• orolig2121

Borderline

För första gången gör man nu direkta studier av orsakskopplingen mellan borderline och barndomstruman. Det har man inte kunnat göra tidigare.

J Abnorm Psychol. 2013 Feb;122(1):180-94. doi: 10.1037/a0028328. Epub 2012 Jun 11.
    Tests of a direct effect of childhood abuse on adult borderline personality disorder traits: a longitudinal discordant twin design. "Although childhood abuse, BPD traits, and internalizing and externalizing symptoms were all correlated, the discordant twin analyses and biometric modeling showed little to no evidence that was consistent with a causal effect of childhood abuse on BPD traits. Instead, our results indicate that the association between childhood abuse and BPD traits stems from common genetic influences that, in some cases, also overlap with internalizing and externalizing disorders. These findings are inconsistent with the widely held assumption that childhood abuse causes BPD, and they suggest that BPD traits in adulthood are better accounted for by heritable vulnerabilities to internalizing and externalizing disorders."
  • orolig2121
    Anonym skrev 2013-04-19 12:19:00 följande:
    Det där stod redan i inledningen till tråden. Jag har läst den.
    Inlägget blev anonymt, det var inte meningen.
  • orolig2121
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 12:30:01 följande:

Varför nu anonym?

Bra att du läst, kan du respektera det, vore tacksam.

Nope, det tänker jag inte respektera. Det finns forumregler på familjeliv och dom skriver inte du.
  • orolig2121
    Anonym (TS) skrev 2013-04-19 12:40:20 följande:
    Det har jag aldrig påstått heller, men amn kan respektera Jaja kommer ignorera dig i fortsättningen bara 

Anonym (TS) skrev 2013-04-19 12:40:20 följande:
    Det har jag aldrig påstått heller, men amn kan respektera Jaja kommer ignorera dig i fortsättningen bara 

Det har du all rätt i världen att göra! :)
  • orolig2121
    Anonym (Petra) skrev 2013-05-02 10:57:54 följande:
    Kan du utveckla det där lite? Vad menar du med "allt dåligt som händer"?
    Jag känner igen det där. Vanliga motgångar i vardagen leder ofta till stora känslomässiga reaktioner och att någon i familjen får skulden för något som bara var en fullt normal vanlig händelse. Det är överreaktionerna som är problemet, och konsekvenserna av överreaktionerna verkar vara väldigt svåra att se och ta till sig. Åtminstone när det händer.

Ett exempel (kanske löjligt, men jag försöker bara visa vad jag menar):
    Säg att en person äter upp en borderlines godis i smyg och resultatet blir en rejäl utskällning där personen blir kallad ganska hemska saker och vänskapen går i kras, vems var felet?

Säg att jag köper hem sushi men missar att köpa från hennes favoritställe och får en rejäl utskällning och blir kallad hemska saker (för jag visste ju uppenbarligen men sket i vad hon ville ha, typ) och att jag sedan är på dåligt humör resten av dagen, vem är det som har förstört dagen?

Under vår stormiga relation hände det en del jobbiga saker också. Saker hon mådde riktigt dåligt av var alltid mitt fel för att jag hade varit självisk och elak. Ett par av de sakerna pratade vi igenom noga efteråt, även hos terapeut. Till slut sa hon själv att hon inte kunde säga vad jag hade gjort för fel eller hur jag hade kunnat göra ett bättre eller mer omtänksamt val. Men hon förklarade samtidigt för mig att hon ändå inte kunde separera det. Hon kände ändå att jag hade varit fruktansvärt elak och att hon absolut inte ville vara med om det igen. Hon kunde inte själv säga vad jag gjort för fel men förklarade för mig att hon ÄNDÅ kände att jag hade varit elak och kände sig rädd för mig när hon tänkte på händelsen. Hon erkände själv att hon var konstig och var definitivt inte stolt över det, men hon kunde inte få bort känslan av att jag hade varit elak. Med hennes egna ord kunde hon inte "skilja på känslan och det som faktiskt hade hänt".
  • orolig2121
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-02 22:21:21 följande:

Vi har haft det tufft länge nu...jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det....Vi har småbarn plus att jag har en som fyller arton i höst.
    Ungefär så har jag det nu. Han är väldigt stabil i sig själv men också pragmatisk och av den åsikten att det "bara är att ta sig i kragen"
    "Han är väldigt stabil i sig själv men också pragmatisk och av den åsikten att det "bara är att ta sig i kragen""

Vet han om att du har IPS? I så fall borde han väl förstå så mycket som att du inte bara kan ta dig i kragen? Annars borde han kanske gå med i någon anhörig-grupp eller åtminstone prata med någon kunnig terapeut, för att förstå.
  • orolig2121
    orolig2121 skrev 2013-05-02 23:02:55 följande:
    "Han är väldigt stabil i sig själv men också pragmatisk och av den åsikten att det "bara är att ta sig i kragen""

Vet han om att du har IPS? I så fall borde han väl förstå så mycket som att du inte bara kan ta dig i kragen? Annars borde han kanske gå med i någon anhörig-grupp eller åtminstone prata med någon kunnig terapeut, för att förstå.
    Sorry, såg att du i princip svarat på det där redan. Jag har också sagt de där sakerna som din sambo säger. (Men jag visste inte att hon hade ips.)
  • orolig2121
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-06 11:44:19 följande:
    Stefan och Orolig2121 - vet ni om det finns någon bra anhöriggrupp eller liknande?

Sambon letar med ljus och lykta efter råd och stöd. Nu vill han visserligen ha specifikt för mig men jag anser att något är bättre än inget.
    Men det han oftast får höra är "Åh, en boderline! Ta barnen och dra så långt du kan" typ, och det är inte vad han vill höra.  
    Han har varit på ett möte med ANBO men där var medelåldern typ 70 - enligt honom.  
    ANBO är det enda jag känner till tyvärr.

Man tycker ju att det borde finnas ett stort behov i alla fall. 
Svar på tråden Borderline