Anonym skrev 2013-04-18 08:51:00 följande:
Mina egna erfarenheter tyder på att du har fel. Jag tror mer på att manipulerande som så mycket annat med borderline mest syns inom familjen och därför har du inte märkt det hos andra med borderline.
Jag antar att dina erfarenheter grundar sig på enstaka personer? Jag säger inte att din upplevelse är fel, det är ju självklart din sanning. Men jag, de personer jag träffar både med diagnosen, och deras anhöriga och diverse behandlare är alla överens om att manipulativ är en egenskap som inte har en anknytning till diagnosen utan mer handlar om personligheten utanför diagnosen. Det ingår inte heller i någon av de nio kriterier som gäller diagnosen vilket ger en liiiiten vink om att nej, det har inte med diagnosen att göra utan med personen.
Anonym skrev 2013-04-18 09:51:45 följande:
Går det egentligen att ha en diskussionstråd för både borderlines och anhöriga? Det enorma problemet med borderline är ju att de sjuka och de anhöriga har så olika bild av vad som händer.
Det beror ju helt och hållet på hur långt personen med diagnosen har kommit i sin sjukdomsinsikt. Vissa vägrar helt att se sin egen del medan andra är fullt medvetna om sitt beteende och arbetar hårt för att förändra det.