• Dimisi

Borderline

MikanM skrev 2014-02-12 23:34:47 följande:
    Tror de stött på människor som antingen inte vet om sin diagnos eller inte kan/vill ta tag i den.
    Några av de mest hatiska är förmodligen människor som själva har stora problem, tex med relationer. Det är inte friskt att spy så extremt mycket galla över någon som man påstår sig ha älskat, så som vissa gör i den tråden.
  • Dimisi

Dirtsa, det är risk för medberoende om du försöker anpassa dig efter vad HAN vill. Tänk på att en personlighetsstörning gör så att personen ofta tappar bort sitt eget "jag". Han vet alltså ofta inte vad han vill.

Om du är en någorlunda trygg person med ett intakt "jag" så tycker jag att du ska utgå ifrån vad DU tycker är rätt. T ex nu när han brutit med dig. Tycker DU att han nog behöver att du finns kvar, att det skulle gynna honom samt att du skulle klara och orka det - då gör du bara det. UTAN att förvänta dig ett tack efteråt! Ungefär som man gör med små trotsiga barn.

Om du vill hjälpa din vän tror jag inte du ska söka för mycket efter hans "rätta jag" eller försöka komma in på insidan. Du ska istället (tycker jag) erbjuda honom en förebild som han låååångsamt kan bygga upp sitt eget jag emot. Då behöver du vara fast och trygg i dina egna värderingar, utan att för den sakens skull bli besserwisser eller fördömande.

Svar på tråden Borderline