• Anonym (***)

Borderline

Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-02 15:41:56 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv!
    Jag är mästare på att nedvärdera mig själv och ta på mig skulden, så nej, du är inte ensam.

Träffade MBT-teamet idag igen, för återkoppling och info om behandlingen, börjar redan nu i maj.
    Det som var lite ovanligt med mig är att jag är en "ren" Borderline, med mest problem inom det affektiva. Jag har alltså inga andra störningar som är diagnostiserbara, jag har drag av narcissism, och är på gränsen att diagnositeras med depressionsstörning.  

Är det ovanligt alltså? Det visste jag inte. Jag har själv "bara" borderline, men nu efter snart 1,5 år i MBT terapin tror jag inte jag uppfyller kriterierna för borderline längre.

Ska göra en ny utredning i mitten av juni och är väldigt nyfiken på svaret.  
  • Anonym (***)

Kan inte sova........ så jag klistrar in ett mail jag skickade till min bästa vän igår.....

Du vet ju att jag typ älskar dr phil. Jag har väntat sååååå länge på att han någon gång ska ta upp borderline efterssom han så ofta pratar om diagnoser hit och dit.

Idag gjorde han det!!!!! I över halva programmet pratade han med ett gift par som hade problem i relationen.

Problemen utgick från att mannen var aggressiv mot både henne och hennes tonårsdotter.

Men dr phil pratade mkt även med dottern och framförallt mamman såklart. Hon verkade helt oskyldig, men jag fick ändå lite "känna igen mig" känslor i det hon sa.

Till slut säger han till mannen - du behöver terapi för att hantera dina aggressionsutbrott

Till kvinnan säger han: jag kan inte ställa diagnos såhär lättvindigt, men jag är så gott som övertygad om att du har en diagnos som heter borderline..... vet du vad det är?

kvinnan: nej, aldrig hört talas om

Dr Phil: Det är en diagnos som i det stora hela handlar om att man har svårt i relationer och att allt omkring en oftast blir till kaos.

Man förstår inte själv varför man "sabbar" allt och man försöker göra bättre nästa gång. Man är också extremt impulsiv och handlar ofta utan att tänka efter före.

Man försätter sig i situationer som är skadliga för sig själv och ibland även för andra, detta för att man inte förstår bättre själv men också för att man nedvärderar sig själv så mycket och inte bryr sig om vad som händer mot en själv.

Han avslutade med att säga:

• Anonym (***)

forts..

Han avslutade med att säga: Men det bästa med just denna diagnos är att det är en av de få där man kan programmeras om till att agera på ett annat sätt, med rätt hjälp av terapi så kommer du inte ha detta länge till.

Detta sa min idol ......... hahaha

• Anonym (***)
    Oktagon skrev 2013-05-06 16:13:52 följande:
    Stefan här, men får inte längre posta anonymt.

"Spring för livet" fick jag också höra. Och det kanske jag skulle ha gjort, men nu är det ju försent och jag lämnar inte någon i sticket. Hade vi haft barn hade det dessutom varit uteslutet.

Känner inte till någon bra anhöriggrupp. Märkligt att medelåldern skulle ha varit runt 70, sjukdomen är ju mycket ovanligare efter 30? Jag försöker prata med kurator, terapeuft för att lätta på mitt sinne. Anhöriga pratar jag annars med på internet en hel del på olika forum, det kan också hjälpa.

Hej Stefan...

Jag är så trött just nu, väntar på att resterande tvätt ska bli klar. Drömmer

Men jag kommer läsa det Du har skrivit imorgon och svara, känns bra att kunna höra ord från en anhörig.

Mitt ex (vi bröt upp precis före jul) skrev ett mail förra veckan att han älskade verkligen Mig, men han kunde inte leva med min sjukdom längre.......   
Svar på tråden Borderline