• Anonym (.)

Borderline

Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-04-30 12:28:23 följande:
    Egen företagare med allt vad det innebär, men det är galet skönt att inte vara anställd när jag springer i skytteltrafik hos läkaren, är det inte psyk så är det just nu handkirurgen eller vårdcentralen...
    Så dåliga dagar KAN jag ligga på soffan och slöttitta på dåliga TV-serier...undviker att ta sovdagar för då kommer jag aldrig igång.
    Fick idag veta att jag faktiskt också även kvalar in för ADHD men att jag inte kommer att kunna få den diagnosen då det sprack på intervjun angående barndomen... 
    Hurdå sprack angående barndomen?
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2013-05-02 08:15:23 följande:
    Blir lite eller egenligen MYCKET provocerad av bilden som en del beskriver om oss med Borderline, att vi alltid skyller ifrån oss allt negativt som sker. Att det vore någon annans fel. Att aldrig ta skulden för något. Känner inte alls igen mig i det, snarare HELT tvärtom..tar alltid på mig skulden för allt. Att jag är värdelös och förstör. Då överdriver jag inte alls, utan det är så jag känner.

Någon som känner igen sig? Antingen med att skylla på andra för något man själv orsakat eller som jag, alltid ta på sig skulden för allt. 
    Men bilden av borderline stämmer väl ganska bra med vad du säger? Usel självkänsla men sprider anklagelser omkring sig i familjen. Allting dåligt som händer blir någon i omgivningen förr eller senare anklagad för, ofta omedelbart.

Sedan måste det ju inte nödvändigtvis stämma för just dig.
  • Anonym (.)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-27 09:54:35 följande:
    Borderline och ADHD är mycket lika i mångt och mycket, men ADHD är ett neurohandikapp medan Borderline är en personlighetsstörning. 
    Angående din lillasyster så är det svårt att säga nåt, men i mina öron låter det mer ouppfostrat, Man ska inte vara för snabb med att sätta diagnos på människor bara sådär. Borderline kan man inte diagnostiseras med före 18 års ålder...
    Dock ska man tänka på att ADHD är ärftligt. 
    "men ADHD är ett neurohandikapp medan Borderline är en personlighetsstörning"

Det där är bara historiska ord som inte betyder något längre. Båda problemen är en kombination av starka genetiska orsaker och miljö. 
  • Anonym (.)
    Anonym (undrar så) skrev 2013-05-28 04:21:45 följande:
    Ska till psykiatrin idag.. Har egentligen fått en remiss från läkare för att jag vill göra en adhd utredning. Men nu har jag läst på/kollat dokumentärer och läst personer med borderlines bloggar. Känns som att det lutar mer mot det. Min syster har samma symtom som mig, men hon har under sina många år på psykiatrin bara blivit hit och dit bollad, fått nya mediciner med jämna mellanrum ich har aldrig mått bättre ändå. Kan jag "ändra" utredning? Få Borderline utrednin istället för ADHD? Hur ska jag göra för att psykiatrin ska ta mig på allvar istället för att propsa på mig antidepp å skicka hem mig? Är fruktansvärt rädd för att bli missförstådd och dömd, illa behandlad (som vanligt), jag vet ju att mina problem är såpass djupa att jag behöver mer hjälp än bara ett piller å en klapp på axeln..
    Finns bara ett sätt om du vill ha en riktig diagnos: du måste berätta allt för psykologen. Om du gör det får du en riktig diagnos. Var modig! :)
  • Anonym (.)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-31 10:55:02 följande:
    Det där får du allt lov att utveckla lite...
    ADHD är ju neurologiskt, vilket inte Borderline är 
    Borderline är också neurologiskt. De senaste årens forskning har lärt oss mycket mer om borderline.
  • Anonym (.)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-31 14:29:55 följande:
    Har faktiskt också läst en del avhandlingar där man numera tror sig veta att det är neurologiskt. Jag tycker det pekar på det motsatta men jag är ingen forskare heller. Flört
    Det är till stor del genetiskt så hur skulle det inte vara neurologiskt? (Miljö är också viktigt, som för alla sjukdomar.)
  • Anonym (.)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-31 16:53:18 följande:
    Det är ju just det jag inte tror, att det är genetiskt alltså. Jag tror mer på miljön som faktor. Men jag baserar det inte på någon forskning, förstås och jag inser att jag förmodligen har fel.
    Det är bevisat med hjälp av tvillingstudier att borderline till stor del är genetiskt. Finns inget utrymme kvar att tro om den saken. 

Miljön verkar också vara en stor faktor, även om det är svårare att bevisa. Ingen har lyckats visa vad det är i miljön som kan orsaka borderline. 
  • Anonym (.)

Att det är genetiskt behöver inte säga något om huruvida det går att bota/mildra eller inte. Det är två olika saker.

• Anonym (.)
    Anonym (Fd anonym IPS) skrev 2013-05-31 19:36:24 följande:
    Länkar till fakta tack.
    Vad är det du vill ha referens till?
  • Anonym (.)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-06-01 12:36:22 följande:
    Det du precis skrivit i dina tidigare två inlägg förmodligen. Glad

Jag tror inte på forskningen säger jag ju. Finns gott om utrymme, vad är det med dig? Sa du likadant om de tidigare resultaten också, att det inte finns något utrymme kvar att tro? De tvingas revidera forskningen och "fakta" hela tiden, ingen är ristat i sten.

Vi får väl se om några år ifall de tvingas revidera det igen. Det tror jag.
    Vilka forskningsresultat är det som har reviderats? Jag känner inte till att det någonsin funnits några belägg för att borderline inte till stor del har genetiska orsaker. Det har aldrig funnits några sådana resultat. Känner du till några?

Istället för att bara bortse från det du inte gillar så tycker jag du ska läsa några av studierna. Resultaten är tydliga. Detaljer kommer säkert modifieras i nya studier, men det är väldigt osannolikt att man någonsin skulle revidera slutsatsen att borderline är en sjukdom med till stor del genetiska orsaker.

"Instead, our results indicate that the association between childhood abuse and BPD traits stems from common genetic influences that, in some cases, also overlap with internalizing and externalizing disorders. These findings are inconsistent with the widely held assumption that childhood abuse causes BPD"
    J Abnorm Psychol. 2012 Jun 11
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22686871

"Based on twin and patient registries, 92 monozygotic (MZ) and 129 dizygotic (DZ) twin pairs were interviewed"
    "Among the specific PDs, the heritability appeared to be 0.69 for borderline,…"
    Compr Psychiatry. 2000
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11086146

"I don't have the slightest doubt that there is a biological base of this disorder, and I don't believe you can create a BPD without the biology."
    -Martha Linehan, 2011

" rel="nofollow" target="_blank">

"Brain imaging studies have provided evidence for disruption of the neural circuitry in BPD (reviewed elsewhere [56]). However, two relatively consistent findings from brain imaging studies emerge: 1) BPD patients seem to have decreased volume in anterior cingulate gyrus (ACG), especially of gray matter, compared with healthy control subjects (57–59); 2) positron emission tomography studies have shown that orbital frontal cortex (OFC) and ACG are less active in BPD than control subjects (46–49,60)."
    -SOBP, 2008
    http://apsychoserver.psych.arizona.e...0Axis%20I). pdf

"Using real-time brain imaging, a team of researchers have discovered that patients with Borderline Personality Disorder (BPD) are physically unable to regulate emotion."
    Biological Psychiatry, 2009
    psychcentral.com/news/2009/09...rder/8184.htm... 
Svar på tråden Borderline