av dem! Som lilith dark skrev så är det isåfall ngt som den personen är - men det beror inte på borderline diagnosen.

• nymedlem
    Anonym (TS) skrev 2013-04-18 15:27:55 följande:
    Glömde hälsa dig NyMedlem Välkommen till tråden

Anonym (TS) skrev 2013-04-18 15:27:55 följande:
    Glömde hälsa dig NyMedlem Välkommen till tråden

Tackar
  • nymedlem

Loppan lus: Det du beskriver om din syster låter helt ohållbart. Kan du inte på något sätt få henne att "bara" göra en utredning (för alla psykiska diagnoser) för att på så sätt utesluta den saken. Troligen kommer det framkomma att hon har en diagnos så kanske det iaf finns en liten chans att hon påbörjar behandling. Hon måste ju må väldigt dåligt själv? Jag har haft en sån enorm smärta inom mig i hela mitt vuxna liv och jag har aldrig förstått varför innan jag fick min diagnos och började i MBT terapi. Jag visste inte att man faktiskt kan må bättre.....

• nymedlem
    Anonym (IPS) skrev 2013-04-19 14:15:59 följande:
    Sällar mig till gänget!
    Har haft diagnosen i snart 1 år, tilsammans med återkommande klinikska depressioner, drag av narcissim och histrionism plus att jag har en dissociativ störning....
    Sambo, tre barn.
    Äter Venlafaxin sen 2009, den hjälper främst mot depression.

Går i Färdighetsträning samt hos kroppsterapeut. Håller även på och avslutar den inledande utredningen hos MBT-teamet i Huddinge.  

Jag går i MBT i Huddinge. Men jag tror du syftar på det som ligger i flempan? Det var så många års väntetid när jag var där så jag går en annan. Hoppas det går bra med utredningen och att du får börja i MBT.

• nymedlem
    beautifulsecret skrev 2013-04-19 21:02:42 följande:
    Känner fan ingenting just nu. Var är känslorna?! Min kompis tog livet av sig för en vecka sen ungefär. Har tänkt mycket på det. Och gråtit.

Asså jag känner mig totalt värdelös. 
    Jag tror att du kanske omedvetet trycker ner känslorna för att dem just nu är för jobbiga att hantera?

Jag gör så när jag inte "orkar känna", det är absolut inte bra men svårt att styra över.

Svar på tråden Borderline