Inlägg från: Anonym (Frugan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frugan)

Borderline

En jättebra dokumentär om BL (engelskspråkig) men som jag tycker ni kan visa era respektive. 

• Anonym (Frugan)
    MikanM skrev 2014-02-09 19:34:59 följande:
    Har ni sett den här tråden här på FL........??!!!!

www.familjeliv.se/Forum-4-50/m72435135.html
    Vad jag tycker är trist med den tråden är att alla är så inlåsta i tanken på att alla med BL är lika extrema och ingen förstår vilket slit ni måste göra varje dag =(
  • Anonym (Frugan)

Tufft för mig nu. Min man har varit inlagd 3 veckor nu. Saknar honom så sjukt mkt men han går så upp i sig själv när han får skov. Kämpigt! Andra som känner igen sig i det?

• Anonym (Frugan)
    Anonym (bordis) skrev 2014-02-12 17:16:41 följande:
    Vet inte vad du menar med skov? Trodde bara bipolära fick sånt?

Jag har ett nytt förhållande nu sedan snart 4 veckor och är jättekär - samtidigt livrädd att jag ska börja bete mig som jag gjort tidigare i relationer. Jag tänker på mitt beteende och agerande väldigt mycket.
    Försöker att inte analysera allt han säger och gör negativt och försöker sätta mig in i hans känslor - mentalisera, så som jag lärt mig i terapin.

Jag VILL verkligen ha den här mannen i mitt liv så länge jag lever. Än så länge känner han likadant och vi är verkligen tok kära. Han säger att han aldrig känt såhär i hela sitt liv, jag tänker så om honom också även om jag inte sagt det till honom.

Håller tummarna för er =)

Han har liksom mått sämre och sämre ett tag, och har nu vad jag kallar ett skov (då livet för honom är olidligt, och han är självmordsbenägen). =(

• Anonym (Frugan)
    Anonym (bordis) skrev 2014-02-12 18:06:58 följande:
    Oj, jag lider med er båda. Hoppas han mår bättre snart och får komma hem! Jag var inlagd vid 2 tillfällen, 2 dagar varje gång. Mest för att jag behövde vila från familjen, hur hemskt det än låter.
    De tillfällen min man varit inlagd (fjärde vändan nu och inträffar ungefär en gång/år) ligger han inne länge. Första gången låg han i stort sett inne i 18 veckor (med ngr dagars försök att komma hem ett par ggr) andra och tredje gången 8 resp. 9 veckor och nu är han som sagt snart inne på sin 4e vecka. Och även om han inte erkänner det till mig förstår jag också att han vill vara ifrån oss då vi inte bara ger energi, vi gör honom rätt matt också... Och jag blir förtvivlad över att inget hjälper, över att han snöar in i sig själv och tror att jag inte märker att han är påverkad av att han tagit extra medicin osv. Jag är så matt och orolig över att det aldrig kommer att bli bättre. Gråter
  • Anonym (Frugan)
    Anonym (TS) skrev 2014-02-13 15:47:16 följande:

Vet inte om jag har hälsar dig Välkommen hit? Så Välkommen om jag missat dig

Hoppas din man snart mår bättre och får komma hem!!

Tack! =)

Det kan vara skönt för mig att ventilera mig med er då få har förståelse för att min man gör/tänker som han gör. Men också kan jag fråga er om det är BL som spökar eller om han bara beter sig som en vanlig "gubbjävel" ibland.

Vi är i tidiga 30 årsåldern och har två pojkar. 

Ensammor skrev 2014-02-13 16:44:24 följande:
    Hej igen.
    Nu vill jag inte vara anonym längre. Längesen jag var här inne nu.
    Jag ska gå en behandling tillsammans med Borderlinare och går bara och väntar på den. Kanske får börja i April, annars är det efter sommaren som gäller. Det gjordes en utredning på mig men satte inte just diagnosen Borderline, men jag har många drag åt det hållet. Därför ska jag få gå denna behandling.
    Jag bor i Borås, ensamstående med mina två döttrar. Sjukskriven sen snart två år.
    Vad ljuvligt att få behandling! Måste vara så hoppingivande Solig
  • Anonym (Frugan)
    Anonym (TS) skrev 2014-02-13 18:18:53 följande:

Låter tufft!

Får han någon hjälp i behandlingsform? Dbt, Mbt eller individualterapi med psykolog?

Han träffade en psykolog (krockade med det nya jobbet som han inte vill missta) och har inte träffat honom på ett tag men de hade ändå bara hunnits ses ett par gånger. Och innan den här inläggningen ringde han den psykiatriska mottagningen 24 dagar i rad och sade att det var akut! Det måste bli en anmälan på det här. Mottagningen har inga pengar och inga tider. Om du får en akuttid så är det minst 8v fram!!! Vi försökte hitta en privat i somras då min man var sjukskriven men han gav upp när psykiatern inte ville behandla människor som levde på bidrag!  

Jag tar tacksamt (oerhört tacksamt) emot förslag på psykiater som jobbar med bl.a BL i Göteborgsområdet med upp till 10 mils pendlingsavstånd. Och som har avtal med landstinget de jobbar hos. Situationen känns oerhört ohållbart för oss och jag vill inte att min man ska tillhöra de där % som lyckas ta livet av sig då han redan har ett par försök bakom sig. Det första redan så tidigt som när han var 11 och då lyckades han säga att det var en olyckshändelse att han hängde sig och ingen utredning gjordes!!! 

• Anonym (Frugan)
    Anonym (TS) skrev 2014-02-13 18:35:14 följande:

Fy..känns så hemskt att läsa,,jag har haft sån otrolig tur med vårt landsting! Har fått nästan direkt hjälp dessutom. Har ni barn? För det var en stark faktor till varför jag gick före alla i kön till den behandligen jag nu går (Mbt) Man var orolig för att jag inte fick hjälp fort nog iom barnen. Inte för att de far illa men de tog det på stort allvar. Ändå har jag deras pappa, min man som jag lever ihop med som är mycket aktiv i deras liv. Så om ni har barn, rekommenderar jag starkt att trycka på det. Inte att barnen mår dåligt av det men att det är viktigt att han får hjälp snabbt.

Om ni bor i Göteborgsområdet har ni bara 7mil till Borås där jag går/bor. Vi har som sagt en välfungerande Öppenvårdsmottagning för Borderline patieneter, finns olika mottagningar men Solhem är där jag går och de vänder sig just till Borderline pat. Jag hade först fått en remiss skickad hit om det går. Vet ju inte om det är möjligt men jag hade absolut frågat.

Det är alltså Solhem Öppenvårdsmottagningen

Men det förutsätter ju att han har Borderline, vet inte om du skrev om han har det? Så dåligt minne

Hans förra psykolog hade aningar om det (sade inte ett skit och behandlades istället för annat!) och jag har trott det i säkert 4-5 år nu. Han skulle nog inte hota mig att ta livet av sig om jag sade att vi behövde bo isär men hans jular var förstörda om inte båda hans syskon kom till föräldrahemmet. Och förra julen var vi utomlands, 27 grader varmt och soligt men julafton blev pannkaka då han mådde oerhört dåligt att ingen av hans släkt ringde trots att han dagen innan bett sin pappa att alla skulle ringa (ett samtal som min man ändå betalade själv) när de kände att det fanns en lucka att prata med honom. Om nu pappan glömde säga det kunde väl hans syskon ringt, eller mamman! (Övriga släktingar är gamla)

Annars har han alla de övriga kriterierna för BL, vissa starkare än andra. 

Det kanske vore en idé att skicka en egenremiss. Jag tror knappast någon utomstående kan förklara min mans gripande historia så bra som vi själva. 

Tack för tipset. Ska absolut kontakta dem! Men jag tar så klart gärna mer tips och helst på privata då dessa ofta kan klämma in en patient om denne mår extremt dåligt. 

• Anonym (Frugan)
    Anonym (TS) skrev 2014-02-13 18:57:39 följande:
    Ja prova med att skicka egen remiss, det är ju värt att försöka iaf. Eller fråga om hjälp från vårdgarantin. Länken visar hur man kan kontakta de. Jag hoppas att vårdgarantin gäller i detta fall så att ni kan få ta del av andra valmöjligheter inom vården/andra sjukhus.

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Regler-och-rattig.../

Annars hoppas jag att ni får hjälp när han blir utskriven..om vart ni ska vända er! De kan ju inte bara skriva ut honom utan en uppföljning?1 Låter väldigt märkligt isf.
    Han blir remitterad till samma öppenvårdsinstans som tidigare, som INTE funkar! =/ 
  • Anonym (Frugan)
    Anonym (TS) skrev 2014-02-13 19:36:52 följande:

Suck va drygt!! Rynkar på näsan Jag håller tummarna att ni kan få iväg en remiss som blir godkänd någon annanstans, t ex, Borås.
    Tack! Solig
  • Anonym (Frugan)
    Ensammor skrev 2014-02-15 11:58:44 följande:
    BES heter det ja, det känner jag igen. Ja, jag längtar verkligen att få börja och träffa människor med samma "problematik" som mig. Hoppas på att jag få komma med i April. Börjar tröttna som fasen på att inte ha nåt att göra. Den här veckan har varit ett helvete. Barnen bor ju hos mig på heltid, förutom nån helg i månaden då de åker till pappan. Denna veckan har de dock varit där hela veckan. Jag tappar fokus helt när jag inte har ett syfte att gå upp längre på morgonen. Haft sån jäkla ångest. I torsdags var FÖRSTA gången som jag mådde så dåligt att jag tog till flaskan. Hmm, det trodde jag ju aldrig om mig.
    Vill du ge mig en liten snabbinfo. Är man där väldigt intensivt under en period då? Typ hela dagar? Sover man där eller hemma?
  • Anonym (Frugan)
    Anonym (Misstänker) skrev 2014-02-17 19:38:09 följande:
    Kunde inte gå på jobbet idag pga. ångest efter helgen.. Förstår att han blev sur, jag skrev typ att han säkert är nöjd när han fick till det i torsdags och liknande saker.. Men fan trodde att han dissade mig när jag sa att jag var ute efter något seriöst och han slutade svara. Tycker ju att han borde förstå..

Snälla ta det här lite humoristiskt. Men jag önskar att det fanns en överdrivet-känslospels-blås-lås till telefonen för de som lider av BL, det skulle åtminstone min man behövt

Jo, han borde väl ha svarat på ditt sista sms men jag antar att ni inte lärt känna varandra riktigt bra ännu och därför inte vet vad som gäller med saker och ting hos varandra. Prata ut lite om hur ni funkar när det gäller sms (att du t.ex vill att han avslutar med att säga godnatt, eller åker iväg och kan inte svara på en stund osv) så att slipper den här typen av konflikter i framtiden. Solig

• Anonym (Frugan)
    Anonym (Misstänker) skrev 2014-02-17 20:40:18 följande:

Pratade med mamma om det och hon tyckte att om han inte vill ge mig en till chans efter det här så är han så lättstött att det inte ens är någon idé för mig att vara med en sån person, med tanke på mina stormiga känslor. 

Din mamma är en klok kvinna! Har man det inte i sig från början kan man nog inte räkna med att tålamod och förståelse ska växa fram på den nivån som en BL behöver.
  • Anonym (Frugan)

Nu har min man börjat gå till anonyma narkomaner! Vilket jag tycker är toppen. Det ser ut som om han har fått nog av att självmedicinera bort ångest mm då detta beslut kom från ingenstanns och vad jag tror så kommer det från honom själv. 

Jag har sökt i tråden här men hittade inte vad jag letade efter. 

Finns det en bra bok som förklarar borderline? Måste vara på svenska då jag tänkte att svärföräldrarna skulle få den- de tror typ att min man bara är utbränd/deprimerad. 

Om boken handlar om någon bör den helst berätta om en person som:

* Hade en normal uppväxt (även om individen kanske var självskadlig som barn)

* Har enormt bekräftelse behov. Måste känna att alla tycker om hen.

*Kommer i kontakt med olika typer av beroende. 

*Ljuger för sin omgivning.

Jag vill att mina svärföräldrar ska få en bild av hur det kan vara för de är sååå långt ifrån att förstå :'(

(Jag skrev här för drygt en månad sedan och har inte sett om någon skrivit något direkt till mig- om det är någon som saknar ett svar så fråga igen

• Anonym (Frugan)
    Anonym (.) skrev 2014-04-06 18:22:09 följande:
    Jag tror det kan bli svårt att hitta en sån bok. Psykologin har sedan länge bestämt sig för att personlighetsstörningar beror på övergrepp i barndomen, så väldigt få psykologer skulle vilja skriva en sån bok.

Personer med instabil personlighetsstörning upplever alla miljöer som instabila, så sannolikheten att hitta en borderline-biagrafi som beskriver en stabil och bra barndom är inte heller så stora.

Här är i alla fall några biografier som kanske kan få svärföräldrarna att förstå mer:

Sänder på tusen kanaler (Aspelin, 2006)
    Borderline: en del av mig (Johansson, 2011)
    När hjärtat gråter (Nielsen, 2006)
    Ansiktet bakom masken (Törnström, 2004) 

Nja, det är nog bara min man som upplever att det inte finns något att klaga över när det gäller barndomen men han var ett sladdbarn som inte var planerat och han hade ett enormt bekräftelsebehov/uppmärksamhetsbehov redan då som inte belv tillfredsställt. Han försökte hänga sig själv när han var 10! Och föräldrarna pratade typ aldrig med honom om det och de åkte istället iväg på en solresa det året... (Istället för att verkligen gå in på djupet av problemen). Jag menar bara att det till synes ser bra ut (kärnfamilj med två föräldrar som inte verkar ha andra problem). Går man in på djupet så är det skevt på många sätt... 

Ska ta en närmare kik på böckerna du tipsat om. TACK! =)

• Anonym (Frugan)
    Anonym (.) skrev 2014-04-06 20:34:34 följande:
    Försöka hänga sig när man är 10. Fy sjutton. Hoppas han har det bättre nu!
    Nej, tyvärr. Det är mkt mkt sämre. Men idag vet man hur "monstret" man slåss med ser ut... =)
  • Anonym (Frugan)

Uppdatering. Min man har sökt hjälp hos NA (anonyma narkomaner) han har tagit en hel del piller för att lätta på ångesttrycket men ni kan bara tänka er vilken ångest det måste födas hos honom när han vet att det han gör är fel... 

• Anonym (Frugan)
    Anonym (TS) skrev 2014-04-20 16:07:06 följande:

Så om jag förstår rätt har han börjar gå till NA och efter det börjat ta piller, typ lugnande eller? Sköter man inte läkarens ordination är det typ samma som att ta droger :/ Jag hoppas innerligen att han får hjälp och att han tar den hjälpen som erbjuds. Kram till dig!

Han har mest tagit värktabletter och blivit påverkad på någon till flera dagar/ vecka. När han har varit bortrest har han även tagit amfetamin och hasch (vilket han blivit bjuden på)...

Han tar visserligen emot hjälpen men jag går under nu. Han är borta ca 14-15 timmar/dag då han påstår att han "måste" gå på sina möten... Så jobb+ möten gör att han är borta över 80 timmar/vecka och vissa helgdagar har han dessutom gått på förmiddag och eftermiddagsmöten. Jag går med inflammatorisk värk i hela kroppen och vår minsting har inte börjat förskolan, så jag springer mkt efter min 18kilos klump. Och om jag yttrade högt om det här till nära och kära skulle jag istället bli "övertalad" att lämna honom så jag har inget utlopp och ingen hjälp... Ja just det! När han väl är hemma så orkar han i stort sett bara ligga på sofflocket. Ärligt talat så väljer jag mellan pest och kolera och OM han lyckas (för det är ett beroende han haft i säkert 10 år) så lär vi ha glidit isär så mkt att jag inte tror jag kan hitta tillbaks till den underbart rara killen jag en gång i tiden blev så förälskad i. :'( Han ser mig inte längre... och jag har blivit en gnällkärring (jag hatar mig själv för den jag blivit men jag går bara och blir besviken om och om igen och drar i lasset själv och är så ledsen och matt...) Håller bara tummarna på att jag håller ut och att vi hittar tillbaks till varandra. :'(

Svar på tråden Borderline