• Tigerhonan

Borderline

Hej. Jag har också borderline. Har inte fått det på papper direkt ännu men har "personlighetsstörnings beteende". Har påbörjat DBT behandling sen en månad tillbaka. Äter Sertralin och Lamotrigin varje dag.

• Tigerhonan
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 12:41:41 följande:

Välkommen till tråden

Lamotrigin tar jag också, en bipolär medicin. Tycker du den funkar bra som stämningsstabilerare? 
    Tack :)

Ja jag tycker den fungerar bra för mig. Jag äter nu 100 mg varje dag. Tidigare hade jag Topimax 200 mg om dagen men fick byta då min mage krånglade med den sorten. Men känner att jag är mer medveten om saker och ting som jag gör "fel" och att jag mår en aning bättre.
  • Tigerhonan
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 12:52:50 följande:

Va skönt!

Jag antar att det är standard dbt med grupp och individuell du menar? Tycker du att det ger dig något? Har du gått länge?

Jag har gått i dbt färdighetsträning 10 veckor, alltså inte den vanliga dbt med grupp o individuell. Funkade sådär...blev för mycket för mig, det var för intensivt, mer som en utbildning man gick, men studiematerial osv. Varje vardag.

Nu går jag i Mbt (grupp o individuell) Mentaliseringsbaserad terapi)       
    ja det är grupp och individuell jag går :) Så det är en timme individuell och två timmar grupp varje vecka. Har gått där i ungefär en månad nu. Det är ganska "enkelt" om man säger så. Vi är inte så många och vi diskuterar om allt möjligt egentligen så det är ganska skönt tycker jag.
  • Tigerhonan
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 13:05:40 följande:
    Låter lite som våran mbt grupp, snackar lite om vad som helst, men jag har förstått det som att dbt i grupp är mer strukturerat med olika "teman" ni pratar om, kanske olika i olika landsting.

Vi i mbt har inga teman vi snackar kring, både på gott o ont.   
    Ja vi har ju en pärm men olika "kapitel" som tar upp olika delar som vi läser igenom och diskuterar om. Pratar om olika situationer vi har svårt för osv
  • Tigerhonan
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 13:14:42 följande:

Ja det är säkert färdighetsträning som det kallas, vi gjorde också den pärmen. Medveten närvaro, validering osv.
    Ja det är färdighetsträning. Ja det äe metveten närvaro, relationer, stå ut när det är svårt osv
  • Tigerhonan
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 13:21:41 följande:

Väldigt bra om man får det att funka i vardagen, själv har jag svårt att tänka efter när jag har som mest ångest, utan då sitter jag i min lilla bubbla och bara stänger av allt.
    Ja, det börjar sakta men säkert att bli bättre. Men har väldigt svårt att hantera relationer så det blir lite konstigt när jag är i förhållande vilket jag är just nu.
  • Tigerhonan
    Anonym (TS) skrev 2013-04-20 11:05:30 följande:

Ja detta med relationer är knepigt, ifs för alla :/ Även utan diagnoser.

Vad tycker du är det jobbigaste just i relationer? Tex med pojkvän/flickvän 
    Det som är jobbigast för mig är just det att så fort något blir svårt eller det blir konflikter så flyr jag. Jag vet inte hur jag ska behandla min partner och stöter bort honom/henne istället för att lita och luta mig emot för att få stöd. Jag söker konflikter för att skada mig själv även om jag är konflikträdd.

Som nu ganska nyligen, jag hitta en del sms min pojkvän skrivit med en annan tjej och efter det har jag börjat stöta bort honom mer och mer. Men han vet inget om att jag vet. Misstänker att han är otrogen emot mig. Så det har fått mig att börja skriva hjärtan och puss och sånt med andra :/
Svar på tråden Borderline