• Lilith Dark

Borderline

Anonym (TS) skrev 2013-04-01 18:07:55 följande:

Man kan bli erbjuden att gå det först, och sedan standard dbt, individual dbt.

Det kallas för färdighetsträning i grupp, under 10 veckor. 

Oj det har jag aldrig hört talas om faktiskt, man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt. Skrattande Fast jag tror att det är just kombinationen av gruppen och sen individualterapin där man får arbeta med sitt eget största problemområde är det som gör DBT-behandling så effektiv, i alla fall med de jag pratat med. Själv tycker jag att det är individualterapin som har gett mig mest. Gruppen ger mig verktygen, men individualterapin är där jag hittar inom vilka områden jag behöver använda mig av de verktygen.
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline www.lilith.se
  • Lilith Dark
    Anonym (TS) skrev 2013-04-01 18:13:55 följande:

WOW!

Tycker du lämnar tråden omedelbart 
    Äh, de är bara ute efter att provocera. Det finns inga som omedvetet skulle kunna presentera så många felaktigheter om de inte ansträngde sig.
  • Lilith Dark
    Anonym (TS) skrev 2013-04-01 18:15:33 följande:

Skönt att det äntligen funkar! Är det så för dig att de antidepressiva slutar att funka efter ett tag, typ 1år och du måste byta? Jag har behövt byta ganska många gånger.
    Jag har aldrig haft någon effekt alls av antidepressiva förutom nu när jag äter Voxra så jag får nog återkomma om ett år och svara på den frågan Skrattande
  • Lilith Dark
    Arga Killen skrev 2013-04-01 18:18:35 följande:
    Inte alls. Har varit tillsammans med en borderline. Det finns inte nog med spyor i världen
    I såna fall hade du vetat att det dels inte finns en diagnos som heter psykopat, och att det heter antisocial personlighetsstörning och inte är det samma som Borderline. Så nej, dina taskiga försök är det ingen som går på.
  • Lilith Dark
    Anonym (TS) skrev 2013-04-01 18:19:20 följande:
    Tyckte att Dbt var bra men det var för många olika delar, det blev för mycket för mig.

Just nu går jag ju Mbt 18mån både individual och grupp och precis som du säger tycker jag den individuella ger mer men att det är bra att kunna i verkligheten "prova sig fram" med relationer i en mer skyddad miljö, tillsammans med psykologer.   
    Jag hade gärna hoppat över gruppen helt och istället kört individualterapi 2ggr/vecka. Jag brukar sällan prata känslor, och absolut inte när det är flera andra närvarande som jag inte känner och då ger det ju inte så mycket som det är tänkt att det ska göra.

Vad skönt att höra att du har hittat en behandling som du tycker fungerar.  
  • Lilith Dark
    Anonym (TS) skrev 2013-04-01 18:24:01 följande:

Ja undra vem det är som är Scary här? Tyst

Försökte vara konsekvent i min trådstart om att bara vi med Borderline, eller de som är under utredning eller anhöriga är Välkomna, andra bör hålla sig borta. Har ingen lust diskutera med människor som inte har förståelsen för min problematik och diagnos, fördomar finns det gott om därute endå.  
    Och dårar också, har de "normala och friska" i den här tråden bevisat haha. Det kommer alltid att finnas idioter som enbart vill provocera men det säger mer om dem än om oss.
  • Lilith Dark
    Anonym (TS) skrev 2013-04-01 18:26:43 följande:

Oj ja då måste det verkligen kännas Skönt att du hittat rätt medicin, Voxra är som jag förstod på min läkare ganska ny medicin.
    Om man jämför med SSRI och liknande så är den rätt ny. Det var därför min läkare ville prova den, för att den inte har något gemensamt med SSRI som har haft noll effekt för mig under alla år.
  • Lilith Dark
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-04-15 11:25:41 följande:
    Hejsan alla :) Får man ställa en fråga?
    i så fall... vad fick er att söka hjälp/få en diagnos?
    Jag misstänker att jag själv har diagnosen borderline, samt att jag är deprimerad Rynkar på näsan
    Ha en trevlig dag alla underbara! 
    Jag har haft kontakt med psykiatrin sen jag blev inlagd på BUP och inte förens för ca tre år sen fick jag en diagnos.
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2013-04-15 19:55:33 följande:
    Det är en gammal tradition att inte klassa personlighetsförändringar som sjukdomar, men det är så klart sjukdomar. En gång i tiden så trodde man att personlighetsförändringar bara berodde på att man hade "lärt sig fel" under uppväxten och fått en extrem personlighet som gav problem. Nu vet man att det inte är så. Personlighetsstörningar är i lika hög grad sjukdomar som bipolär eller autism.
    Autism är en funktionsnedsättning, ingen sjukdom
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2013-04-17 08:08:56 följande:
    Om du läser på nätet så är det i alla fall väldigt många anhöriga som klagar på att personer med borderline manipulerar.
    Av alla personer med Borderline jag har träffat, och främst inom behandlingen, är det ingen som är manipulerande. Tvärt om så böjer de sig för alla andras viljor framför sin egen eftersom att man anser sig själv vara mindre värd och därför går med på vad alla andra säger och gör av rädsla för att förlora någon om man står på sig och säger sin egen mening.

Jag säger inte att det inte finns manipulerande personer för det gör det självklart. Men det tror jag har mer med personen än diagnosen att göra. 
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2013-04-18 08:51:00 följande:
    Mina egna erfarenheter tyder på att du har fel. Jag tror mer på att manipulerande som så mycket annat med borderline mest syns inom familjen och därför har du inte märkt det hos andra med borderline. 
    Jag antar att dina erfarenheter grundar sig på enstaka personer? Jag säger inte att din upplevelse är fel, det är ju självklart din sanning. Men jag, de personer jag träffar både med diagnosen, och deras anhöriga och diverse behandlare är alla överens om att manipulativ är en egenskap som inte har en anknytning till diagnosen utan mer handlar om personligheten utanför diagnosen. Det ingår inte heller i någon av de nio kriterier som gäller diagnosen vilket ger en liiiiten vink om att nej, det har inte med diagnosen att göra utan med personen. 
    Anonym skrev 2013-04-18 09:51:45 följande:
    Går det egentligen att ha en diskussionstråd för både borderlines och anhöriga? Det enorma problemet med borderline är ju att de sjuka och de anhöriga har så olika bild av vad som händer.
    Det beror ju helt och hållet på hur långt personen med diagnosen har kommit i sin sjukdomsinsikt. Vissa vägrar helt att se sin egen del medan andra är fullt medvetna om sitt beteende och arbetar hårt för att förändra det.

• Lilith Dark
    Anonym (My) skrev 2013-04-18 22:33:37 följande:
    Hej, jag har länge misstänkt att jag har BL och min psykiater har föreslagit att jag kan testa antidepp eftersom det kan jämna ut humöret så man blir mindre aggressiv och mindre depressiv och ev mindre ångest. Någon med BL som har erfarenhet av antidepp, om det har hjälpt osv? Har inte blivit utredd för BL men funderar på att göra det.
    Jag har provat många under åren som inte gett något resultat alls. Nu har jag Voxra i förebyggande syfte för att jag lätt går in i reaktiva depressioner och den medicinen funkar bra. 
Svar på tråden Borderline