Inlägg från: Anonym (Fd anonym IPS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fd anonym IPS)

Borderline

Anonym (TS) skrev 2013-04-19 14:25:43 följande:
    Välkommen in i gänget Många jobbiga diagnoser...hur funkar livet i vardagen med sambo och barn? Själv har jag också man och 3 barn och det funkar hyffsat då barnen är på skola, fritids och dagis mellan 8-16 på dagarna. Klarar inte av någon stress eller krav, då sluter jag mig helt och går in i min bubbla. Skulle gå med ständig ångest om jag hade haft barnen ensam flera timmar per dag, som tur är har jag en aktiv pappa som tar sitt ansvar när det gäller hem och barnen. Utan honom hade jag legat inne på psyk igen. 

Anonym (TS) skrev 2013-04-19 14:25:43 följande:
    Välkommen in i gänget Många jobbiga diagnoser...hur funkar livet i vardagen med sambo och barn? Själv har jag också man och 3 barn och det funkar hyffsat då barnen är på skola, fritids och dagis mellan 8-16 på dagarna. Klarar inte av någon stress eller krav, då sluter jag mig helt och går in i min bubbla. Skulle gå med ständig ångest om jag hade haft barnen ensam flera timmar per dag, som tur är har jag en aktiv pappa som tar sitt ansvar när det gäller hem och barnen. Utan honom hade jag legat inne på psyk igen. 

Tack! Det är skitsvårt och jag är glad att sambon drar det stora lasset och att jag styr mitt jobb själv. Än så länge lever vi ihop men det känns mer och mer som en tidsfråga.... Jag är livrädd. Och stress och krav renderar antingen utbrott eller in i bubblan. I know The feeling
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (TS) skrev 2013-04-30 08:20:31 följande:
    Ja visst är det jobbigt!

Så du jobbar...heltid eller? Skulle jag aldrig orka, jag är helt slut varje kväll även om jag är sjukskriven hemma. Har gått in i en dipp igen, allt känns så jävla meningslöst. Hittar ingen livslust....... 
    Egen företagare med allt vad det innebär, men det är galet skönt att inte vara anställd när jag springer i skytteltrafik hos läkaren, är det inte psyk så är det just nu handkirurgen eller vårdcentralen...
    Så dåliga dagar KAN jag ligga på soffan och slöttitta på dåliga TV-serier...undviker att ta sovdagar för då kommer jag aldrig igång.
    Fick idag veta att jag faktiskt också även kvalar in för ADHD men att jag inte kommer att kunna få den diagnosen då det sprack på intervjun angående barndomen... 
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (.) skrev 2013-04-30 13:53:33 följande:
    Hurdå sprack angående barndomen?
    Ja, ADHD-problem ska ju ha förekommit före 12 års ålder, och de intervjuade min pappa och han hade minsann inte märkt något konstigt alls med mig...Förvånad
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (TS) skrev 2013-05-02 08:15:23 följande:
    Blir lite eller egenligen MYCKET provocerad av bilden som en del beskriver om oss med Borderline, att vi alltid skyller ifrån oss allt negativt som sker. Att det vore någon annans fel. Att aldrig ta skulden för något. Känner inte alls igen mig i det, snarare HELT tvärtom..tar alltid på mig skulden för allt. Att jag är värdelös och förstör. Då överdriver jag inte alls, utan det är så jag känner.

Någon som känner igen sig? Antingen med att skylla på andra för något man själv orsakat eller som jag, alltid ta på sig skulden för allt. 
    Kunde inte sagt det bättre själv!
    Jag är mästare på att nedvärdera mig själv och ta på mig skulden, så nej, du är inte ensam.

Träffade MBT-teamet idag igen, för återkoppling och info om behandlingen, börjar redan nu i maj.
    Det som var lite ovanligt med mig är att jag är en "ren" Borderline, med mest problem inom det affektiva. Jag har alltså inga andra störningar som är diagnostiserbara, jag har drag av narcissism, och är på gränsen att diagnositeras med depressionsstörning.  
  • Anonym (Fd anonym IPS)

Innan han säger stopp. Han har varslat att det inte är långt kvar tills han vill separera

Anonym (Stefan) skrev 2013-05-02 08:20:31 följande:
    Hur menar du med att det är en tidsfråga? Innan vadå?

• Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-02 21:16:31 följande:
    Vad jobbigt. :( Ska ni försöka, eller kan ni försöka, göra något för att förhindra det?

Vi har haft det tufft länge nu...jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det....Vi har småbarn plus att jag har en som fyller arton i höst.
    Anonym (Petra) skrev 2013-05-02 17:26:39 följande:
    I min förra relation kände jag inte att mina gränser respekterades, eller att det fanns så mycket förståelse för min känslighet. Fast jag tydligt sa var mina gränser gick - där min förmåga att hantera känslorna nådde sin gräns - så togs ingen hänsyn till det (här hade exet sina egna känslomässiga problem som krockade med mina). Det blev liksom inte bra för någon då. Jag ansvarar fortfarande för det jag gör, men någonstans känns det inte rättvist att bli trängd in i ett hörn gång på gång. Nå ja. Det höll inte.

Ungefär så har jag det nu. Han är väldigt stabil i sig själv men också pragmatisk och av den åsikten att det "bara är att ta sig i kragen"
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-02 22:31:32 följande:
    Jag var sådan när jag träffade min sambo. När hon fick sina djupaste dalar så sa jag åt henne att rycka upp sig, allt blir vad man gör det till.. men riktigt så enkelt är det nog inte och det insåg jag efter ett tag. Vissa saker rår man helt enkelt inte för.
    Mmmm, exakt så säger han...
    Samtidigt så mår han skitdåligt i allt det här, och vill ha hjälp med hur han ska hantera mig.

Men varje gång han pressar, medvetet eller omedvetet, och jag går i taket så känns det som om att han inte vill fatta...
    Och när han säger "Ja, men du är inte den enda, alla mår dåligt ibland" så ser jag rött - DingDong - fel svar!!! Skrikandes 
  • Anonym (Fd anonym IPS)

Stefan och Orolig2121 - vet ni om det finns någon bra anhöriggrupp eller liknande?

Sambon letar med ljus och lykta efter råd och stöd. Nu vill han visserligen ha specifikt för mig men jag anser att något är bättre än inget.
    Men det han oftast får höra är "Åh, en boderline! Ta barnen och dra så långt du kan" typ, och det är inte vad han vill höra.  
    Han har varit på ett möte med ANBO men där var medelåldern typ 70 - enligt honom.  

• Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (TS) skrev 2013-05-03 08:55:20 följande:

Ni kan säkert få parterapi för detta, jag och min man träffade min psykolog en gång och bara efter det mötet förstår han bättre. Att han fick se..om min psykolog tar mina problem på allvar, är det ju något som behöver behandlas med terapi.

Särskilt när ni har småbarn! Känner lite som att han/hon är skyldig att gå en extra runda. Ibland behövs hjälp utifrån, från ex. psykolog. Det är ju inte att bara du lever med Borderline, utan även din partner påverkas. 
    Borderline är ju en riktig relationsförstörare. Mina testresultat slog i taket på den affektiva delen, så där har jag väldigt stora svårigheter. 

Han har gått många extrarundor...jag är glad varje dag han inte gör slut, samtidigt så kan jag känna "Fan vad skönt det vore, bara me myself and I och möjligtvis en katt"
    En annan sak är den att jag utreddes för ADHD, och tydligen så påvisade utredningen att jag har det. MEN intervjun med min pappa sköt diagnosen i sank. MBT-teamet ska titta på det. Det är inte viktigt för mig att ha diagnosen på papper men det underlättar om jag vet om jag har det eller inte - för då finns det hjälp för hur jag ska hantera den delen.
    Och ADHD är ju inte heller roligt att leva med....
    Alltså - vilken skit!!!!! 
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (TS) skrev 2013-05-03 09:19:10 följande:
    Även min man har yttrar sig de orden, ett antal gånger. Så förståelsen finns där ibland, ibland inte..

Men jag är oerhört tacksam till min man att när det är Akut jobbigt, självmordstankar eller panikångest, släpper han allt på jobbet och åker hem och tar hand om mig, tar barnen osv.   

Samma med att få höra...jamen släpp det som har hänt i din barndom, så många som har gått igenom ett helvete som barn, och de har kunnat gå vidare och mår bra. Demon

Eller när jag väl svarar på frågan hur jag tänker om mig själv, (mitt självhat är så starkt) får jag svaret, så kan du inte tänka om dig själv, jag och barnen älskar dig så mycket. Inte så lätt att bara sluta tänka och känna det hatet mot sig själv.

Tog upp just detta igår hos min psykolog..att jag ofta tänker..men va fan skärp dig, du har väl inga problem (pratar alltså till mig själv i tankarna) det "lilla" du gått igenom i ditt liv, se på Dave Peltzer (pojken som kallades det böckerna) barnen som misshandlades så jävligt av sin mamma under hela sin uppväxt, levde i TORTYR, ni som inte läst böckerna, jag rekommenderar de starkt...nu svävade mina tankar iväg ser jag :P Joo iaf..att jag jämför min egen barndom mot hans...då sa psykologen...alla upplever vi saker oika, hur vi hanterar saker olika osv. Bara för att Dave växte upp och blev en framgångsrik författare och föreläsare betyder inte att jag skulle klara av det. Det är detta som många inte förstår!

Eller...är det inte bättre att du slutar med medicinerna, kan inte vara bra att äta de, du mår bara sämre av de Förvånad 

Eller..om du bara skaffar dig ett jobb (är sjukskriven) så kommer du må bättre, jag lovar! KräksKommer ju fan knappt ur sängen på morgonen vissa dagar. Är just nu uppe i en sån period men jag MÅSTE för barnen ska till skola/förskola.

Att jag blir irriterad är ett milt uttryck, kan JAG lova            
    Hahaha - det där hade jag kunnat skriva själv!
    Jag verkligen avskyr den där inställningen "Gnäll inte, det finns många som har det värre än du! Och alla mår vi dåligt ibland"
    JA men skit på dig!!!!! Jag är inte alla andra.... Jag blir så arg och ledsen och frustrerad så jag vet inte var jag ska ta vägen.
    Han föräldrar sopar allt under mattan och tar aldrig några konflikter.... 
Svar på tråden Borderline