Inlägg från: Anonym (BD ADHD) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BD ADHD)

Borderline

Tittar in... Får jag vara med här? 26år, 2barn. Har Borderline, Adhd och extremkräkfobi.
    Frånskild pga fpbin och svartsjuka. Att jag insåg barnen har de bättre utan mig.. HAr nu barnen 2dagar i veckan i stället.
    Går i DBT. Gått i KBT innan i flera år. Fick diagnos i nov 2012. bägge diagnoser. 

• Anonym (BD ADHD)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-10-22 23:57:38 följande:
    Vad skönt för dina barn att de får vara med dig 2 dagar i veckan iaf! Hur fungerar DBT tycker du?
    Jag tycker DBT är helt fantastiskt, jävligt tufft och jag vill bara slita mig i stycken ibland. Lägga mig på golvet och gå upp i rök och ge upp. Men någonstans i bakhuvudet har det redan börjat hjälpa. Och jag började i augusti. 
    Jag hade gärna träffat dom mer, skuld och skam för jag inte klarar mer. Och ofta blir så mkt bråk med dom (4 och 6år)
    Liii82 skrev 2013-10-23 00:05:53 följande:
    Hej ja har en syster som har boderline adhd personlighetsstörning och damp hon har det jättejobbigt och kan inte leva ett normalt liv, hon söker sig till helt fel killar och åker in och ut på psyk och vet inte hur många gånger polisen hämtat henne hos hennes kille pga att hon spårat ut, hur kan man stötta en sådan person, har blivit allt sämre d senaste 4 åren då hon har träffat en karl som är ett riktigt psykfalll, har inte sett min syster på etthalvår men försöker prata med henne på mobilen iallafall en gång i veckan, jag mår dåligt för jag vet att hon mår dåligt
    Känner igen mig i det.. Har polisen här för jämnan känns det som ibland pga alla känslor.. Man tror man är stark, att man klarar det. Kan din syster bo hos dig? Jag har ju problemet att inte få bo hemma, och min närmasta familj mamma, pappa syskon inte tror och förstår hu rjag mår. Dom vet knappt ens om att hag har BD diagnos. 
    Om hon kan det, hämta henne bara. Ta hem henne till dig. Hjälp henne med allt. Visa att du är där, ge henne uppmärksamheten. För hon vet säkert att det hon gör är fel, och känner mycket skuld och skam.Samtidigt som man oftast behöver uppmärksamheten som dessa "bad boys" ger en.. Då det blir mtk konflikter, in och ut ur psyket osv så får man en sorts uppmärksamhet och bekräftelse.
    Anonym (TS) skrev 2013-10-23 07:17:50 följande:
    Hej!

Välkommen till alla nya i tråden!

Har mått dåligt de senaste veckorna, har läst allt ni skrivit här men inte orkat svara.

Börjat med en medicin igen, som jag hade uppehåll med, så nu är allt kaos i huvudet igen. Hoppas att det snart blir mer stabilt. För det är just det som tabletten ska göra, stabiliserara (stämningsstabiliserare). Får mina gråtattacker igen utan någon direkt orsak. Blir lättirriterad, sover kasst igen trots mina propavan, kraftlöshet, min sociala fobi är ännu värre. Förra veckan kom jag inte ens iväg till mina 2 terapin för jag måste åka buss dit. Allt känns hopplöst!        
    Vad jobbigt :( Vad är det för medicin som stabiliserar?

Äter ni mediciner? Vilka?
    Jag äter inga just nu. HAr Zofran, Xanor och Lergigan hemma. Men jag vill helst inte ta men tar Zofran ett par ggr i veckan emot min kräkfobi. 
    Har ni barn?

• Anonym (BD ADHD)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-23 14:29:10 följande:
    BD ADHD: Jag är även bipolär affektiv, därför tar jag stämningsstabiliserare Lamotrigin heter den.

Jag tar Voxra (antidepp) Propavan (insomningstablett) Lamotrigin (stämningsstabiliserare) och Stesolid (lugnande) den tar jag så sällan jag bara klarar av, det är ju beroendeframkallande och jag vill inte fastna i det.     
    okej.
    Anonym (TS) skrev 2013-10-23 14:29:32 följande:
    Just det, ja jag har barn...3stycken
    Mysigt, får du ihop vardagen bra? Märker dina barn något eller mycket av din sjukdom?
    Helia skrev 2013-10-23 17:52:05 följande:
    Jag har borderline och ADHD, har 3 barn och bor tillsammans med pappan. Idag började jag med Ritalin och Lamotrigin igen efter uppehåll under sista graviditeten och amningen.
    Känner att jag har spårat ur ordentligt igen och jag längtar efter effekten av medicinen.
    Jag är nog världens jobbigaste och elakaste människa när jag är som jag är nu och jag isolerar mig mycket. Har dock haft ett uppsving några dagar så jag håller på att måla mitt vita vitrinskåp ännu vitare
    Fyller 30 år på fredag och det känns sådär, jobbigt att ha kalas men kul att göra tårtorna. Sen har jag sökt till universitetet till våren och hoppas att jag kommer in. Och att jag kommer klara av 3 års studier, har i alla fall klarat 1 år på komvux.
    Skönt att jag hittat den här tråden att skriva i. Man behöver verkligen ventilera ibland.
    Vad skön att Ritalinet funkar.. Själv blir jag hög och glad, för att 2-3 timmar senare vilja ta livet av mig.. :/
    Vad roligt med studier. Vad skall du läsa? :) Kommer gå jättebra!
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-24 10:33:22 följande:
    Jag var på mitt andra samtal på psykiatrin imorse. Gick väl okej. Har fått två hemuppgifter som jag ska göra till nästa vecka. Han sa att mycket av det jag säger stämmer in på borderline personlighetsstörning och nästa vecka skulle han ta upp kriterierna och se hur mycket som stämmer in. 
    Vad skötn att det händer saker.

Själv skolkar jag igen.. Ingen energi.. SItter och äter bullar... och två stora koppar kaffe.. varför detta socker hela tiden..  Vill inte bli tjock.. Önskar jag inte hade kräkfobi så jag kunde kräkas upp det.. :/ 
    Har blivit sugen på en bebis.. men vet inte om det är det här BD syndromet det måste hända något och jag vill det skall hända nu.. eller vad det är.
    Men funkar inte i livet nu :( Ny pojkvän och vi bråkr jämt, fast han vill ha bebis med. inte råd, sjukskriven, kräkfobin osv. 
    Samtidigt vill jag inte börja med någon antidepp medicin i fall vi skaffar barn innom något år. Då jag åt det sist och min minsta då fick en del problem utav det. och då åt jag 20mg Citalopram bara :(

• Anonym (BD ADHD)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-24 14:42:26 följande:
    Ja visst är det jätte jobbigt att ha den insikten Man vill ju så väl för sina barn, men att till 90% aldrig orka med att engagera sig i deras lekar och annat är oerhört TUNGT. Det ständiga dåliga samvetet över det faktum att mina barn skulle ha det bättre med en annan mamma. Då menar jag verkligen inte att de inte får kärlek av mig, för det får de i överflöd, mycket kramar och att jag dagligen talar om för de hur mycket jag älskar de. (Det är ungefär det jag klarar av) Den biten har aldrig varit ett problem för mig, de vet att jag älskar de massor. Men just dessa vardagliga saker, är sällan jag orkar engagera mig i.
    Eftersom jag är i min lilla bubbla konstant Tur då att deras pappa är engagerad! Leker mycket med de o så.

Men när det väl gäller så hittar jag kraft någonstans, tex. om någon behandlar de orättvist i skolan, problem med lärare osv.
    DÅ jävlar säger jag, jag skulle gå över lik för mina barn, jag är den där jobbiga mamman som ringer ofta till lärare och skolan, orolig för saker. Att de ska ha det så bra som möjligt, ingen ska vara elak mot mina barn, då vill de inte träffa på mig kan jag lova!   
    låter som mig oftast.. 
    MEn sen kan jag vara sådan ibland att jag tycker det är ett problem... men inte mina barn.. så då försöker jag tygla mig.. Tex nu i 0an har dom platser på samlingen och min dotter sitter bredvid dom jobbigaste och bråkigaste.. för att hon är så lugn.. men hon säger inget om det.. 
  • Anonym (BD ADHD)

Oj så ni skrivit... Skall försöka läsa ikapp.. Jävla förkylning jag fått... Och DBT idag jag inte får missa.. 

• Anonym (BD ADHD)
    Anonym (TS) skrev 2013-10-30 19:01:35 följande:
    Glömde en sak till från den tiden, att jag har hemska minnesluckor, (en sak till som psykologen kopplade ihop med en ev. psykos) det är ärligt flera veckor som har fallit bort, jag minns små stunder här o där men det mesta är en dimma, som att jag tittar på mig själv med någon annans ögon och kan inte påverka mig själv till att göra bättre beslut Gråter

Ingen som känner igen sig i att göra "konstiga" saker utan att riktigt kunna ändra riktning till bättre val eller vad man ska säga? :/  
    när jag blir riktigt arg eller så kan det falla bort vissa delar för mig, men mer ett par minuter..
  • Anonym (BD ADHD)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-04 17:40:19 följande:

Ja joo så kan det vara för mig också, men denna period var det extremt och lång tid, mycket obehagligt :/
    Ja jag förstår det :(
  • Anonym (BD ADHD)

Sen i torsdags har jag verkligen känt mig helst slut. Börjat gråta. bråkat, tjaffsat, hettsätit, fått ångest.. osv.. Och jag vet verkligen inte varför? Försöker verkligen stanna upp och tänka "vad känner jag egentligen, varför " osv.. Men nej jag kan inte hitta vad jag känner. Vilket bara gör mig mer arg och ledsen och frustrerad.
    Igår fick det bli 50mg Atarax vid 23, var tvungen att bara slappna av (tror jag inbillar mig men funkar lite i alla fall) då inget på krislistan har funkar, inte räkna från 100 till 0 osv.. men inte varit i den paniken jag behöft ringa till min psykolog heller..
    Och idag var de lika dant, jag ringde mitt X och bara grät för jag inte orkade. Och han frågade ju såklart vilket.. Och jag har ju inget svar... vill bara bort liksom. Rädd jag skulle skada barnen.. (tror jag ju inte jag skulle men ni vet den känslan) Jag kan verkligen bli lite för arg ibland och stänga av förnuftet.  
    Det slutade att jag bytte film till sonen som var hemma och tog en lång ducsh och faktikt lite av min adhd medicin som inte funkar för mig (Ritalin) men det gav mig lite energi och gjorde mig lite gladare.. så nu är dagen genomliden i alla fall och barnen i säng.. Hade bara velat vara själv nu.. Men har ju sambo (ny) så går ju inte...  

• Anonym (BD ADHD)
    Anonym (Misstänker) skrev 2013-10-29 19:32:47 följande:
    Pratat med honom i telefon i över en timme nu.. Vi kommer ingenstans. För det första suger han på att prata om känslor det blir mycket "jag vet inte" som svar. Sjukt irriterande för nånting måste han veta. 

Han menar på att det inte funkar att vi blir tillsammans igen, har försökt påpeka att vi ÄR tillsammans för enda saken som skiljer sig åt sen vi var tillsammans "på riktigt" är att vi får ligga med andra om vi vill. Annars beter vi ju oss som att vi är tillsammans. Men han menar att han är friare annars nu också, att jag inte kan bestämma vad han ska göra (typ festandet antar jag att han syftar på). Han har väl en frivilja fast han är i ett förhållande men ja han festar mer nu än förut, då jag inte gillar att han festar varje helg och förut lyssnade han på mig och festade därmed inte lika ofta. Nu kan jag säga det men han struntar i det. Typ. Så säger han att han får en kick av att stöta på andra, det har han sagt förut också. Och han säger att han har försökt sluta men att det inte går. Jaha men då har han ju uppenbara problem. Även med alkoholen har han problem och har AD/HD. Men han vägrar söka hjälp för nåt av det här. 

Jag frågade även om han tyckte det var värt att få mig att må dåligt och vara orolig bara för att han ska få sin "kick". Men nää det tyckte han inte heller. Han sa att han mår dåligt av att han får mig att må dåligt, men ändå vill han få vara "fri". Jag förstår inte varför det är så jävla mycket att uppoffra. Han säger att han inte vill såra mig som förut, men det gör han ju redan. Jag sa också att han inte kan älska mig eller bry sig om mig när han håller på så här. Men det tyckte han visst att han gjorde och sa att han inte skulle höra av sig varje dag och komma till mig typ två gånger i månaden om han inte brydde sig. Okej kanske det. Men om han älskade mig på riktigt hade han väl fan inte haft ett behov av att vara med andra trots att jag mår dåligt av det? 

tycker det låter som om han har borderline?
  • Anonym (BD ADHD)
    Anonym (Mio) skrev 2013-11-04 21:35:51 följande:
    Hej. Jag måste bara fråga; 1. var det ett medvetet val för er att skaffa barn? 2. På vilket sätt tror ni att ni brister i er omsorg om barnet/n, eller tror ni inte att Borderline påverkar hur ni tar hand om barnet? Önskar er alla ett stort lycka till!!
    Jag fick min BD diagnos i år... Vet inte om jag hade skaffat dom då. Men troligen.. Men är ju ett resultat av jag haft tråkigt och ständigt sökt nya "äventyr" Har ju även adhd.
    Jag och barnens papp var ju ihop i 9år nästan. DOm bor ju där mest då jag just nu mår skit.. MEn jag har dom så mkt jag kan säger jag älskar dom. Men ser myket drag i min älsta med både adhd och BD så det är tufft och man ivll ju itne ge sina barn detta helvete. Men jag älskar dom så jag gråter när jag ser dom. DOm gör ju så man vill leva och vill kämpa och bli frisk.
    Jag vill ha ett barn till, när jag mår bättre också.
    Sen gråter jag dock nu för barnen är hos sin pappa igeb och jag och dottern bara bråkat.. Men hon går igenom mkt nu.. 
  • Anonym (BD ADHD)
    Anonym (Mio) skrev 2013-11-05 13:05:07 följande:
    Jag avskyr ordet psykisk sjuk eller störd/störningar. Jag föredrar istället själsligt sjuk eller hen har själsliga sår för det är ofta vad psykiatriska diagnoser innebär. Jag växte upp med en själslig sjuk mamma, därav mina frågor. Så jag har upplevt vad det är att ha en mamma som var dysfunktionell. Avskyr även det ordet. Vi kanske ska uppfinna ett helt nytt vokabulär för själslig smärta..
    hur tycker du det var?
  • Anonym (BD ADHD)

tufft för många...

Lika dant.. min pojkvän skrek till mig dotter jag är dum i huvudet :( 

Svar på tråden Borderline